Lukijalta: Lastenhoito ei ole akateemista työtä

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen pyrkii korvaamaan päiväkotien lastenhoitajat yliopistossa koulutetuilla opettajilla. Lasten kasvatus ja hoito ei ole akateemista työtä.

Varhaiskasvatuksessa tärkeintä ei ole koulutustaso, vaan aikuisten aito läsnäolo lasten kanssa, kannustaminen ja rohkaisu sekä tunne-elämän ja sosiaalisten taitojen harjoittelu pienryhmissä.

Pienten lasten tapa toimia on leikkiä, liikkua, ilmaista itseään taiteellisesti ja tutkia aikuisen kanssa uteliaana elämää ja maailmaa. Tätä työtä ovat lastenhoitajat ja lastentarhanopettajat tehneet vuosikymmeniä erinomaisesti Suomessa.

Varhaiskasvatukseen kuuluvista lapsista ei pidä tehdä pikkukoululaisia ja kuormittaa heidän aivojaan liikaa. Psyykkinen ja henkinen perusturvallisuus on tärkeintä alle 3-vuotiaalle lapselle.

Onnistumisen kokemukset leikeissä ja pienryhmissä turvallisten aikuisten kanssa edistävät itsetuntoa ja itseluottamusta. Päiväkotien aukioloaikojen pidentyessä kauppojen ja yritysten vaatimuksesta kasvatus ja hoito vain korostuvat päiväkotien arjessa.

Lastenhoitajia ei tule syrjäyttää pois päiväkodeista. Ihanne olisi, että opettajia ja lastenhoitajia olisi yhtä paljon neljän aikuisen lapsiryhmissä: kaksi opettajaa ja kaksi lastenhoitajaa. Silloin arjen toiminta saadaan parhaiten turvattua.

Tämän puolesta kannattaisi poliitikkojen toimia.

Pasi Toivonen

Tampere

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Vaippamaistereita tarvitaan varhaiskasvatuksessa
Vuodesta 1978 on Suomessa ollut yliopistotasoista lastentarhanopettajakoulutusta. Akateemisia lastentarhanopettajia on siis tuhansia, mutta lisää tarvitaan. Opetusministerin tarkoitus ei liene korvata lastenhoitajia akateemisilla lastentarhanopettajilla, vaan taata kaikille lapsille kuvailemasi ihannetila: ryhmässä kaksi opettajaa ja kaksi lastenhoitajaa. Tällä hetkellä on valtava määrä päiväkoteja, joiden lapsiryhmissä ei ole yhtään pätevää lastentarhanopettajaa, ei aina edes lähihoitajaa. Olemassa olevia lakeja ja asetuksia kierretään monin tekosyin. Yleisin on väite, että pätevää henkilöstöä ei ole saatavilla. Eipä ole niin kovasti kaivattukaan vaippamaistereita; meillä kun on jo hyvien tyyppien tiimi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Oikein
Juuri näin. Pieni lapsi tarvitsee kiintymyssuhteen
Ja luotettavuutta. Syliä jonne pääsee kun pipi tulee tai halauksen silloin kun harmittaa. Lapsi tarvitsee huomiota ja arvostamista. Opettajaa tässä ei tarvita. Liian etäällä oleva akateeminen aikuinen joka suunnittelee toiminnot korkeista tavoitteista lähtien saattaa vahingoittaa lapsen omaa luovuutta sekä yksilöllistä kehitystä. Ei 3 v tarvitse olla koululainen
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Oikein
Eikö akateeminen osaa antaa huomiota ja arvostusta, luoda kiintymyssuhdetta ja olla luotettava? Miksi muka akateeminen on liian etäällä? Akateemiset lastentarhanopettajat valitaan koulutukseen myös soveltuvuuden perusteella, ja he osaavat arvioida kulloisetkin yksilölliset tavoitteet vahingoittamatta lapsen luovuutta ja yksilöllistä kehitystä. Hyvä koulutus myös antaa valmiuksia huomata mahdollisia ongelmia lapsen kehityksessä ja mahdollistaa näin asian korjaamisen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Oikein
Olen nähnyt, miten teoriat lasten kasvusta ja kehityksestä laittavat ammattilaisen ihan solmuun ja normaali maalaisjärki katoaa. Opittua ei osata soveltaa käytäntöön.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »