Onko pakkoasiakkuus
S-Pankissa asiakasomistajan etu

TS/Jonny Holmén<br />Kirjoittaja kertoo olevansa tyytyväinen osuuskaupan palveluihin, valikoimiin ja hintatasoon. Mutta hän vastustaa SOK:n hallinnoiman valtakunnallisen pankin asiakkuutta.
TS/Jonny Holmén
Kirjoittaja kertoo olevansa tyytyväinen osuuskaupan palveluihin, valikoimiin ja hintatasoon. Mutta hän vastustaa SOK:n hallinnoiman valtakunnallisen pankin asiakkuutta.

Taitaa S-ryhmällä, osuuskaupoilla ja tulevalla S-Pankilla mennä niin lujaa, että siinä ovat päässet unohtumaan paikallisten osuuskauppojen asiakasomistajien edut, puhumattakaan osuustoiminnan perusperiaatteet: "Osuuskunnan tehtävänä on liiketoimintaa harjoittamalla tuottaa palveluja ja etuja jäsenilleen ja näin edistää jäsentensä taloudellista hyvinvointia".

Olen aikoinaan liittynyt Turun Osuuskaupan jäseneksi ja siinä yhteydessä hyväksynyt osuuskunnan säännöt ja myös sen, että jäsensijoitusvarat, jotka kertyvät bonuskertymistä ja vuosittain maksettavasta osuuspääoman korosta, talletetaan TOK:n S-tilille. Nämä säästökassavarat on voitu käyttää alueellisen osuuskaupan kehittämiseen ja näin ovat osaltaan toteuttaneet myös asiakasomistajien etuja.

S-ryhmän S-Pankki aloittaa toimintansa 1.10.2007 valtakunnallisena SOK:n omistamana pankkina.

Heinäkuussa osuuskauppa lähetti asiakasomistajilleen kirjeen, jossa se ilmoitti, että valtiovarainministeriön hyväksymänä se siirtää S-tileillä olevat varat suoraan S-Pankkiin avattavalle jäsenen pankkitilille automaattisesti ilman jäsenen omaa hyväksyvää allekirjoitusta. Tätä toimenpidettä oli mahdollisuus kirjallisesti vastustaa, jonka myös ohjeiden mukaisesti tein.

On ymmärtääkseni ensimmäinen kerta, jolloin Suomessa pankkitili voidaan avata ilman täysivaltaisen jäsenen henkilökohtaista allekirjoitusta. Mihin mahtaa valtiovarainministeriön antama poikkeuslupa perustua?

Vastustaessani tilin avaamista, esitin samalla kysymyksiä miten jatkossa minulle kuuluvat jäsenedut tilitetään?

Turun Osuuskaupan kirjallisen vastauksen mukaan bonukset voidaan tehtyjen päätösten mukaan maksaa vain jäsenen omistamalle S-Pankissa olevalle tilille. Samoin menetellään myös osuuspääoman koron kanssa.

Haluan edelleen olla osuuskaupan jäsen ja asiakas. Olen tyytyväinen osuuskaupan palveluihin, valikoimiin ja hintatasoon. Vastustan ainoastaan SOK:n hallinnoiman valtakunnallisen pankin asiakkuutta.

Minulla ja monilla muilla jäsenillä on vakiintunut pankkisuhde, emmekä halua ainakaan pakon sanelemana olla tukemassa kilpailevaa pankkia ja sitä kautta osaltaan olla tukemassa vaikkapa valtakunnallisten super- ja hypermarkettien rakentamista.

Ihmetyttää myös miksi viranomaisten avustuksella S-Pankille annetaan ns. lentävä lähtö pankkitoimintaan - valmiina lähes 1,5 miljoona asiakasta.

Esimerkiksi yritysten palkanmaksu on jo vuosia pankkiryhmittymästä riippumatta toiminut niin, että yritys maksaa palkat valitsemalleen pankille ja sieltä ne suoraan siirretään työntekijän ilmoittaman pankin tilille. Samalla tavalla pitää toimia myös osuuskaupan maksaessaan jäsenille kuuluvia etuja. Mutta mitä ilmoittaa S-ryhmä: "Vain omistamaltani S-Pankin tililtä voi tehdä siirtoja muihin pankkeihin…."

Ainakin minun yksilön- ja valinnanvapauttani menettelytavalla loukataan räikeästi.

Mielestäni osuuskauppojen asiakasomistajien ei pidä tätä käytäntöä automaattisesti hyväksyä, vaan on vaadittava selkeitä vastauksia ja vaihtoehtoisia tapoja kanavoida jäsenille kuuluvat edut myös muutoin, kuin vain S-Pankin tilisuhteen kautta. En ole toistaiseksi saanut vastausta mm. minne menee osuusmaksuna sijoittamalleni pääomalle vuosittain maksettava korko jos minulla ei ole tiliä S-Pankissa.

Osuuspääoma on jäsenten omaa sijoitusta ja sille maksettava korko on jäsenelle kuuluvaa tuottoa. Osuuskaupalla pitää olla keino se myös jäsenelle maksaa ilman pakollista S-Pankin tilisuhdetta.

Osuuskuntien tuloksen jakokeinoina ovat erilaiset jäsenedut, palautukset ja koron maksut. Nämä jakokelpoiset pääomat muodostuvat osuuskaupan tuloksen kautta ja ovat näin ollen vain ja yksinomaan osuuskaupan maksamia, niihin ei millään tavoin liity SOK:n omistama S-Pankki.

Osuuspankeilla on myös bonusjärjestelmä, joka palkitsee asioinnin keskittämisestä omistajajäseniään. Bonukset maksaa paikallinen osuuspankki omasta tuloksestaan, suoraan oman pankin tilille tai bonuksilla kuitataan palvelumaksuja.

Vuonna 2005 tapahtuneen Pohjola-kaupan jälkeen myös vakuutukset ovat osaltaan mukana bonusjärjestelmässä. Kertyneillä bonuksilla voi mm. maksaa vahinkovakuutuksia. OKO:n omistama Pohjola tuo siis lisäetuja osuuspankin asiakkaalle, mutta toisin kuin S-ryhmässä ei pakoteta jäseniä ottamaan vakuutuksia Pohjolasta.

Vastaavasti K-Plussan ja OP-Visan yhdistelmäkortti tuo lisäetuja asiointiin, mutta ei pakota asiakasta vain yhteen toimintatapaan. K-Plussa-kortilla saa edelleen Plussapisteet K-kaupasta vaikka ei olisikaan tiliä osuuspankissa.

Ihmettelen suuresti miksi S-ryhmä ei ole rakentanut S-Pankin asiakkuuteen lisäetuja, joilla houkuteltaisiin jäsenet myös pankin asiakkaaksi. Nyt toimitaan pakottamalla ja siinä vauhdissa on kyllä unohtunut tavallinen asiakasomistaja ja sen edut. Päällimmäisenä on yksinomaan S-Pankin etu.

Ismo Suomi

Turun Osuuskaupan jäsen Nro 1240 062688