Wäinö Aaltosen monogrammi
nimikkomuseon katolle

Kirjoittajan mielestä Wäinö Aaltosen museon lipputangot pitäisi korvata Aaltonen monogrammilla. Museon edustalla kuvassa vasemmalla Wäinö Aaltosen veistos ”Tulevaisuus”, oikealla ”Raivaaja”.
Kirjoittajan mielestä Wäinö Aaltosen museon lipputangot pitäisi korvata Aaltonen monogrammilla. Museon edustalla kuvassa vasemmalla Wäinö Aaltosen veistos ”Tulevaisuus”, oikealla ”Raivaaja”.

Turussa on kuvataidekaupunkina vanhat perinteet ja kaksi hienoa taidemuseota, Puolalanmäellä seisova jykevä graniittilinna Turun taidemuseo ja Åbon puoleisella rantakaistaleella Wäinö Aaltosen museo.

Suomen maineikkain kuvanveistäjä, akateemikko Wäinö Waldemar Aaltonen (1894–1966) on varmasti nimekkäin turkulainen taiteilija, joka on saanut Turkuun oman nimikkomuseonsa.

Unohtamatta Hirvensalon kansakoulua, sen nimi Waldemarin kuoltua muutettiin Wäinö Aaltosen kouluksi.

Lähes päivittäin tulen kulkeneeksi Itäistä Rantakatua ja katsellen rakennustaiteellisesti arvokkaan taidemuseon julkisivua sekä ulkoterassilla kuvanveistäjän veistoksia.

Iltasella ulkovalaistus tuo museon näyttävästi esille, mutta päiväsaikaan eräs asia häiritsee minua. Nimittäin sisäänkäynnin yläpuolella katonreunalla olevat lipputangot, joiden putkista on valunut jotain vihreää mönjää, joka taas pilaa julkisivun vaaleita travertiinipintoja.

Ehdotankin lipputankojen poistoa ja tilalle metallista tehtyä suurikokoista ja kauaksi näkyvää WA-monogrammia. Tällä sisäkkäin asetettu W ja A ”puumerkillä” kuvanveistäjämestarimme signeerasi usein veistoksensa.

Näyttävän monogrammin sijoittaminen museon katolle symbolisoisi suurta taiteilijaamme Wäinö Aaltosta ja hänen nimeään kantavaa museota.

Juhani Kairasmaa