Uskaltakaa katsoa erilaisuutta silmiin

Jukka-Pekka Rahkonen kuulutti sananvapauden, mielipiteen- ja uskonnonvapauden puolesta (TS 18.2.). Islamia hän ei kuitenkaan pitänyt uskontona.

Mitä on uskonnonvapaus, jos meistä itse kukin voi määritellä, mitä vapauden piiriin kuuluu? Mietin myös, kuinka hyvin Rahkonen on perehtynyt uskontojen määritelmään ja islamin oppiin. Kuinka monta muslimia – tai muun uskontokunnan jäsentä – Rahkonen tuntee tehdäkseen noin karkean yleistyksen?

Mainittakoon heti alkuun, että olen itsekin kristitty. Silti tämä ei ole kristinuskoa, mutta ei myöskään mitään muuta uskontokuntaa vastaan tai niiden puolesta, kirjoitettu mielipide. Haluan meidän vain oikeasti toteuttavan Rahkosenkin ajamaa uskonnonvapautta.

Ymmärrän Rahkosen ajatusta sen verran, että olemme varmasti kaikki kuulleet aivan liikaa ääri-islamisteista, jotka ovat valjastaneet uskonopit omahyväisen etunsa ja valtansa edistämiseksi. Mutta unohdammeko tätä moittiessamme katolisten veljiemme muinaiset veriset ristiretket? Silloin uskonnon luvalla oikeutettiin vääräuskoisten tappaminen. Vääryydenteot ja väkivaltaisuudet vain naamioitiin uskonnon sanomaan.

Joskus kuulee sanottavan, että muslimit ovat kouluttamattomia ja ymmärtämättömiä, ja siksi syyllistyvät tekoihinsa – mutta emmekö näin sanoessamme itse alkeellisesti yleistä ja käyttäydy ymmärtämättömästi?

Jyrkästi ihmiset ja asiat lokeroimalla teemme ”huomaamatta” juuri samaa, johon ääriliikkeiden johtajat filosofioissaan tietoisesti pyrkivät. Eikä silloin ole kysymys uskonnosta.

Meillä Suomessakin on ääriliikkeenomaisesti ajattelevia kristittyjä. Heidän mielestään vain oppeja kirjaimellisesti noudattaen voi pelastua. Olen jopa kuullut ääneen sanottavan, että ainoastaan luterilainen, tai jopa pienlahkolainen, on oikeutettu taivaspaikkaan – ei kuka tahansa kristitty.

Ei esimerkiksi slummeissa suuren osan elämäänsä uhrautuen työtä tehnyt äiti Teresa. Hänhän oli katolinen.

Yksi henkilökohtainen kokemukseni kahden uskonnon kohtaamisesta pari viikkoa New Yorkin World Trade Centerin iskun jälkeen: Olin työmatkalla Malesiassa, vaikka alkuun pitkään mietittiin, voiko sinne turvallisesti matkustaa. Onhan maa islamilainen.

Matkustin, ja ilman ongelmia. Istuin yhdellä illallisella pakistanilaisen kollegan vieressä, ja puhuimme – kuten muutkin pöydän ympärillä – maailmaa järkyttäneestä terroriteosta.

Kollegani avasi silmäni. Hän ei voinut ymmärtää tekoa, sillä hänelle oli aina opetettu, että elävää olentoa, saati toista ihmistä, ei saa tappaa. ”Älä tapa” on tuttu ohje meille kristityillekin. Silti kumpikin uskontokunnista on oppiensa varjolla tehnyt, mitä on tehnyt.

Toiseksi puhuimme jihadista, pyhästä sodasta. Muslimiystäväni saaman opetuksen mukaan se on jatkuvaa sisäistä taistelua paremmaksi ihmiseksi tulemiseksi, ei sotaa sanan varsinaisessa merkityksessä.

Samaa meitä kristittyjäkin kannustetaan tavoittelemaan. Totta, uskonopin nimi oli eri ja ihmisten ulkomuoto myös, mutta sisimmältämme olimme kaksi samalla lailla, sydämellä ajattelevaa miestä. Mutta tämän huomaamme vain, jos annamme toisillemme mahdollisuuden ja uskallamme katsoa erilaisuutta silmiin. Ei karkeasti ihmisiä samalla lailla ja toisinajatteleviin kategorisoimalla.

Kuka meistä on siis niin puhdas, että voi heittää ensimmäisen kiven? Rahkosen suuresti ihannoima presidentti Trumpko, joka konservatiivisena uskovaisena – tai ainakin sellaisena esiintyvänä – voi valjastaa valheen työkalukseen, kun se hänen valtapyrkimyksiään palvelee?

Olen pahoillani, mutta tällaisten ihanteiden perään kumartaessamme olemme kaukana yksilön- ja muusta vapaudesta.

Harri Helajärvi

Lääkäri

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vastaa
ateisti ja onnellinen siitä
Hyvä neuvo
Erotkaa seurakunnastanne, erotkaa uskonnostanne, katsokaa todellisuutta sellaisenaan ja hankkikaa itsellenne oma elämä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alin kasti ateisti
Vast: Hyvä neuvo
Sinä välinpitämätön ignorantti. Uskonto, kirkko ja seurakunta tuovat monelle tyytyväisyyttä, hyvää, onnea ja syvyyttä elämään. Jos sinulta puuttuu ne, se ei tarkoita, että em:lta puuttuisi.

Kuka sinä olet sanomaan, mihin kukakin uskoo ja mistä pitää. Sinäkin teet niin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hör hör
Vast: Hyvä neuvo
Taas uskonnosta tätä *askan jauhaamista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
toivottavasti kiltti lapsi
Joulupukki tuo lahjoja
Kyllä, minullakin on oikeus uskoa joulupukkiin ja olla uskomatta kaikkiin tuhansiin jumaliin, joita tuhansissa eri uskonnoissa on.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pakana
Kuitenkin
Kannatan hyvin laajaa uskonnonvapautta, enkä tiedä mitään syytä miksi mitään suurta uskontoa olisi syytä kieltää tai vainota. Rajansa kuitenkin kaikella. "Mitä on uskonnonvapaus, jos meistä itse kukin voi määritellä, mitä vapauden piiriin kuuluu?" Ikävä kyllä kaikkea vapautta on yhteiskunnassa syytä rajoittaa, myös uskonnovapautta. Eli tietenkään uskonto ei saa olla syy (tai tekosyy) lakien ja yhteiskuntajärjestyksen tai hyvien tapojen loukkaamiselle.

Kristityt ovat aivan yhtä inhimillisiä (etten sanoisi raadollisia) kuin kaikki muutkin. Se hyvä puoli kristinuskossa tänä päivänä nykyisillä tulkinnoilla on, että se suorastaan velvoittaa kuuliaisuuteen esivaltaa kohtaan - siis tottelemaan lakeja ja järjestystä, myös maallista. Tämäkään ei toimi aukottomasti. Myös lahkolaiset saattavat muodostaa omaa oikeudenkäyttöään, jonka katsovat olevan muun yhteiskunnan ulko-, ellei yläpuolella.

Yhtä lailla uskon valtaosan muiden uskontojen harjoittajista yleisesti myöntävän, että lakeja ja yhteiskuntajärjestystä on noudatettava. Irtiottopyrkimyksiä on kuitenkin jokseenkin kaikissa uskonnoissa, joissain enemmän kuin toisissa. Ja joissain uskonnoissa tunnustetaan paljon vahvemmin uskonnollista kuin maallista esivaltaa.

Mitä uskonnonvapauteen tulee, niin yhteiskunnan kannalta ei lakien rikkomista voi hyväksyä edes uskonnollisin perustein, niin ymmärrettävää kuin se jossain erityistilanteessa voikin olla. Eli vaikka on totta, että me itse kukin emme voi valita, mitä uskonnonvapauteen kuuluu, niin yhteiskuntana "me" voimme päättää, että jotain uskonnollista sääntöä, perinnettä tai rituaalia ei voi tässä yhteiskunnassa hyväksyä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Helga
Naiset kotona
"olimme kaksi samalla lailla, sydämellä ajattelevaa miestä". Tuossa tais tulla koko jutun pointti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Että näin
Huomioita
Kirjoittaja kehottaa katsomaan rohkeasti erilaisuutta silmiin. Noudattaako hän itse tätä ohjettaan mainitsemiensa Rahkosen ja Trumpin suhteen. Katseen tuloksena on vähättelevä ja melko tuomitseva suhtautuminen ainakin näihin kohteisiin.

Kirjoittaja epäilee Rahkosen perehtyneisyyttä islamin oppiin kysyen, montako muslimia Rahkonen on tuntenut karkeita yleistyksiä tehdessään. Toisaalta kirjoittaja viittaa yhteen silmät avaavaan omaan kokemukseensa käytyään keskusteluja pakistanilaisen kollegan kanssa, jolloin omaksui tältä käsityksen jihadista vain ihmisen sisäisenä taisteluna paremmaksi tulemisesta, ei todellisena sotana.

Pitääkö tuon perusteella sulkea silmät siltä jihadilta, pyhältä sodalta, jonka nimissä on viime vuodet tehty raakoja terroritekoja ja aiheutettu tuhansien ihmisten väkivaltaiset kuolemat?


Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »