Lukijalta: Aika ajoi

ratikan ohi

Olen ajanut nuoruuteni ratikassa Turussa ja 1950-luvulla Helsingissä, jossa ratikat ovat edelleen käytössä. Meiltä ”Turun viisaat” hävittivät ratikan.

Silloin meillä oli leveät kadut ja pysäkit olivat tiheässä. Autoja oli vähemmän eikä pyöräteitä ollut ollenkaan.

Nyt on turha kaivaa katuja kiskoja varten ja vetää sähköjohtoja katujen päälle. Kiskot tarvitsee omat auransa lunta ja hiekkaa varten. Pysäkkien välit ovat liian pitkät vanhuksille.

Ratikka on liian kankea ja vanha liikennemuoto. Olkaamme siis erilaisia ja rakentakaamme bussien varaan joustava liikenne. Säästäkää rahoja muihinkin tarkoituksiin.

Mummo T.O.

Silloin meillä oli leveät kadut ja pysäkit olivat tiheässä.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Puoleen jos toiseen mutta nuoremmin voimin
Tulevaisuudelle ratikkaa rakennetaan. Minua ja Mummo T.O.ta varten on jossakin odottamassa muistopaasi.

Muistan ne henkilöt melkoisen hyvin, jotka Turusta ratikat tuhosivat. He tuhosivat Turusta paljon muutakin hyvää.
Muistan myös sen tilanteen, missä päätös tehtiin. Ja sen jälkeisen ajan, kun oltiin herätty koomasta ja haluttiin se päätös muuttaa, mutta siihen ei itsetunto saati henkilökohtainen rohkeus enää riittänyt. Oltiin semmoisia Brexittiläisiä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Puoleen jos toiseen mutta nuoremmin voimin
Minäkin muistan ajan, jolloin ratikasta luovuttiin. Suurin osa turkulaisista kannatti sitä, eikä niitä giljotiineja sen koomin ole kaivattu. Kadut tuntuivat tosi kaposilta raiteiden takia. Polkupyöräily oli nillä kaduilla kamikaze-touhua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Puoleen jos toiseen mutta nuoremmin voimin
Pyöräily ei ratikan poistumisen jälkeen lisääntynyt mutta pyöräilykuolemat kylläkin kun katukuvaan tuli lisää autoja. Entisestään pyöräilykuolemat lisääntyivät kun autoihin tuli lisää turvavarusteita jotka ulosmitattiin suuremmilla nopeuksilla.

Nyt pyöräilykuolemia (sekä jalankulkijoiden kuolemia) on saatu vähennettyä alentamalla keskustojen nopeuksia, lisää pitäisi alentaa ja enemmän, eli 30km/h rajoitus taajama-alueella kaikkiin paikkoihin joissa ei ole pyörätietä tai -kaistaa kummallakin puolella sitä ajorataa.

Ratikka puolestaan tulee toimimaan risteyksissä liikennevalojen ohjaamana joten siitä ei ole vaaraa kuin punaisia päin ajaville kylläminätästävieläehdin -autoilijoille. Ja se taas tulee parantamaan etenkin jalankulun turvallisuutta kun autolla ei olekaan enää niin turvallista ajella päin punaisia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Puoleen jos toiseen mutta nuoremmin voimin
Ei Turusta ole tuhottu ratikkaa, vaan sen aikainen epäkelpo joukkoliikenneväline. Koko järjestelmä olisi kuitenkin pitänyt uusia, joten vanhan poistamisesta ei ollut mitään haittaa. Miksi jotkut kaipailevat vanhaa ja surkeata? Ei mitään järkeä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Puoleen jos toiseen mutta nuoremmin voimin
Onpa melkoista totuuden vääristelyä jälleen kerran trolli pyöräilijän taholta. Eihän noita kukaan todesta otakaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Puoleen jos toiseen mutta nuoremmin voimin
Älä sitten trolli pyöräilijä vääristele. Mutta hyvä että tiedostat olevasi trolli pyöräilijä kuten itsekin taas totesit. Valitettavaa vain että jatkat vääristelyjäsi etkä osaa nyt taaskaan todistaa saatikka perustella yhtään mitään. Kuten et viimeksikään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aika ajanut Turun ohitse?
Turun keskustaa on viimeisten vuosien aikana leimannut kaksi asiaa; paljon autoja ja paljon tyhjiä liiketiloja. Aika on siis ennemminkin ajanut autokaupunkien ohitse. Noh, vielä ei ole Turunkaan myöhäistä kääntää kurssia. Se vaatii kriittistä katsetta nykyisyyteen ja ennen kaikkea rohkeaa katsetta tulevaisuuteen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Aika ajanut Turun ohitse?
Mitähän höpötät? Turun keskusta on lähes tyhjä autoista, koska torin ympäristö on 50% rauhoitettu, on kävelykatu ja muita keskustan ja jokirannan katuja on poistettu autoilulta. Silti liiketilat ovat täynnä. Saatko tietosi tampesterin lehdistä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asumisen vapaus ja vastuu
Kun ratikka on rakennettu, pysäkkien lähistöjen asukkaat tietävät että siitä pysäkiltä pääsee jatkossakin. Bussilinjat saattavat muuttua ihan milloin vain, vaikka seuraavana päivänä.

Vanhuksiin on siis turha vedota, vanhukset kun saavat valita että asuvatko kaukana pysäkistä vai sen lähellä. Toki tasapainotus kestää hetken kun muuttoliikettä tapahtuu mutta sekään ei ole mikään perustelu olla ratikkaa rakentamatta.

Tulevaisuus on raiteilla, ei yksityisautoilussa edes robottiautojen kanssa. Toki on mahdollista siirtää (robotti)autotkin kiskoille pidempiä siirtymiä varten. Tällöin niillä ei voi ajaa ojaan ja liikkuminenkin on ennalta arvattavaa, toisin kuin ihmisen ajamana.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Asumisen vapaus ja vastuu
Eiköhän joukkoliikenteen tulisi mukautua ihmisten tarpeeseen eikä toisinpäin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Asumisen vapaus ja vastuu
Järjetön perustelu "pyöräilijältä"
Ei oikeastaan perustelu lainkaan kuten olemme ehkä jo huomanneet.

Raidetulevaisuus ei tule ilmi missään muualla kuin vihervasemmistolaisissa neukkuväritteisissä ajatushautomoissa joissa halutaan asuminen "tiivistää" ja saada biomassa helposti hallittavaksi neukkukuutio-oblasteihin.

Kaikki vauraat maat omaavat upean tieverkoston.
Sosialismissa on toisin;
on aina ollut ja tulee olemaan tulevissakin kokeiluissa sen lisäksi, että sananvapaus puuttuu.

Pohjois-Korea on elävä esimerkki; siellä yksityisautoilla ajavat vain puolueen jäsenet muiden ahtautuessa niille kuuluisille raiteille hankalasti saatavine matkustuslupineen.

Ratojen varret muuttuvat slummeiksi ja onkin viisasta ostaa asunto mahdollisimman kaukaa radoista ja asemista sekä kauppakeskuksista, jos haluaa säilyttää asuntonsa arvon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Johan mummolla jutut
Taas näitä legendoja Turun ”kapeista” kaduista ja iänikuisia väitteitä ratikasta vanhana tekniikkana. Turkulaisen pseudotutkimuksellisen ja -faktisen keskustelun helmiä, joita meille tarjoaa - yllätys yllätys - jälleen joku +60v kansalainen, joka ei tunne tekniikkaa eikä suunnitelmia taikka kaupungin liikenteellisiä ja maan käytön tavoitteita, saati että ymmärtäisi kaupungistumista ja kaupunkien välistä kilpailua sekä näiden luomia paineita panostaa kehittyvään kaupunkiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Johan mummolla jutut
Tampereella on kyllä selvästi leveämmät kadut, joille raitiotietä rakennetaan. Se on vaan tosi asia, että jotkut kadut tulevat ahtaiksi, jos raitiotie rakennetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Johan mummolla jutut
Niiltä 'liian kapeilta' kaduilta voi sitten poistaa autoliikenteen kokonaan. Jos ajotaidot eivät riitä niin ei sitten pidä myöskään ajamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Johan mummolla jutut
Pyöräilijän älynväläys on poistaa autot teiltä. Seuraavaksi pyöräilijä varmaan vaatii puita teille. Silloin keskustaan pääsee vain tämä pyöräilijä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Johan mummolla jutut
urpo siis tosissaan väittää että tiet ovat liian kapeita kun kerran on esittämässä että autojen poistaminen kapeilta kaduilta tarkoittaa että autot poistetaan urpon kaikilta teiltä :D

Lisäksi urpo on sitä mieltä että hänkään ei osaa ajaa koska osaltaan tulkitsee asian että jos ei osaa, ei pidä ja senkin pohjalta esittää että autot pitää urpon lausumalla tavalla kieltää :D

urpo on tosiaan nimensä veroinen ja ainoa joka on esittänyt sen, että autot pitää poistaa teiltä ja että teille pitää kasvattaa puita :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mummo on aivan oikeassa
Ei Turulla ole mitään mahdollisuuksia edes haaveilla ratikasta, eikä haaveiluun ole kyllä aihettakaan, koska me olemme jo nykyisen ja ihan välttämättömiä investointeja sisältävän suunnitelman mukaan menossa pahasti kuralle. Kaupunkia uhkaa 2% verojen korotus jo nyt.

Ratikka hanke olisi sitten saman suuruinen, kun tulevaisuudessa SOTE-kustannuksista putsattu Turun koko budjetti. Tästä varoitti kaupungin konsernihallinnon talousasiantuntija Laiho kuukausi sitten.

Verojen korotukset tulisivat olemaan sellaisen suuruuden hullun hankkeen 4...5% ja se vasta olisikin kaupungille oikea vetovoima tekijä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mummo on aivan oikeassa
Ei mummojen mielipidettä pidä ratikka-asiassa kysyä. Ehtivät nimittäin kuolla ennen kuin tuo tulee käyttöön saatikka ennen kuin kustannukset alkavat juosta.

Ratikka-asiasta pitää päätösvallan olla niillä, jotka maksavat veronsa Turkuun sitten kun ratikka on käytössä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mummo on aivan oikeassa
Melkoinen taloustietäjä tuo K.K. Tulovero esimerkiksi Tampereella on korkeampi kuin Turussa, mutta silti kaupunki vetää enemmän. Taitaa olla muista tekijöistä kiinni, kuten kaupungin kehittämisestä ja kehittymisestä.

Ja muuten, höpöttelitkö nyt korotuksista prosentteina vai prosenttiyksikköinä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mummo on aivan oikeassa
Muutama pyöräilijäkin ehtii kupsahtaa, vanhuuttaan ennen kuin Turussa on ratikka.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mummo on aivan oikeassa
Ja nyt pyöräilijä puhuu itsestään monikossa jo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mummo on aivan oikeassa
Ne jotka maksavat, päättäkööt.
Nykyään on vain niin, että pahimmat sluibailijat ovat eniten äänessä kun tulee kyse miljardiluokan hankkeista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aja virta
Mummo sanoo, että 50-luvulla oli leveät kadut. Ellette ole huomanneet, niitä katuja on levennetty ihan systemaattisesti 70-luvulta alkaen. Eikä suinkaan ratikkaa varten, vaan henkilöautoja.

Luulisi vanhuksen olevan iloinen hankkeesta, jossa jouokkoliikenteestä tulee esteetöntä. Bussi ei sitä ole.

Minua alkaa aina ärsyttää, kun perustellaan korkealla iällä omaa tietämystä ratikoista. Kun on sitä kokemusta Turun ratikasta. On varmaan, ei siinä mitään. Mutta kun se on täysin tyhjä perustelu ja kertoo ainoastaan siitä, että henkilö ei elä enää nykypäivässä. Mummo muistaa varmasti myös ne 50-luvun linja-autot. Ei kai me mitään sellaisia menneisyyden vaunuja haluta?

ja viimeiseksi, mummo pyytää säästämään rahat muuhun. Ei niitä rahoja ole. On joka laina ratikoihin tai ei rahaa. Ei ole vaihtoehtoa, että otettaisiin 300 miljoonan laina johonkin satunnaisiin juttuihin, mitä nyt kansalaiset ikinä haluavatkaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Aja virta
Niin, ei ne vanhat ratikat takaisin tule. Mutta kyllä ratikkaihmisetkin perustaa näkemyksensä superbussista vain niihin 30 vuotta vanhoihin nivelautoihin mitä Suomessa on ollut, joten eiköhän menneiden muistelu ole sallittua puolin ja toisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Aja virta
Ne 30 vuotta vanhat korkealattiaiset nivelbussit olikin teknisesti ihan hyviä ja kestäviä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Johan mummolla jutut
Höpö höpö. Kyllä mummo puhuu asiaa ja kadut ovat nykyisin kaventuneet Turussa monesta syystä
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Johan mummolla jutut
Kapu näyttää luulevan että katu olisi jokin autotie. Eli ei, Turussa eivät kadut ole kaventuneet, ajorata paikoin on mutta sitä voi leventää poistamalla pysäköintipaikat reunalta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Johan mummolla jutut
Pyäsköintipaikkojen poistaminen tapaa tyhjentää liiketiloja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Johan mummolla jutut
Ei kukaan siirry keskustassa autolla kaupasta toiseen. Ja jätä menemättä, ellei ihan edessä ole paikkaa. Se on nimittäin ihan päinvastoin, kuin väität. Kävelykaduilla kaupat kukoistavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
No sieltähän se tuli
Nimittäin nimimerkki "Pyöräilijä", joka kertoi omin sanoin, että todellinen syy ratikoita halajaville on se, että yksityisautoilu kävisi mahdottomaksi Turun kapeilla kaduilla.

Onneksi täysin kuralle menossa olevan kaupungin talous ei moiseen hullutukseen tule koskaan taipumaan, kun jo nyt meitä Kaupungin konsernihallinnon asiantuntija Laihon julkaiseman talousraportin mukaan jo nyt meitä 2% uhkaa veron korotus ilman ratikoitakin. Jos ratikat hankittaisiin, niin mahtaisiko edes 4% korotus veroihin liittää, kun hanke olisi yhtä suuri kuin Turun koko budjetti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: No sieltähän se tuli
Osoita kohta, johon raitiotie on suunniteltu, ja joka on niin kapea, että henkilöautoliikenne joudutaan siinä lopettamaan.

Reitti kaavapiirroksineen on löydettävissä helposti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: No sieltähän se tuli
Hienoa että meillä on näitä kaiken maailman Kalleja jotka laittavat omia sanojaan muiden lausumaksi :D

Nytkin lause "todellinen syy ratikoita halajaville on se, että yksityisautoilu kävisi mahdottomaksi Turun kapeilla kaduilla" löytyy vain Kallen viestistä eikä kenenkään muun vaikka Kalle julistaa että ne olisivat jonkun muun kuin Kallen omia sanoja :D

Niin se ratikka etenee. Ja yksityisautoilu vähenee koska Kallen ja tuon aina vääristelevän autoilijan kaltaisten trollien jutut ovat tosiaan täysin urpoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: No sieltähän se tuli
Argumentaation virhettä pukkaa; tartutaan asiantuojaan, ei itse asiaa perustella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mummo on aivan oikeassa
Niin ehdit sinäkin "pyöräilijä", koska pitkää nenää näyttäen voin todeta, ettei ratikkaa koskaan tule Turkuun.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Mummo on aivan oikeassa
Pinokkiolla tosiaan oli saduissa pitkä nenä. Ja satu tuo sinunkin Pinokkio -juttusi on ;)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratikka, menneisyyden huuruja
Turku tarvitsee verotuloja eli vientituloja tuottavia työpaikkoja.
Sillä ne velat maksetaan ja ylläpidetään nollatuloisten palvelut ja asumiset!
Ratikka ei lisää tällaista millään tavoin, mutta lisää radanvarteen kuplabetonista rakennettujen neukkukuutio-oblastien määrää samalla kun slummiutuminen lisääntyy.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.