Lukijalta: Raitiotie, superbussi vai joku muu?

Turun ja Raision kaupungit selvittivät raitiotie- ja superbussiratkaisun vaikutuksia ja edellytyksiä Turun seudulla. Tämä kaupunkikehityshanke vaikuttaa muihinkin Turun seutukunnan kuntiin.

Raitiotien reittisuunnitelmaa katsoessa huomio kiinnittyy osin ykkösvaiheen ja erityisesti kakkosvaiheen osalta asioihin, jotka pitäisi huomioida laajemmin. Joukkoliikenteen kokonaissuunnitteluun pitäisi sisällyttää Turun, Raision ja Kaarinan osalta myös rautatieyhteydet.

Kahteen raitiotien ykkösvaiheen reittisuunnitelman kohteeseen on jo olemassa rautatie; Varissuo ja Raisio. Kakkosvaiheen kohteista rautatie on olemassa satamaan. Tampereen rata menee lentoaseman ja Runosmäen läheltä. Muutama kilometri uutta rataa lentoaseman ja Runosmäen kautta poistaisi raitiotien tarpeen kyseiseltä suunnalta. Kaarinaankin olisi mahdollista rakentaa pistoraide tai muu ratkaisu rautatienä.

Olemassa olevien rautateiden linjauksia voisi tarkistaa joiltakin osin. Seutukunnan rautatieverkosto yhdistyy laajemmin koko maakunnan ja muun Suomen rautateihin. Seutukunnan ja maakunnan lähijunaliikenne olisi myös Turun etu.

Nykyaikaiset, pääkaupunkiseudullakin käytössä olevat Flirt (Sm5) -lähijunat ovat ilmastoituja ja matalalattiaisina helppopääsyisiä myös lastenvaunujen, pyörätuolin tai polkupyörän kanssa. Matkustusmukavuus ja -nopeus ovat raitiovaunua ja bussia paremmat, mutta pysähdysväli on harvempi.

Eri joukkoliikennemuotoja tarvitaan. Turussa ja Varsinais-Suomessa toimisi parhaiten lähijunien ja uusien ympäristöystävällisten bussien sekä tarvittaessa superbussien yhdistelmä, lisänä älyliikenteen kehittäminen.

Kasvuun ja muuttuneeseen tilanteeseen pitäisi pystyä vastaamaan nykyistä nopeammin joukkoliikenteen osalta. Mitä helpommat, nopeammat ja joustavammat joukkoliikenneyhteydet ja matkaketjut ovat, sitä enemmän niitä käytetään.

Minulla ei ole raitiotietä vastaan mitään, mutta miksi pitäisi rakentaa kokonaan uusi ja kallis joukkoliikennemuoto, kun olemassa olevia ratayhteyksiä kunnostamalla ja bussikalustoa nykyaikaistamalla saadaan erittäin toimiva ja joustava joukkoliikenne Turun seutukunnan ja maakunnan laajuisesti?

Marko Heimonen

Kaarina

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Kyllä on taas ajateltu. Lähijunat eivät ole ratkaisu siihen mitä raitiotiellä tai superbussilla ollaan tekemässä. Tässä ei olla pelkästään viemässä ihmisiä Raisioon, Runosmäkeen tai Varissuolle vaan muuttamassa joukkoliikenneratkaisua keskustan ja mainittujen alueiden välillä.

