Kaikki ei ole pielessä ammatillisessa koulutuksessa

Ammatillinen koulutus uudistuu. Muutos on mittava, ja huolenaiheita riittää. Etenkin, kun samaan aikaan oppilaitokset ovat myös suurten rahoitusleikkausten kohteena.

Myllerryksen vuoksi myös media on kiinnostunut ammatillisesta koulutuksesta. Valitettavasti luotu kuva on varsin yksipuolinen ja keskittyy enimmäkseen yksittäisiin epäonnistumisiin.

Väitteet siitä, että ammatillisessa koulutuksessa ei tarvitse osata mitään tai että opiskelijat jätetään oman onnensa nojaan, eivät pidä paikkaansa.

Koulutusvalintoja tekevien nuorten, aikuisten ja ammatillista osaamista tarvitsevien yritysten kannalta on tärkeää tuoda esiin muitakin näkökulmia.

Yritykset ja elinkeinoelämä ovat osallistuneet pitkäjänteisesti ammatillisen koulutuksen kehittämiseen, muun muassa osaamisen arviointiin, tutkintojen kehittämiseen ja ammatillisen koulutuksen uudistamiseen.

Amisbarometrin (2015) mukaan taas 80 prosenttia opiskelijoista pitää opiskelusta ammatillisessa oppilaitoksessa ja 75 prosenttia pitää opetusta enimmäkseen hyvänä.  Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevilla oli myös selkeä suunnitelma työelämän suhteen, ja opiskelijat uskoivat voivansa vaikuttaa omaan työllistymiseensä. Lisäksi suomalaiset nuoret ovat vuodesta toiseen kärkisijoilla kansainvälisissä ammattitaitokisoissa.

Ammatillisen koulutuksen ongelmia ei pidä sivuuttaa, mutta julkisessa keskustelussa on myös muistettava, että oppilaitokset kehittävät jatkuvasti ratkaisuja. Esimerkiksi toimintamalleja, joiden avulla tukea tarvitsevat opiskelijat valmistuvat ja työllistyvät.

Lisäksi monessa oppilaitoksessa valmistautuminen uudistukseen on jo pitkällä ja asiakaslähtöinen ja osaamisperustainen toiminta arkipäivää. Opiskelijalle se tarkoittaa muun muassa mahdollisuutta suorittaa tutkinto itselle sopivaan tahtiin. Tiivis yhteistyö työelämän kanssa taas ilmenee esimerkiksi erilaisina oppimisympäristöinä.

Keskustelussa on jäänyt sivuraiteille myös se tosiasia, että kaksi kolmasosaa ammatillisen koulutuksen opiskelijoista on aikuisia. Joka vuosi kymmenettuhannet työntekijät, työttömät ja yrittäjät pitävät yllä osaamistaan koulutuksen avulla.

Työelämä tarvitsee osaavaa työvoimaa ja opiskelijat osaamista, joka mahdollistaa työllistymisen. Ammatillisen koulutuksen laatu, arvostus ja vetovoima eivät parane sillä, että koulutusta koskevasta uutisoinnista puuttuu faktojen toinen puoli.

Minna-Marika Lindström,

Johtaja, Sivistystyönantajat ry 

Antti Loukola

Puheenjohtaja, Yksityisten ammatillisten oppilaitosten liitto ry 

Petri Lempinen

Toimitusjohtaja, Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry 

Veli-Matti Lamppu

Johtaja, Suomen Yrittäjät

Jasmina Khabbal

Puheenjohtaja, Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry 

Eini Järvi,

Puheenjohtaja, Suomen
Opiskelija-Allianssi OSKU ry

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kaikki ei ole pielessä
Positiivisuus on toki hyvä asia, mutta kyllä minusta aika paha juttu on, jos 25 % opiskelijoista ei pidä opetusta hyvänä ja loput 75 %:kin vain "enimmakseen" hyvänä. Jos esim. palveluyrityksen asiakkaista 25 % olisi tyytymättömiä, eipä firma kauan pärjäisi. Koulutus on julkista palvelua.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hyvät voimafantasiat
Amisalat on ajan hukkaa :D samat taidot oppii työssä 2 viikossa, siihen tuhlataan jopa 2v noissa istumakouluissa. Faktana tiedän monta alaa jossa ollaan luokassa vaan jotta läsnäolotunnit saadaan täyteen
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Faktat selviksi
Tiedoksi "entiselle amikselle". Amiskoulutus sisältää mahdollisuuden osaamisen tunnustamiseen ja osoittamiseen näyttöjen kautta. Siis jos henkilö jo on hankkinut kokemusta ja taitoja työelämässä voidaan nämä osoittaa näytöillä, jolloin määrätyn ammatillisen taidon voi osoittaa ilman koulutustajaksoa. Näyttöjen merkitys korostuu uudessa reformissa. Lisäksi oppisopimuskoulutus säilyy. Uudistuksen erittäin huolestuttavana piirteenä voi nähdä sen, että työelämän merkitys osaamisen hankkimisessa ja osoittamisessa korostuu reformin myötä, mutta samaan aikaan lakkautetaan taloudellinen tuki, joka on nyt myönnetty työssäolojaksoja toteuttaville työpaikoille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.