Kirjoittajavieras Jari Ketola: Euroopan telakat
suurissa vaikeuksissa

Etelä- Korean telakoiden tilauskanta on nyt yli 600 alusta. Työn alla on konttialuksia, tuotetankkereita, bulkkereita, tankkereita, irtolastialuksia ja kaasutankkereita. Ainakin osa näistä tehdään jopa alle materiaalin hinnan. Korea on aloittanut myös matkustaja-alusten rakentamisohjelman ja ns. yksinkertaisemmat tuotteet ovat siirtymässä Kiinaan.

Etelä- Korean telakkateollisuus on siis tulossa valtaamaan alaa eurooppalaisilta risteilijätelakoilta. Oppia haetaan perehtymällä risteilijöiden rakentamis- ja telakoiden toimintatapoihin sekä osaavien ammatti- ihmisten palkkaamisella Euroopasta ja laivanrakennusyritysten yhteistyötä tiivistämällä.

Kaikki johtavat eurooppalaiset risteilijätelakat ovat nyt kriittisessä vaiheessa. Italian Fincantieri on jo valtion omistuksessa, Ranskan valtio pyrkii pelastamaan Chantiers de l'Atlantiqueata, Saksan Meyer Werftillä on omat ongelmansa ja kannattavaan kuntoon saadun Masa- Yardsin tilausvaikeudet ovat meille liiankin tuttuja.

Mikä on Suomen valtion rooli takausvaltuuksien nostamisen lisäksi? Missä viipyvät ratkaisut omien jäänsärkijöiden ja öljyntorjunta- alusten tilausten aientamiseksi?

Suomalaisten yritysten ja TT:n Finpron kautta pyritään tässä vaikeassa markkinatilanteessa suuntaamaan yhä laajempaa yhteistyötä kaukoidän suuntaan ja varsinkin Koreaan. Finpron päätehtävä on parantaa suomalaisten yritysten toimintamahdollisuuksia maan rajojen ulkopuolella.

Nyt liipasimella olevaan Masa- Yardsin ja Royal Caribbean Cruises- yhtiön maailman suurimman risteilijän rakentamispäätökseen Korea- yhteistyön aktivointi ei vielä ehtine vaikuttaa. Suurempi riski on siinä, että sama varustamo on tehnyt esisopimuksen saksalaisen Meyer Werftin kanssa heidän oman risteilijäsarjan jatkamisesta. Dollarin kurssin vahvistuminen on tuomassa ratkaisuja lähemmäs. Masan valttina voi olla se, että uuden laivan rakentaminen voitaisiin aloittaa nopeasti.

Turun telakan lomautusmäärät tulevat silti nousemaan. Helsingin telakan tilannetta valottaa juuri tehty ehdollinen esisopimus kahden huoltojäänmurtajan toimittamisesta venäläiselle FESCO- varustamolle. Työt ovat loppumassa siellä kokonaan vuoden vaihteen jälkeen.

Lähiviikot ovat erittäin kriittisiä. Lisätyöt antaisivat mahdollisuuden ja aikaa laajentaa tuotevalikoimaa Norjan ja Venäjän pohjoisten merialueiden öljy- ja kaasukenttien offshore- tuotantoon. Samalla tilaukset helpottaisivat niiden satojen ammatti- ihmisten henkistä painetta, jotka ovat nyt vailla työtä ja epävarmoina tulevaisuudestaan. Turvaton olo tässä on jokaisella, koska Turunkin telakalla käydään koko ajan työnantajan tahdosta lisää irtisanomisneuvotteluja.
Kirjoittaja on levyseppä- hitsaaja ja työsuojeluvaravaltuutettu Masa- Yardsilla.