Kannattaa muistaa, että myös matkan varrella on joukkoliikenteen tarvetta. Lähijunat ovat kuljetusmuoto pelkästään keskusten välillä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Kannattaa muistaa, että Flirt-lähijunat soveltuvat juurikin kaupungin sisäiseen ja lähiöiden väliseen liikenteeseen. Sitten on vanhemmat Sm4-junat, joilla ajetaan pidempiä lähijunareittejä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Miksi vain Turussa olivat kedkusten välisiä yhteyksiä, kun Helsingissäkin ne pysähtyvät useamman hubin (=busdiasema) kohdalla. Toimisi hyvin Turussskin. Ratikka ei toisi lisäarva käytännössä lainkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Junaradat sattuvat kiertämään kaikki näiden pisteiden välillä. Esim. miten keskusta-Raisio linjan voi korvata junalla? Raision juna-asema on tehtaan alueella ja se kiertää Länsikeskuksen. Varissuo linjalla jää taas Itäharju jäisi vaille hyviä yhteyksiä verrattuna raitiotiehen, mikä kulkisi alueen läpi. Radan varrella taas ei ole juurikaan asutusta. Korvaisiko Varissuo-keskusta juna bussin? Jos korvaa, niin mitä käy heille, ketkä asuvat tuon bussilinjan varrella? Joutuvatko he kulkemaan Varissuolle mennäkseen junalla keskustaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Nimimerkille Ei toimi: Jos luit kirjoituksen kokonaan, niin pointti on se, että tarvitaan eri joukkoliikennemuotoja. Kun johonkin ei mene rautatie tai sitä ei voida linjata uudestaan, niin sellaiseen soveltuu runkobussi tai superbussilinja. Ei tämä sen monimutkaisempaa ole. Itäharjussakin on vielä paljon rakentamatonta aluetta. Liityntäpysäkit ja pysäköintialueet ovat myös tärkeässä roolissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Pointtini oli, miten tämä korvaa ratikan? Suurin kasvupotentiaali on ehdotetun raitiotien varrella, ei junankiskojen. Suurin tarve joukkoliikenteelle ei ole vain pääte pisteissä, vaan koko matkan varrella. Tämä siis vastaa Turun yleiskaavan 2029 mallia, mikä on jo päätetty. Tulee perehtyä siihen, mitä kokonaisuudessaan hakee, ennen kuin ehdottelee muita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
"Miten tämä korvaa ratikan?" Lähijuniin ja busseihin perustuva joukkoliikenne korvaa raitiovaunun. Jos lähijuna ei vastaa suoraan Keskusta - Raisio -linjaan, niin sen korvaa super- tai muu bussi. Lähijuna toimii myös kaupungin sisällä seutuliikenteen osana. Lähijuna mahdollistaa nopeammat ja laadukkaammat yhteydet myös kauemmaksi ja osaksi pääkaupunkiseudun kasvukäytävää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
"Ajattelija" kasvukäytävät! Junat kiertävät ne. Ei riitä, että se kulkee läheltä. Kasvukäytävät pohjautuvat jo nyt joukkoliikenne reittehin. Miten tuo saadaan junaradan varrelle? Lähijuna on hyvä ja kannattava, mutta ratikan korvaajaksi siitä ei ole. Se hoitaa vain alueiden keskeisen matkustamisen. Ratikka hoitaa myös kaiken siitä välistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Ajattelija2015 sekoittaa asioita, mutta ei voi mitään. Jos lukisit ketjun väliviestitkin. Jos halutaan mahdollisimman paljon turkulaisia ja seutukunnalla asuvia joukkoliikenteen piiriin, niin bussit/superbussit ja lähijunat ovat ratkaisu. Yhden raitiotielinjan kustannuksilla saadaan koko bussiverkosto ja lähijunat käyttöön. Kasvukäytäviä ei ole ainoastaan Turussa vaan myös pääkaupunkiseudun suuntaan ja se kasvukäytävä on juurikin rantaradan varrella. Lähijuna siis palvelee paljon laajemmalla alueella. Ja ymmärrätkö, että rautatien rakentaminen ei ole ainakaan kalliimpaa kuin raitiotien rakentaminen. Lähijunan lyhin pysähtymisväli on 2km. Lähijunat pysähtyvät muuallakin kuin keskuksissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin. Lähijuna on kiistatta erinomainen tapa laajentaa työssäkäyntialuetta Salosta Uuteenkaupunkiin ja kaikkeen siltä väliltä. Mutta kun ei siihen ongelmaan olla nyt etsimässä vastausta, vaan Turun sisäiseen joukkoliikenteeseen. Varissuo-Kauppatori-Runosmäki on aivan täynnä, nykyisillä busseilla ei voi enää kasvattaa kapasiteettia. Siihen pitää löytää vastaus. Juna Uuteenkaupunkiin on väärä vastaus.

Varmasti kasvukäytäviä on ja pitää kehittää Helsingin suuntaan, mutta se on jälleen kerran aivan eri juttu. Turku kehittää Turun kasvukäytäviä Turussa. Sanoinko riittävän monta kertaa Turku.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Kyllä Turun sisäiseen joukkoliikenteeseenkin yksi ratkaisu on lähijunaliikenne. Se olisi osa seudullista lähijunaliikennettä. En tiedä, miksi tämä on niin vaikea joidenkin ymmärtää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Junaratalinjaus on kaukana, pysäkkejä on kaupunkilaueella ehkä kolme. VR Track omistaa radan, VR:llä on yksinoikeus henkilöjunaliikenteeseen (pl. HKL).

Ei. Ei se ole vastaus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Riippuu alueesta, onko rautatielinjaus kaukana. Uutta asutusta voi myös rakentaa ratojen lähelle, mm. Itäharjussa. Se, että VR omistaa radat ja Junakalusto Oy junat, ei ole mikään ongelma. Muuallakin lähijunaliikenne toimii vuokra- tai ostopalveluna, kunnes kilpailu sallitaan. Ja niitä pysäkkejä: Varissuo, Itäharju, Biolaakso, Kupittaa, Matkakeskus, Port Arthur, satama, Turkuhalli, Yliopisto, Kärsämäki, Moisio, Jäkärlä. Uusi lentoaseman rata: Leaf Areena, Runosmäki, Lentoasema.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Haihattelua
Bussiliikenne on paras ratkaisu myös Raision kannalta. Mitä järkeä on rakentaa raiteet eli tie tien päälle? Ihmettelen, että raisiolaisia päättäjiä olisi tukemassa raidelinjausta Raisioon.
Ennen kuin mihinkään ryhdytään on Raisiossa järjestettävä
äänestys ja asukkaiden mielipidettä kuunneltava.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Tutustu Pekka pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteeseen. Lähijunaliikenteellä saadaan joukkoliikenneratkaisusta paljon laajempi kuin raitiotiellä. Lähijunan lyhin pysähtymisväli on 2km. Lähijuna voisi pysähtyä myös Littoisissa, Itäharjussa, Kupittaalla, Portsassa, satamassa, messukeskuksen lähellä yms. Lähijunan matkustajakapasiteetti on 230. Ja tarvittaessa mukaan voi liittää toisen junayksikön. Tehokas joukkoliikennemuoto myös ruuhka-aikoihin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Juuri näin ja kirjoittaja on ajatteleva, ei haihatteleva henkilö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Ratikka menee asuinalueiden, kauppojen ja työpaikkojen läpi. Juna taas kiertää ne tai menee "läheltä". Katsokaa nyt, miten lähellä kiskot ovat Varissuota, Runosmäkeä tai Raision keskustaan. Todella houkuttelevalla sijainnilla tosiaan verrattuna ratikan reittiin, mikä tulee ihmisten luo. Siinä se ero onkin. Ratikka raiteet voidaan vetää sinne minne tarve. Junaraiteiden luo pitää erikseen rakentaa kaikki infra. Se ei ole halpaa. Ja pelkillä yksillä raiteilla ei pärjättäisi. Miettikää nyt hiukan. Jos junasta halutaan tehokas joukkoliikenneväline, se vaatii asutusta asemien lähettyville. Asemia myös asuinalueiden välissä. Lisää kalustoa ja raiteita. Nykyiset kasvavat alueet eivät saa jäädä linjojejn ulottumattomiin. Lyhyet liikennöinti välit. Tämä kokonaisuus onkin sitten aika kallis paketti. Jos haluaa keskinkertaista, niin sitten pääsee halvalla. Jos haluaa onnistua omissa tavoitteissa, se vaatiikin vähän suurempaa panostusta. On vain itselle valehtelemista mennä sieltä, missä aita matalin, jos itselleen asettaa korkeat tavoitteet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Aidan alittajalle. Joukkoliilenneratkaisua ei tehdä pelkästään sen pohjalta mikä on nykyinen tilanne, vaan vuosikymmeniä eteenpäin. Junaratakin voidaan rakentaa sinne, missä on tarve ja asuinalueita sinne, missä radat ovat. Olennaista ovat myös liityntäpysäkit eri joukkoliikennemuotojen välillä. Koko maakunnan rautatiet saisi kunnostettua lähijunaliikenteelle noin 60 milj. eurolla. Vertailun vuoksi: Superbussin kustannusarvio on 60-160 milj.e ja raitiotien 160-360 milj.e. Lähijunaliikenne ei tarvitse kaikkialle kaksoisraidetta. Uusia rautateitä rakentaisi raitiotien kustannusarviolla moneen paikkaan Turun alueella. Asioita ei tarvitse asettaa vastakkain, vaan valitaan Turun alueelle parhaiten sopivat ja kustannustehokkaimmat joukkoliikennemuodot.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Jos halutaan Turkuun ja Turun alueelle parasta, niin lähijunat ja superbussit tai kaksikerrosbussit ovat ratkaisu pitkälle tulevaisuuteen. Lähijunat yhdistävät tulevaisuudessa parhaiten tunnin junaan. Ei liian monta joukkoliikennemuotoa. Vähemmän vaihtoja. Kustannustehokkuus. Sujuva ihmisten liikkuminen. Kun joukkoliikenne toimii, se nostaa kaupungin ja asuinalueiden arvoa. Pelkästään liikenneväline ei sitä arvoa nosta. Lähijuna on HSL:n selvityksen mukaan myös ympäristöystävällisin verrattuna nykybusseihin ja raitiovaunuihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Lähijunat ratkaisu eri ongelmaan
Mites vedät junaradan Marttiin tai Hirvensaloon. Niinpä. Loppu siis haihattelu.

