Päättyykö turvallinen tie vai tuleeko kansallinen liikennepoliisi apuun?

Puolen vuosisadan kokemus liikennejuopumusten ja -onnettomuuksien torjunnassa oikeuslääkärinä ja liikenneturvallisuusasiantuntijana riittää perustelemaan käsityksen, että viime vuosien suurin kömmähdys liikenneturvamme kannalta on ollut liikkuvan poliisin (LP) lakkauttaminen. Se tehtiin säästöihin vedoten, joita ei sitten syntynytkään.
Onnettomuuksien ennaltaehkäisy palauttaa yhteiskunnalle moninkertaisesti siihen uhratut varat. Kaikki lainlaatijat, lainvalvojat, turvallisuusasiantuntijat ja liikkuvat kansalaiset ovat yksimielisiä siitä, että panostamalla valvontaan, erityisesti avoimeen toimintaan ja valistukseen, voidaan tiemme turvata.

Vuonna 2014 lakkautettu 83 vuotta ansiokkaasti turvallisuutemme hyväksi toiminut poliisin tehonyrkki, liikkuva poliisi, hajotettiin poliisipiireihin. Erikoiskoulutettu ja tehtäviinsä vahvasti motivoitunut henkilöstö siirrettiin muun poliisitoiminnan avuksi.

Liikenneturvallisuudesta huolta kantaneet organisaatiot ja asiantuntijat käynnistivät työn LP:n kokemuksen ja osaamisen säilyttämiseksi, mikä vaikutti liikennepoliisiyksiköitten perustamiseen alueellisen poliisin alaisuuteen ja johti Liikkuvan Poliisin Perinneyhdistyksen perustamiseen.

Maamme liikenneturva on parantunut oleellisesti mustista vuosista 1970–1972. Äkkinäinen ja seurausvaikutuksista piittaamaton organisaation muutos vuoden 2014 alussa herätti kysymyksen suotuisan liikenneturvakehityksen jatkosta.

Kaikki liikenneturvastamme huolta kantavat tahot, kuten liikennelääketiede, liikennetutkijat, entisen LP:n ja kansainvälisen liikennepoliisin TISPOL:in asiantuntijat, liikennevakuutus, moottorialan ammattiyhdistykset ja työnantajat, käynnistivät aktiivisesti toimivan yhdistyksen, joka seuraa liikenneturvallisuuden kehitystä ja arvioi poliittisen päätöksenteon vaikutuksia jokaisen kansalaisen elämään kuuluvaan liikennöintiin. Se on kyennyt säilyttämään tiiviin yhteyden poliisiorganisaatioon ja sen asiantuntemus riittää arvioimaan toteutuneiden ja suunniteltujen toimenpiteiden vaikutuksia.

Herää kysymys kentältä kantautuneista tiedoista ja omista havainnoista ruuhka-Suomen ulkopuolisen alueen partioinnin puuttumisesta johtuen, että ollaanko koko liikennöintiin liittyvä toiminta lakkauttamassa poliisin erillisenä toimintana? Tarvetta on päinvastoin tehostaa ajokunnon, rikollisen liikennöinnin ja ulkomaalaisten ajoneuvojen tarkkailua.

Maamme on sitoutunut EU:n asettamiin tavoitteisiin liikennekuolemien määrän laskemisessa alle 150:een vuoteen 2020 mennessä. Jo nyt on selvää, ettei tavoitetta tulla saavuttamaan.

Liikenneturvallisuus on poliisin toiminnassa painotettu alimmalle tasolle ja kompensaatioksi esitetään teknisiä laitteita, joiden käyttöön sisältyy ongelmia, ja jotka eivät edes sovellu kaikkiin valvontatehtäviin.

Valtaosa kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista tapahtuu ruuhka-Suomen ulkopuolella, vaikka liikennemäärät antavat odottaa päinvastaista tilannetta. Helsingin ja Espoon tilastot eivät oikeuta röyhistelemään hyvällä liikenneturvallisuuskehityksellä. Toki on erittäin hyvä, että asutustaajamien liikenneturvallisuus on tilastoissa parantunut. Se ei anna oikeaa kuvaa kokonaistilanteesta.

Tehottomaksi hajotettu ja poliisijohdon aliarvostama työ vaatii kehittämään mallia maailmalla hyväksi koettuun malliin. Valtakunnallisesti organisoidusta järjestelmästä on Saksassa, Norjassa ja Isossa-Britanniassa saatu hyviä kokemuksia. Kansallinen liikennepoliisi takaisi mahdollisuuden viedä tietoa kansainvälisiin tilaisuuksiin ja tuoda sieltä uusimpia toimintamalleja kokeiluun.

Liikennepoliisille kuuluva aloitteellisuus ja yhteydenpito alan toimijoihin on nyt perinneyhdistyksen aktiviteettien varassa. Sen asiantuntijat ovat ehdottamassa, että käytettävissä olevien asiantuntijavoimien pohjalle luodaan kansallinen liikennepoliisi. Sen tehtävänä tulisi olla erityiskoulutuksen, kuten raskaan liikenteen valvonnan, ja liikenneturvallisuutta lisäävän ohjaavan toiminnan kehittäminen yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Se olisi nopeasti mobilisoitavissa turvatehtäviin, ja sen edustajat voisivat osallistua kansainväliseen yhteistyöhön. Samalla alan arvostus korostuisi.

Antti Jääskeläinen

Oikeuslääkäri

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kävin keskustelua
LP:n lakkauttamusen varmistuttua kävin muutaman mielipiteen vaihdon silloisen ministerin avustajan kanssa. Oli kaksi täysin eri näkemystä. Työssäni liikun maanteillä vain 20000 km vuodessa ja muut ajot päälle. Olen pannut merkille suomalaisen ja ulkolaisten raskaankaluston huomattavat nopeuserot. Risteysalueilla piittaamattomuutta ja kiilaavia ohituksia. Edes nopeuksia ei valvota Tku - Hki moottoritiellä. Hki - Lahti moottoritie on todella villi länsi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Liikenteenvalvonta
Valitettavaa seurata väärien pohjatietojen perusteella tapahtuvaa kirjoittelua vakavassa asiassa. Liikkuvapoliisi tuli tuossa muodossa tiensä päähän ja oli tervetulleen uudistuksen aika joka koski koko poliisia. Fakta on, että poliisien määrä on LPn ajoista vähentynyt ja on harhakuvitelmaa, että LP olisi entisessä muodossaan säilynyt entisen kokoisena muiden poliisien vähentyessä. Mihin se ammattitaito katosi LPn lakkautuksen myötä? Samat ihmiset tekevät edelleen samalla tai jopa parantuneella kalustolla edelleen liikenteenvalvontaa ja henkilösuojaustehtäviä, niissä rajoissa kuin se on poliittisesti jaetuilla määrärahoilla mahdollista.
Poliisityö on tänään kokonaisuus ja määrälliseen vähennykseen on vastattu työvoiman joustavalla ja aiempaa tehokkaammalla käytöllä sekä tehtävien priorisoinnilla. Välillä siinä liikenteenvalvonta kärsii ja välillä sen parissa on väkeä hyvinkin kattavasti.
Liikenneturvallisuuteen vaikuttaa hyvin paljon muutkin seikat kuin poliisin valvonta. Valvonnan merkitystä vähättelemättä. Voi olla, että jonain päivänä on taas maan kattava liikenteenvalvonta yksikkö, nyt ei ole kuitenkaan sen aika. Näillä poliisien määrillä ja euroilla. Kansainvälisestä kehityksestä mainittakoon, että viimeisenä maana Norja on myös päätynyt samaan malliin kuin Suomessa jo on käytössä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »