Ei yhteysalusten maksukokeilulle

– kyllä elinvoimaiselle saaristolle!

Vietin päivän Kemiönsaarella piirimme syyskokouksen merkeissä. Väkeä puhututti ja huolestutti erityisesti tieto liikenne- ja viestintäministeriön kaavailemasta yhteysalusliikenteen maksukokeilusta.

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee saariston liikennepalveluja kehittävää kokeilua Saaristomerellä ja Suomenlahdella yhdessä Liikenneviraston, Trafin ja Varsinais-Suomen Ely-keskuksen kanssa. Tavoitteena on kehittää saariston liikennepalveluihin ratkaisua, jolla voidaan turvata saariston vakituisten asukkaiden, yritysten, osa-aikaisten asukkaiden ja matkailijoiden liikkuminen ja kuljetukset. Tavoitteena siis markkinaehtoiset palvelut.

Kokeilussa peritään maksu yhteysalusliikenteen asiakkailta. Ministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle kaksi asetusta, joissa määritellään maksullisuutta. Maksut tulisivat voimaan 1.4.2017 ja maksullisuus jatkuisi 2018 loppuun saakka. Maksut nähdään liikenne- ja viestintäministeriössä välttämättömänä edellytyksenä markkinaehtoisen liikenteen ja uudenlaisen yrittäjyyden kehittymiselle saaristoalueella.

Pidän kokeilua erittäin ongelmallisena. Jo lähtökohtaisesti ajattelen yhteysalusliikenteestä eri tavoin kuin liikenne- ja viestintäministeriö. Mielestäni yhteysalukset ovat lauttojen ja lossien tapaan enemmän tien jatke, kuin varsinainen liikennepalvelu. Näin erityisesti siitä syystä, että saaristossa asuvilla ei ole varaa valita kulkuneuvoa mantereen ja saarten välillä.

Yhteysalus, jolla asukkaat autoineen kulkevat on välttämätön, jotta ihmiset pääsevät koteihinsa. Kyse ei ole juna-, taksi- tai bussiliikenteeseen verrattavasta liikennemuodosta, vaan tiestöön verrattavasta kulkureitistä.

Yhteysalusliikenteen maksullisuutta voisi mielestäni verrata tienkäyttömaksuihin. Suomalaiset eivät maksa erillisiä maksuja teiden käytöstä, miksi siis pitäisi maksaa yhteysaluksen käytöstä?

Yhteysalusliikennettä käyttää vakituisesti noin 500 saariston asukasta ja kesäisin melkoinen määrä turisteja ja mökkiläisiä. Mikäli yhteysalusliikenteestä tehdään markkinaehtoista, näen tulevaisuuden vakituisten asukkaiden kannalta kehnona. Kesäisin todennäköisesti yhteyksiä riittäisi, mutta mökkikauden ulkopuolella tilanne on toinen, mahdollisesti entistä kehnompi.

Vakituisten asukkaiden pääsy koteihinsa ympäri vuoden on turvattava. Saaristossa asuvilla ei ole muita liikennemuotoja, joista valita.

Lopputulos kokeilulle on vain saariston asukkaiden rahastus, josta arvioitu tulo on vain noin 4 miljoonaa euroa. Säästö ei ole merkittävä, ja koko kuvio herättää muutamankin kysymyksen. Tuleeko saaristossa asumisesta vain eliitin oikeus? Emmekö Suomessa ymmärrä saaristomme arvoa ja siihen liittyviä mahdollisuuksia?

Saaristo on koko maailman mittakaavassa erityinen ja se on Suomelle vähintään yhtä hyvä mahdollisuus matkailuvientiin kuin Lappi. Kukaan ei kuitenkaan halua vierailla autiossa saaristossa, jossa ei ole palveluita. Saariston olennainen vetovoimatekijä onkin sen asukkaat ja aktiivisuus.

Mikäli asuminen saaristossa tehdään hankalaksi tai jopa kalliiksi, vaarana on saariston autioituminen.

Keino luoda saaristoon elinvoimaa ja työpaikkoja ei ole yhteysalusliikenteen muuttaminen markkinaehtoiseksi, vaan matkailuun ja sen markkinointiin panostaminen. Kehotan, että ministeriö harkitsee kokeilua uudelleen.

Anna Sirkiä

Varsinais-Suomen Keskustan varapuheenjohtaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
mökkiläinen
kuka suostuu maksamaan?
Yhteiskunnassamme on vallalla ihmeellinen "mulle kaikki ja heti"-mentaliteetti.
Tässä yhteysalusmaksukeskustelussakin lähdetään siitä, ettei mitään maksuja saisi periä. Kukaan ei vaivaudu kysymään kuka haluaisi maksaa toisen ihmisen mökimatkat? Eikö kukaan yhteysaluksia hyväkseen käyttävä kysy edes itseltään onko oikein, että juuri minun kulkemiseni maksaa joku muu? Ilmainen yhteysalusmatka nostaa sen varrella olevien kiinteistöjen arvoa. Eikö arvon nousu ole yhteysalusliikenteen maksavien veronmaksajien aikaansaamaa omaisuutta? Kuinka voidaan nähdä, että yhteysalus olisi maantien jatke? Samalla ajattelutavalla voitaisiin kaikki merimatkat ajatella maantien jatkeena.
Kylläpä on ihmisten oikeustaju hakusessa kun ei ymmärretä kohtuutta enää kerjäämisesäkään..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: kuka suostuu maksamaan?
Miksi 9,5 km pitkä Houtskärin lossi on tien jatke, mutta joku 1,5 km pätkä Velkuan yhteysalusreitillä ei ole?

Kyllä minäkin maksan Turun kaupungille joka vuosi päihdekuntoutuksesta ja sosiaalityöstä, vaikka en tarvitse näitä palveluita. Verojani laitetaan myös opetustoimeen, vaikka en ole enää koulussa, eikä minulla ole kouluikäisiä lapsia.

Tätä sanotaan länsimaiseksi demokratiaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sippilä
mökkiläiselle
On hyvä kun Suomessa löytyy näinkin teräviä kynäilijöitä.
Kirjoittaja taitaa körötellä mökilleen yksityisteitä pitkin koko
matkan. Vai onko sitä mieltä,että julkisten kulkuväylien käyttäjäjien tulee maksaa päivittäin tienkäyttömaksua
kylätiestä lähtien ja siltaveroa ylityksestä jalan tai autolla.
Yhteysalukset ovat maantien jatkeita, varsinkin kun silta-
rakennelmat ovat kalliita ja saariston luonnonmukaista
kuvaa raiskaavia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
mökkiläinen
Vast: mökkiläiselle
Meitä on mökkiläisistä suurin osa, jotka maksamme tiemaksua. Iso osa meistä jopa rakentavat omat tiensä ja lunastavat tiepohjan. Sinäpä sen sanoit. Yksityistiemaksut yhteiskunnan maksetavaksi samoin perustein kuin yhteysalusmaksutkin!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sippilä
Vast: mökkiläiselle
Suomen tieverkosto on yli 450.000 kilometriä, joiden käyttäjät eivät maksa senttiäkään erillistä käyttömaksua . Samoin tiesiltoja on lähes 15.000, ilman siltamaksuja.
On naiivia verrata muutaman kilometrin mittaista yhteistien maksuja lauttaliikenteelle suunniteltuihin koviin maksuihin.
Valtakunnan tieverkoston ja siltojen käyttöä vaatii varmaankin myös yksityisen mökkitien käyttäjän matkat
mökilleen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
föri
Vast: mökkiläiselle
Yhteysalusliikenne ei ole lauttaliikennettä. Lautat ovatkin maanteitten jatkeita, sillä tie jatkuu lautan reitin molemmissa päissä.
Olisi aivan oikein jos tässä maassa kerättäisiin maksut käytön mukaan myös liikenteessä. Täysin väärää politiikkaa on maksattaa kustannuksia niillä ihmisillä joilla ei ole edes mahdollisuuksia käyttää niitä etuja joista maksavat.
Suomalainen yhteiskunta on maailman sosiaalisin Pohjois-Korean jälkeen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: mökkiläiselle
Mihin, nimimerkki "föri", vedät rajan? Mikä on tien jatke ja mikä ei ole? Houtskärin lossi on niitä keltaisia, eli se on "tien jatke". Reitti on 9,5 km pitkä. Aikamoinen tien jatke. Yhteysalukset kulkevat paljon lyhyempiä pätkiä. Eikä niissä ravintolaa, kuten Houtskärin "tien jatkeessa". Ja samalla tavalla se tie jatkuu yhteysaluksen reitin toisessa päässä, ei se kenenkään mökkilaituriin aja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
föri
Vast: mökkiläiselle
Eikös näitä "tien jatkeita" kutsuta maantielautoiksi`? Yhteysalukset ovat nimensä mukaisesti aluksia, jotka pitävät yhteyttä tiettyihin kohteisiin. Onhan näissä aivan oleellinen ero! Yhteysalusliikenteessä on maksuttomuuden lisäksi se ongelma, että ne ajavat joihinkin kohteisiin, mutta jättävät ajamatta johnekin muualle.
Tien jatkeita on niin monenlaisia. Nämä ruotsinlaivatkin ovat niitä, mutta ottavat kyllä hinnan matkoistaan. Samoin on vesibussien laita. Minnekäs vetäisit maksuttomuuden rajan? Pitäiskö yhteiskunnan maksaa omalla veneellään mökille ajavan polttoaineet?
Tuo maksuttomuus ei toimi edes kunnallisessa joukkoliikenteessä niin miten sen pitäisi toimia mökkireissuilla?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »