Kirjoittajavieras Mikael Miikkola: Turun joukkoliikenne
kulkee oikeaa kaistaa

Turun kaupungin sisäisessä liikenteessä ajaa varhaisesta aamusta myöhään yöhön noin 170 bussia. Niitä ohjaa liki 600 kuljettajaa. He tekevät yleensä kaksiosaista päivää, paljolti viikonloppuisinkin.

Vaikka keksinnön keskinopeus on alle 20 km/h, ovat aikataulut kireitä. Jokainen risteys ja suojatie on monivalintatilanne ja pysäkeillä on havainnot varmennettava ainakin kuudesta peilistä. Ei päätepysäkeillä hypitä taukojumppaa tai ryystetä kahvia. Hyvä kun ehtii grilliltä hotkaista makkaran.

Joukkoliikenteessä turvallisuus on ensisijainen kriteeri. Silti lisäpaineita saattavat luoda myöhästymiset, laiminlyönnit ja palvelurikkeet, joista joukkoliikennetoimisto voi määrätä liikennöitsijälle taloudellisia sanktioita. Eikä asiakas ole väärässä.
Sitten joukkoliikenteen kilpailuttamisen aloittamisen vuonna 1998, on kaupungin vuosittainen subventio vähentynyt 18,4 miljoonasta 6,9 miljoonaan euroon. Siitä huolimatta palvelu- ja laatutaso ovat parantuneet. Avarissa, mukavissa, tyylikkäissä ja meluttomissa busseissa on matalalattiat. Pakokaasupäästötkin ovat alle tiukimpien direktiivien. Rahastuslaitteina käytettävien älytuotteiden ja tiedonsiirron avulla on aikataulut kyetty räätälöimään asiakkaiden parhaaksi ja maksaminen notkeaksi.

Poliittista varjonyrkkeilyä käydään Turun kaupungin liikennelaitokselle vuosittain veroeuroista maksettavasta 0,7 miljoonan euron tuesta.

Joukkoliikenteemme linjoista enää 10 on kilpailuttamatta. Perusteellinen paikallinen tilanteenarviointi on taannut menestyksen ulkoistamisessa. Kun ehtoja määritettiin, neuvottelupöytään kutsuttiin sekä tilaajan että työmarkkinaosapuolten edustajat. Tarjouspyynnöt räätälöitiin kaikki yrittäjät huomioiviksi. Se kannusti pienet yksituumaisuuteen ja nyt henkisesti vahvalla seitsikkokoalitiolla on runsaat 82 prosenttia kilpailutetuista linjoista.

Tiukassa tilanteessa strateginen joukko on suuryhtiötäkin tehokkaampi. Myös kaupunkien välinen massaliikenne on taannut liikennöitsijöille tuloselkänojan, jolla kompensoida kannattamattomia reittejä.

Joukkoliikennetoimisto ei ostoliikenteen tarjoajana sorvaa työehtoja, mutta yhteen sovittamalla suoritetarjonnan kanssa turvaamme jatkossakin kaupunkilaisille edulliset markkinat.
Hallitsemattomassa kilpailuttamisessa on vaaransa. Tukholmassa ja Helsingissä jäi ajoja suorittamatta, kun kesäsijaisia ei löytynyt. Kaupunkien massaliikenteen raskaat työolot eivät edes palkalla houkuttele. Nuoria on mahdotonta rekrytoida kaksiosaiseen työhön, jolloin päivä taukoineen saattaa venyä 13 tunnin pituiseksi. Kun linja-auton ajo-opetus voidaan nykyisin aloittaa vasta 21-vuotiaana, ehtivät aktiivisimmat sitoutua muihin ammatteihin.

Jotta kaupunki tilaajana voi säilyttää tasokkaan palvelun, on bussinkuljettajan työolojen motivoitava suomalaisen nykypolven odotuksia ja tarpeita. Se johtaa vääjäämättä hinnankorotuksiin. Ulkoistaminen onnistuu vain aidossa kilpailutilanteessa ja kuuntelemalla herkällä korvalla itse palvelun tuottajia.

Kirjoittaja on Turun kaupunginvaltuutettu (sit).