Bussit eivät ole satsaus tulevaisuuteen. Edes bussi liikennöitsijät eivät väitä tällaista. Kannattaa katsoa, mitä joukkoliikenneinsinööri ja onnibussin perustaja Lauri Helke on asiasta. Bussialan ammattilaiselta luulisi olevan jotain tietoa asiasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kehittämisen aihetta
Sinänsä ihan hyviä ideoita. Mietityttää vain, onko Hki tai Tre radalla tilaa paikallisjunille ilman rinnakkaisraidetta? Nykyisenkin raiteen käyttö hidastaisi muita junia, koska pysäkkejä varten tarvitaan vaihteita, joissa on alhainen nopeusrajoitus.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kehittämisen aihetta
Lisäraiteet on edullisesti rakennettavissa nykyisten viereen. Varsinkin kun verrataan siihen, että raivattaisiin kahdelle ratikkaraiteelle uusi väylä asutuksen läpi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kehittämisen aihetta
Asutuksen keskellä se tarve on suurin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Superraitiotie
Entäs vossikka, kelpaiskos sullekkin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Realismia, pliis!
Kovin ovat "myyviä" suunnittelijoiden tekemät raitsikkakuvat. Jokaisessa kuvassa on kesä ja auringonpaiste. Miten olisi realistinen kuva, jossa olisi esimerkiksi lunta? Tälläkin hetkellä saisi jo kaupungilta talvikuvia, joihin voisi kiskot ja raitsikan ja tietenkin muutaman lumiaurauskoneen ja väärin pysäköidyn jakeluauton sijoittaa. Helsingistä saisi varmaan käyttöön muutaman vuoden takaisia erikoistalvisia kuvia, missä raitsikat olivat juuttuneet lumikinoksiin.

PS. Miten lie Ranskan talvesta Nantes'in matkailijat selvinneet..?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Realismia, pliis!
Raitsikat juuttuu lumeen ja koulubussit kierivät ojissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Prruuu!
Raitiotie,Hyperbussi vai joku muu?
No,siirrytään hevoskyytiin.Ei tule myrkyllisiä päästöjä,vain
silloin tällöin tipahtaa kokkareita joita voi käyttää esim.siellä
kotona kukkapenkissä,pottumaalla,mansikkamaalla ja
vaikka missä.Loppuu kertaheitolla tää vänkääminen siitä
että onko se nyt parempi kun se toinen.Ja riinpiissi on
suorastaan ällikällä lyöty.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.