Lukijalta: Kesä koittaa – kirmailu alkaa

Lämpö nousee, pohjolan kohmeet sulavat ja suomalaisetkin vapautuvat kirmailemaan liikenteessä. Paimenet näkyvät lähinnä taajamissa, maamme tiestöstä suurin osa on kuitenkin villi ja vapaa.

"Sähköaita" ei takaa turvaa, vaikka parhaillaan investoidaan kameratolppiin, joiden teho on rajallinen ja meillä käyttösovellus ei ole asiatuntijoiden mukaan paras mahdollinen. Koko huomio on keskitetty ajonopeuteen, vaikka todelliset turvallisuusongelmat ovat muualla.

Huumaantuneena ajo, tavallisimmin rattijuopumus, saavuttaa vuotuisen huippunsa kesällä.

Norjan tuore liikenneturvallisuussuunnitelma toteaa huumaantuneena ajon painopisteen siirtyvän siellä ensi kertaa alkoholista muihin huumeisiin. Liikkuvan poliisin (LP) säilyttämistä puoltanut delegaatio ennakoi jo 2013 eduskunnassa käydessään tämän kehityksen meilläkin.

Nykyinen tilanne vaatii erikoisosaavaa ja tehokasta valvontaa kaikilla teillä ja tarvittaessa ajon välitöntä keskeyttämistä. Se ei ole vain yleisen turvallisuuden vaatimus vaan päihdekuskin oma etu.

Poliisin partiointia eivät korvaa pylväskamerat eivätkä rattilukot, jotka reagoivat vain alkoholiin. Epävarman tai kiihtyneenä ajon havainnointi on edelleen kokeneen liikenteen valvojan varassa.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin kanssa alkuvuodesta käyty keskustelu tieliikennelain uudistusesityksestä osoitti lainlaatijan oivaltaneen edellä olevat faktat.

Ajon keskeyttämistä koskevat säädökset ovat hyvin perusteltuja, ne jäävät kuitenkin kuivumaan tienpientareelle paimenten puutteessa. Laki toimii sattumanvaraisesti asutustaajamissa, mutta maamme laaja tiestö runsaine turistilaumoineen ja alkuasukkaineen kesälomillaan jää oman onnensa nojaan.

LP:n katoamisen huomaa.

Nykytilanteessa poliisin toiminnan vajetta voitaisiin kompensoida entistä tehokkaammalla liikenne- ja viestintäministeriön ja sisäministeriön alaisten organisaatioiden toimintojen synergialla. Kolmannen sektorin mahdollisuuksia osallistua liikenteen raitistamiseen tulisi hyödyntää.

Ministerin tuki on merkittävä, erityisen arvokasta on hänen lupautumisensa suojelijaksi Turussa seitsemännelle liikenneraittiuden päivälle 6.6. Päivän idea tuli lahden takaa Ruotsista, joka on edistyksellinen myös tänään, kun siellä ollaan perustamassa liikenneraittiustarkastajien toimia tarpeellisine valtuuksineen.

Ahvenanmaan kautta Turkuun adoptoidun liikenneraittiuden päivän ajankohdaksi valittiin alkukesä koulujen päättymisen ja lomakauden alun sekä liikenteen vilkastumisen vuoksi. Toteutus on alusta asti tukeutunut LP:iin ja sen jälkeen poliisilaitosten liikenneosastoihin. Osakkaina ovat olleet Liikenneturva, L-S Liikenneturvallisuustyönkeskus sekä Liikenneturvallisuuskeskus.

LP ymmärsi aikanaan ennalta ehkäisevän toiminnan, ei pelkän sakottamisen, merkityksen. Nyt valtion sakkotuloja budjetoidaan, vaikka niiden tulisi olla nolla euroa.

Muiden Pohjoismaiden liikenneturvallisuutta kuvaavissa kuolemien ja vammautuneiden tilastoissa olemme jääneet hännänhuipuksi. Norja on kärjessä, siellä Utryckningspolitiet (meillä entinen LP) on säilytetty. Onko se osatekijä tilastoilmiölle?

Tavoitteemme ovat yhteiset: koota hupenevat voimavarat tehokkaaseen toimintaan. Raittius, erityisesti liikenteessä, on kansanterveyden edistämistä. Väestön tottumukset näkyvät myös teillä.

Alkoholin saatavuuden helpottaminen, anniskelun laajentaminen ja median suopeus ns. mietoihin huumeisiin tulevat varmuudella lisäämään huumaantuneena ajamista, samalla kuitenkin valvontaa on vähennetty.

Liikenne- ja viestintäministeriön tuki liikenneraittiudelle otetaan vastaan kiitollisuudella. Yhteistyö luo synergiaa ja tehostaa toimintaa.

Antti Jääskeläinen

LPPY:n kunniapuheenjohtaja, oikeuslääkäri

Sven-Olof Hassel

Maailmanpankin liikenneturvallisuuskonsultti, ylikomisario

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Lukijoilta