Turun Ammattikorkeakoulu

– Sisään innolla, ulos uupuneena

Turun Ammattikorkeakoulun toiminnasta ja sen oppilaiden uupumuksesta on herännyt keskustelua, joten haluan tuoda esiin myös oman näkökulmani.

Olen heti ensimmäisen vuoden jälkeen uupumuksen takia välivuodelle jäänyt sairaanhoitajaopiskelija. Juuri alkaneeseen välivuoteeni ei suinkaan vähäisimpänä syynä ollut Turun Ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman, opetuksen sekä itse koulun toiminnan virheellisyys.

Aloitin kouluni täynnä intoa oppia auttamaan ihmisiä. Kaikki se karisi kuitenkin nopeasti työmäärän mukana. Meillä jo ensimmäisen vuoden aikana työtä oli paikoitellen niin paljon, että se seurasi koulupäivän jälkeen kotiin aina pikkutunneille saakka.

Kuukausien jälkeen todettiin, että oli käynyt vahinko, jonka johdosta meillä oli ollut päällekkäin kursseja, jotka eivät runsaan työmäärän takia saisi olla päällekkäin.

Kun vahinko koskee jo useamman eri alan opiskelijoita ja jopa eri vuosikurssien luokkia, ei kyse enää ole pienestä vahingosta. Kyse on opiskelijoiden mielenterveydestä ja valmiudesta oppia alan kannalta elintärkeitä asioita.

Haluan tuoda lyhyesti esiin myös sen, mitä nämä niin sanotut vahinkokuukaudet pitivät sisällään.

Lähiopetusta on vähennetty, ja siihen onkin kieltämättä esitetty selkeät perustelut. Huomio tulee kuitenkin kohdistaa siihen, mihin näitä jäljelle jääviä lähiopetuksen tunteja todella käytetään. Esimerkkinä tästä "terveyden edistämisen kurssi", jossa luokkani istui useita tunteja luennoimassa toisilleen toistemme uni- ja ruokailutottumuksista. Näissä kotityönä toteutetuissa ryhmätöissä jo ala-asteelta tutut lautasmalli ja liikuntapiirakka tulivat esitelmöityä kaikille noin seitsemän kertaa peräkkäin.

En kiellä sitä, etteikö kertaus olisi opintojen äiti ja etteikö ravinto ja uni olisi terveyden pohja, mutta kyseenalaistan vahvasti sen, mihin koulumme jäljellä olevat resurssit käytetään. Edellämainittu kurssi oli yksi useista vastaavista, joihin lähiopetuksen resursseja ei olisi tarvinnut käyttää lainkaan.

Tunneilla olen oppinut siis muun muassa sen, miten ystäväni nukkuvat öisin. Sen sijaan itsenäisenä työskentelynä olen käyttänyt useamman vuorokauden ottaakseni haltuun esimerkiksi lääkelaskut, joiden kokeista on pakko päästä läpi ennen kuin pääsee harjoitteluun. Kyseisten laskujen varassa on myös tulevien potilaidemme henget. Nämä laskut käytiin tunnilla läpi alle 20 minuutissa.

Liian suuren osan lähiopetuksesta opettajat istuvat luokassa oppilaiden joukossa ja kuuntelevat, kun oppilaat opettavat toisilleen kurssin asioita. Tähän vaadittavat esitelmät on tietysti kasattu omalla ajalla. Sen lisäksi kursseilla tulee kaiken muun tehtävän lisäksi niin paljon kotitehtäviä, että pääpaino opiskelussa ei enää ole oppiminen. Pääpaino on kaikkien tehtävien valmiiksi saaminen aikarajaan mennessä.

Nettijärjestelmät ovat astuneet vahvemmin esille etäopetuksen myötä. Nämä järjestelmät kuitenkin kaatuvat jatkuvasti, eivätkä opettajat osaa käyttää niitä. Sen seurauksena viimeisillä voimilla aikarajaan mennessä väännetyt kotitehtävät katoilevat netistä ja niitä ei arvioida ajoissa – tai ollenkaan. Tästä seuraa yhä lisää työtä opiskelijoille.

Viime vuoden aikana tein samat tehtävät moneen kertaan ainoastaan edellämainituista syistä. Myös nettitentit kaatuivat, joten tenttejäkin tehtiin useampaan kertaan.

Kelan myöntämä opintotuki maksetaan vain, jos opiskelija on saanut tietyn määrän opintopisteitä kuukaudessa. Viime vuoden aikana useampi henkilö luokaltani – itseni mukaan lukien – joutui lähettämään sähköpostia opettajien perään siitä, että opintopisteet eivät olleet ilmestyneet, vaikka kaikki oli suoritettu.

Stressi ei siis käsitä pelkkää opinnoista ja järjestelmien kaatumisesta kertyvää työmäärää. Sen lisäksi oppilaat joutuvat työskentelemään varmistaakseen, että tehdystä työstä todella on saatu opintojen jatkuvuuden kannalta välttämättömät opintopisteet.

Kun aloitin ammattikorkeakoulussa, minulle kerrottiin, että opiskelijoita otettiin poikkeuksellisesti sisään kaksinkertainen määrä normaaliin verrattuna. Tämä näkyy muun muassa siinä, että vain me, joilla sukunimi on aakkosten alkupuolella, pääsemme tekemään opintomme normaalin suunnitelman mukaan.

Puolet opiskelijoista joutuu siis tekemään opintonsa väärässä järjestyksessä, koska kaikki eivät mahdu harjoitteluihin samaan aikaan. Nämä aakkosten loppupäässä olevat rakentavat tietopohjaansa aloittaen vaikeammista asioista, mikä lisää edelleen haastetta opiskeluun.

Voisiko kaikkiin ongelmiin olla syynä liian suuri opiskelijamäärä? Koulumme toki saa rahaa jokaisesta valmistuneesta, mutta valtiomme varoja ei eheytä jo valmiiksi työuupumuksesta kärsivät valmistuneet, joiden opiskeluun käytetty energiamäärä ei vastaa ammattitaidon määrää.

On aika lopettaa asioiden ympäripyöreä kommentointi ja valittelu. Asiat on korjattava suuntaan, jossa opiskelijoiden vuosi on tasapainoinen ja opintäyteinen.

Uupunut opiskelija

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (67)

Vastaa
Sivullinen työtön
Ikävää
Toivottavasti kirjoitus kohtaa oikealla tavalla amk:n johdon ja muita päättäviä tahoja. Voisiko joku kynnelle kykenevä lukija vaikuttaa asiaan?
Opiskelijamäärien ei luulisi kuitenkaan olevan ongelma, vaan resurssien määrä ja kohdistus suhteutettuna niihin. Hoitajia kuitenkin tarvitaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Haiseva vastalausuja
Haiseva vastalause
Kyse ei ole virheestä. Yliopistomaailmassa - johon myös amk lukeutuu - tavoitteena on lisätä opiskelijoiden valmiutta toimia itsenäisesti ja oma-aloitteisesti myös erittäin hämmentävissä tilanteissa. Jos opiskelija tietää, mitä häneltä vaaditaan ja mistä hän saa tarpeelliset tiedot, on oikein, että hän toimii itse. Tällä opiskelutasolla ei ole enää tarkoitus, että opettaja lukee tekstin kirjasta ääneen ja kirjoittaa saman taululle, josta oppilaat kopioivat sen sitten vihkoonsa. Ei. Amkissa ei ole enää oppilaita, vaan opiskelijoita. Opiskelija hoitaa opiskelun ja opettaja vain antaa puitteita & eväitä siihen hommaan.

Varsinkin sairaanhoitajilta vaaditaan tätä kykyä. Jos sairaalan yöpäivystäjä löytää lattialle kaatuneen ja vertavuotavan potilaan, hän ei voi siinä tilanteessa jäädä odottamaan, että "opettaja" saapuisi paikalle ja kertoisi toimintaohjeet.

Olen itse valmistunut Turun amk:sta pari vuotta sitten. Opiskeluaika oli raskasta, mutta se sittenkin valmensi hyvin työelämään. Töissä on väliin ollut niin rankkaa, että nyt muistelen lämmöllä opiskeluaikojani. Turun amk oli hieno laitos!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivusta seurannut
Vast: Haiseva vastalause
Jos olet valmistunut pari vuotta sitten, niin ei sinulla ole ajantasaista käsitystä nykytilanteesta.

Itsenäinen ja oma-aloitteinen toimiminen sekä tiedonhaku ovat ilman muuta tärkeitä taitoja. Mutta se ei voi olla tarkoituksenmukaista, että opiskelijoille - siis OPISKELIJOILLE, ei valmiille ammattilaisille - sälytetään liian suuri vastuu. Kukaan ei kaipaa kuvaamaasi tilannetta, että opettaja sanelee ja opiskelijat kopioivat sanatarkasti puheet vihkoihinsa, vaan tässä valitetaan siitä, että tärkeitä asioita ei käydä kunnolla yhdessä läpi ja lähitunnit haaskataan yksinkertaisiin ja jossain määrin myös turhanpäiväisiin jutusteluihin.

Opetushenkilökunta on kuitenkin niin amk:issa kuin yliopistossakin opastamassa opiskelijoita. He ovat asiantuntijoita, joiden tarkoitus olisi siirtää osaamistaan eteenpäin ja valmentaa opiskelijoita. Kunnollinen taustoitus ja ohjeistus, mahdollisuus tehdä tehtävät huolella (ja kysyä neuvoa tarvittaessa) ja saada niistä rakentavaa palautetta ovat asioita, joita Uupunut opiskelija tuntuu kaipaavan kun todellisuus vaikuttaa siltä, että heidät on melkeinpä hylätty räpiköimään tutkinnon läpi, miten parhaiten taitavat.

Jos olet lainkaan seurannut viimeviikkoista keskustelua aiheesta, niin sekin antaa ymmärtää, että on jotain mätää Tanskanmaalla.

Opiskelijoiden omatoimisuuden ja muiden aikamme iskusanojen korostaminen näyttäisikin olevan aika pitkälti sitä, että tulospaineiden ja määrärahojen puutteen takia välttämättömyydestä on tehty hyve.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ymmärrän
Vast: Haiseva vastalause
Kyllä yliopistossa oman kokemukseni mukaan ainakin luennoilla opetetaan asiat hyvinkin tarkkaan ja yksityiskohtaisesti. Monesti opettaja jakaa tekemänsä diatkin opiskelijoille. Sen lisäksi on käytössä luennoilla itse tehdyt muistiinpanot. Kyllä se on paljon siitä kiinni, viitsiikö opettaja nähdä vaivaa. Myös etäopinnoissa on mahdollista tehdä hyvät opiskelumateriaalit opiskelijoille. Monesti oppimista haittaa juuri huonotasoinen opetus ja materiaalit. Sellainen on äärimmäisen turhauttavaa ja uuvuttavaa, että kovasta työstä ja yrityksestä huolimatta asiat eivät tule opittua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ala-arvoista
Vast: Haiseva vastalause
Kyllä Turun amk:ssa, muutama opettaja harrastaa samojen asioiden kirjoittamista taululle vuodesta toiseen.
Jos sait edellisvuoden opiskelijan vihon niin samat tekstit ilmestyivät taululle.
Paras vastaus, mitä Turun amk opettaja on antanut oppilaalle, joka ihmetteli valmistustekniikka oli "se on salaisuus".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pettynyt insinööriopiskelija
Vast: Haiseva vastalause
Kuulepas haisevan vastalauseen esittäjä: ole hyvä ja tule tähän päivään. Esimerkiksi Turun AMK:n tekniikan alan koulutusohjelmista osa on sellaisia, joissa lähiopetustunteja ei haluttaisi antaa sitten millään. Allekirjoittanut pelastautui vaihtamalla toiseen koulutusohjelmaan, sillä alkuperäisessä koulutusohjelmassa opetus oli niin ala-arvoista ja perustui oletukseen, että "kyllä ne asiat on jo opittu siellä peruskoulussa tai lukiossa viimeistään" - näin siitäkin huolimatta, että AMK:uun hakeutuu paljon opiskelijoita myös ammattikoulupohjalta.

Käytännössä "opetus" oli sitten sekavia vaatimuksia asioista, joista opiskelijat usein eivät olleet kuulleetkaan. Pari hassua viikkotuntia lässytystä ei paljoa lohduta, koska kaikki oli oman nk. asioiden keksimisen varassa. Lisäksi koepäivämääriä muutettiin useasti, opettajat häiriintyivät tarkentavien kysymysten esittämisestä, eivätkä välittäneet vastata opiskelijoiden sähköposteihin tai muuhun. Kaiken lisäksi koulun korkeampi johto on ylimielistä ja välinpitämätöntä, vaikka asioista on valitettu. AMK:n kanta opiskelujen kanssa kärvistelyyn on lähinnä "Voi voi, ei meitä kiinnosta, jos et opi mitään ilman opetusta".

Mikä AMK:n funktio enää on, jos samat asiat voi kerran lukea kirjastakin omalla ajallaan? Miksi tuhlata aikaansa koulunpenkillä, kun voi ryhtyä omatoimisesti sairaanhoitajaksi tai insinööriksi itse asioita vähän miettimällä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ER
Vast: Haiseva vastalause
Meidän koneinsinöörin linjalla oli aika paljon sitä, että lähitunnilla opettaja heijasti tehtäviä kankaalle ja käski laskea. Siinä opiskelijat laskivat itseskseen laskuja lähitunnilla ja opettaja teki omiaan.
Päälimmäisenä jäi mieleen, kun opettaja sanoi "dieselmoottorin toiminnan te kaikki tunnette, joten sitä ei tarvitse käydä". Eivät kaikki insinööriopiskelijat ole nuoruusaikaansa ropanneet moottoreita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vanhempi sh
AMK työharjoittelu
Itse opiskelin sairaanhoitajaksi vielä opistoaikaan, myöhemmin tosin olen päivittänyt tuolle AMK-tasolle opintoni. Ihmettelen työelämän näkökulmasta opiskelijoiden työharjoitteluja. Opiskelijat valitsevat itse kaikki harjoittelupaikkansa, mitä sattuvat löytämään - ilmeisesti.

Ennen valmistumistaan opiskelijoilla on voinut olla pelkästään perusterveydenhuollon ja vanhankoti harjoitteluja takanaan, sitten viimeiseen erikoissairaanhoidon työelämäjaksoon tullaan aivan "kädettöminä". Missä he olisivat voineet harjoitella kädentaitoja, lääkehoitoa, potilaan tarkkailua jne. Opettajia ei näy, eikä kuulu harjoittelujaksojen aikana osastoilla.

Sairaanhoitajat perehdyttävät ja kouluttavat opiskelijat oman työnsä ohella, sen minkä ehtivät, koska siihen ei ylimääräistä aikaa resursoida. Ohjaaja - perehdyttäjä kirjoittaa arvioinnin koululle ja opiskelija jatkaa matkaansa eteenpäin. Kaipaisin opettajien läsnäoloa vähintään harjoittelujaksojen arviointivaiheessa. Tuntuu, että koko käytännön opetus ja vastuu opiskelijoiden työelämätaidoista on kaadettu työntekijöiden niskaan, vähin äänin ja ilman korvausta siitä ja etenkin ilman opiskelijaohjaajan koulutusta!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
sh opisk
Vast: AMK työharjoittelu
Meillä on käytössä jobstep varausjärjestelmä ja kun paikat aukeavat, on oltava tasan kello 17 varaamassa harjoittelupaikkaa. Jos haluaa syventyä vaikka tiettyyn kirurgian osa alueeseen niin se ei onnistu. Voi onnistua saamaan paikan vaikka mistä. Harjoitteluiden valinta on erityisen tärkeää koska emme enää erikoistu mihinkään vaan meistä tulee yleissairaanhoitajia. Opettajat eivät käy harjoitteluissa ellei ole ongelmaa. Harjoitelusda ne jotka saavat hyvän, motivoitunern ja opiskelijamyönteisen ohjaajan saavat parhaan opin. Sitten on niitä ohjauksen sairaanhoitajia jotka eivät käytännössä ohjaa ollenkaan. He eivät ole perillä edes tavoitteista saati siitä mikä opiskelijan taso on. Opiskelijaa kohdellaan joissakin paikoiss ruttotautisena tapauksena joka kahvipöydässä on pelkkää ilmaa ja pukukoppi on toisen sairaalan perähuoneessa. Harjoitteluissa on haastensa siinä että koulu olettaa meidän oppivan harjoittelussa ja harjoittelussa oletetaan että olemme harjoitelleet koulussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Joku vetää välistä
Vast: AMK työharjoittelu
Kyllä ainakin vielä muutama vuosi sitten amk joutui maksamaan aika isot summat riihikuivaa rahaa vuodessa, jotta harjoittelupaikkoja oli. Jos harjoitteluohjaaja siellä työpaikalla ei sitä rahaa ole saanut, niin sen on saanut työnantaja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sh-opiskelija
Prioriteetit kuntoon.
Vaikka uupumiselta vielä säästyisi, niin eikö ole kohtuullista pyytää ja haluta hyvää opetusta tärkeistä asioista. Liian usein toistuu juurikin tämä ilmiö, että kotitehtäväksi annetaan esitelmiä hyödyllisistä sekä hyödyttömistä aiheista joiden läpikäymiseen tuhlataan sitten usea tunti kallista läsnäoloa koulussa. Kaikki oppilaat eivät tunnetusti ole yhtä ahkeria, jolloin on erinäisen turhauttavaa palata itse etsimään aiheesta tietoa kun sen olisi alusta-alkaen voinut tehdä hukkaamatta aikaa ja läsnäoloa.

Toki koulussa on myös hyviä asioita ja mainittakoon että opettajalla on suuri vaikutus kurssin sisältöön. Hyödyllisiäkin tehtäviä on tullut tehtyä, mutta harvemmin ne on askarreltu kartongille tai powerpointille.
Ei se ole se opiskelun määrä vaan laatu, joka aiheuttaa minulle uupumusta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
cola
Tosi on
Olipa hyvä kirjoitus
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turun ammattikorkeakoulun alle jäänyt
Tuskainen taival
Loistava teksi, asia menee juurikin näin. Valitettavasti. Olen itse lopen uupunut sh-opiskelija 3 vuodella... ekana vuonna käytiin bileissä kun intoa riittiä ja aikaa jotenkin oli mutta pariin vuoteen ei ole voinut edes ajatella tuulettumista ulkona opiskelijabileissä koska koulutehtäviä on 24/7.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AMK-opiskelija
Pari laskutoimitusta...
On totta, että lähituntiresursseja hukataan usein täysin naurettaviin aiheisiin. Sitten loppukurssi suoritetaan itsenäisesti joku tehtävä tehden. Mutta mietitäänpä, että kyseessä on viiden opintopisteen kurssi. Tämä tarkoittaa opiskelijalle 5 kertaa 27tunnin työpanosta. Jos opettajalle on annettu kurssin resurssiksi esim 25 lähituntia, niin pakkohan sitä on opiskelijoilla teettää kirjallisia ryhmä- tai yksilötehtäviä jotta tuntimäärä tulisi täyteen. Tässä esimerkkitapauksessa opiskelijalle jää itsenäiseksi työpanokseksi 110tuntia. Kuinka moni minkä tahansa alan opiskelija voi sanoa totuuden mukaisesti käyttäneensä kurssin tehtävien tekemiseen yli 100tuntia? Kuinka moni opiskelija olisi valmis istumaan koulussa luennoilla koko viiden opintopisteen verran tunteja? Monelta osin allekirjoitan aloittavan mielipidekirjoituksen mutta monessa kohtaa uupumisesta kirjoitettaessa menee usko tulevaisuuden työntekijöihin. Miten ihmeessä tämä sukupolvi kestää työnteon arjen?! Tuntuu, että nyt opiskeleva sukupolvi on vieraantunut työnteosta ja sen vaatimista asioista? Opiskelu on raskasta, kyllä, mutta jos ei jaksa pinnistää kolmea-neljää vuotta amk:ssa, miten jaksaa työelämässä seuraavat 40vuotta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Opiskelija
Samaa mieltä
Tamkissa myös ihan samanlaista. PBL:listä kuitenkin pidetään kiinni kynsin ja hampain, vaikka nekin ovat usein vain väkinäistä keskustelua pienryhmän kanssa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
miiamari
jep
AMk onkin täysin epäonnistunut idea - liikaa kaikkee ja kaikki opiskelijan itsensä varassa - sit kun joskus valmistuu ei tiedä mistään mitään
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Valmistunut
Vast: jep
Olen kuullut saman aika monelta. Tarkoitushan ei ole osata konkreettisia asioita, sillä etenkin tekniikan alalla tehtävät ovat hyvin työpaikkasidonnaisia, eli työt opitaan töissä. Sen sijaan koulutuksen on tarkoitus opettaa oppimaan ja ymmärtämään yleismaailmallisia perusilmiöitä, toisin sanoen valmistaa oppimaan töissä. Ehkä tämä on asia jota AMK ei ole tarpeeksi tuonut esille. Moni opiskelijakin tuntuu tosin tulevan kouluun lattialle heittäytyen ja huutaen "kantakaa mut maaliin". Toisen- ja korkeakouluasteen välillä on melko suuri porras.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Työelämässä
Vast: jep
Tuo, että "tarkoitus ei ole osata konkreettisia asioita" on täyttä tuubaa. Mikä lie jonkun työelämästä vieraantuneen kasvatuspedagodin neronleimaus. Työpaikoilla arvostetaan nimenomaan sitä, että osaat jotain hyödyllistä. Ei siellä lasketa sen varaan, että nyt tuota uutta insinööriä ensin opetetaan vuoden verran ja sen jälkeen se pystyy johonkin tuottavaan työhön. Kyllä töitä saa aina ensimmäisenä se, joka osaa käytännössä tehdä niitä asioita mitä työnantaja haluaa. Eikä se joka ymmärtää "yleismaailmallisia perusilmiöitä". Ne kuuluvat lähinnä kahvipöytäkeskusteluihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
2 tutkintoa
Turun amk:ssa
Kaksi tutkintoa Turun amk:ssa suoritin määräajassa, 2004-2007 ja 2009-2012. Tässä ollaan. Keskittykää opiskeluun ja vähemmän työntekoon opiskeluaikana. Tai niihin opiskelijabileisiin..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pettynyt insinööriopiskelija
Vast: Turun amk:ssa
Oletkin suorittanut tutkintosi ennen AMK:n lähitunneista rajusti leikkaamista ja innovaatiopedagokiikkapelleilyyn siirtymistä. Tule ensin tähän päivään ja avaudu vasta sitten, kiitos.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.