Siltoja Turkuun

Kirjoittajan mielestä Hirvensalon suuntaan pitäisi saada kaksikin uutta siltaa.
Kirjoittajan mielestä Hirvensalon suuntaan pitäisi saada kaksikin uutta siltaa.

Tällä osastolla oli kirjoitus Hirvensalon tarpeesta toiseen siltaan. Tähän aiheeseen liittyen TS kirjoitti 18.01 auto & liikenne- palstalla otsikolla “Turun ruuhkat tiivistyvät entisestään”. Näillä kannanotoilla on yhteinen nimittäjä ja se on liikenneruuhkat. Turussa on onnistuttu saamaan aikaan ihmeen paljon liikenneruuhkia keskelle kaupunkia.

Hirvensaloon tarvitaan kaksi siltaa lisää. Ensimmäinen pitäisi rakentaa jo ensi keväänä vanhan sillan penkereitten väliin kevyttä liikennettä varten. Silta pitäisi tehdä ponttoneista ja siinä pitäisi olla hydraulinen läppä veneliikennettä varten. Läppä voidaan aukaista veneestä käsin esimerkiksi puolen tunnin välein.

Ellei läppäsiltaan riitä rahaa niin viereisten venelaitureitten ponttoneista voidaan paikalle koota kiinteä silta talveksi jo lokakuun lopulla. Sillan voi siirtää toukokuun alussa takaisin laitureiksi. Silta Hirvensaloon ja Telakkarannan avaaminen kevyelle liikenteelle ovat kevään tärkeimmät aluepoliittiset uroteot.

Varsinaiselle maantieliikennesillalla on kiire. Sille pitää löytää paikka, joka on paras mahdollinen vielä silloinkin kun Hirvensalo ja Satava on kokonaan rakennettu. Sorttamäen silta tulee aivan liian lähelle nykyistä siltaa. Sitä paitsi Sorttamäen silta välittää liikenteen Ispoisten puistotien kautta Martinmäkeen, joka ruuhkautuu entisestään.

Kaupungin liikennesuunnittelijat väittävät Eteläkaarta sillan jatkeeksi. Mihin liikenne Eteläkaarelta menee? Todennäköinen vastaus on Uudenmaantielle ja siitä Aninkaistenkadulle sekä Helsingin moottoritielle ja sitä kautta Ratapihankadun ruuhkiin.

Ellei sitä ennen Itäiselle Pitkällekadulle tai Hämeenkadulle ja sieltä Myllytunneliin. Jos Pitkäänsalmeen on tarkoitus tehdä moottoriliikennesilta niin tehtäköön sekin vuokratuista ponttoneista ja etelämmäs Sorttamäestä. Paikkaan, johon Kaarinan kaupunkikin olisi sen valmis toteuttamaan ja mahdollisesti osittain kustantamaankin? Turulla ei yksinkertaisesti ole varaa tehdä Hirvensaloon vanhan sillan alituskorkuista siltaa väärään paikkaan.

Tutkitaan ensin sillan mahdollisuutta Aurajokisuuhun. Tällä reitityksellä voidaan välttää Hirvensalostakin tulevan liikenteen tiivistyminen kaupungin keskustaan ja tulevaisuudessa saada pohja Turusta puuttuvalle kehätielle.

Konsultti