Kirjoittajavieras Marjukka Karttunen:Juna meni jo?

Nykyisin Helsingin sataman kautta tapahtuvien kuljetusten arvo on lähes kolmannes Suomen ulkomaankaupan arvosta ja noin 40 prosenttia merikuljetusten arvosta. Tarkoituksena on siirtää kaikki tämä liikenne Vuosaaren satamaan.

Vuosaaren satamasta onkin tulossa massiivinen. Olen lukenut, että sen välityskyvyksi on kaavailtu 12 miljoonaa tonnia, joka merkitsee 8-10 laivan vuorokausitahtia. Päivässä satamassa kävisi 18 junaa ja sataman ratapiha olisi 8-raiteinen. Tieliikenne nousisi noin 11 000 ajoneuvoon vuorokaudessa. Satama toimisi kolmessa vuorossa ympäri vuorokauden seitsemänä päivänä viikossa.

Äskeinen oli pitkälti konditionaalissa, mutta melko pian realismia. Hanke on Helsingin näkökulmasta oikein hyvä ja sinänsä pääkaupungin näkökulmasta ymmärtää tyytyväisyyden monestakin syystä.

Samaan aikaan Turussa ja laajemmin Varsinais-Suomessa on kokoonnuttu erilaisiin kriisikokouksiin. Ollaan ihan perustellusti huolissaan esimerkiksi siitä, että Turku on tippumassa rautateiden tavarakuljetusten ydinverkosta, jolloin Turun asema mm. Ruotsiin suuntautuvan tavaraliikenteen keskuksena vaarantuu. Lisäksi ollaan oltu huolissaan siitä, valmistuuko moottoritie Turusta Helsinkiin koskaan. Hallitus väittää, että rahaa tulee heti, kun oikeusprosessit ovat ohi. Oikeuden suunnalta puolestaan viestitetään, että liito-oravavalitukset käsitellään nopeasti - kyse on kuukausista eikä ensi vuoden lopusta. Siksi on outoa, että hallitus ei ole budjetissaan varannut rahaa ensi vuodelle.

Huolissaan ollaan pitemmän aikaa oltu siitäkin, miten Turun lentoaseman öisen aukiolon käy. Siltä näyttää ainakin tässä vaiheessa, että Turun lentoasema ei olisi kehitettävien lentokenttien listalla. Oleellista tämän maakunnan kannalta on kuitenkin se, että lentoasema on korkeatasoinen ja mahdollistaa vartiolentueen toiminnan myös öisin.

TS:n pääkirjoituksen (20.8.) mukaan "Kaukana ei ole johtopäätös, että liikenteen ydinverkkosuunnitelma on tarkoitettu palvelemaan juuri Vuosaari-projektia. Ilman tavaravirran keskittämistä Helsinkiin, jättisatama tuskin yltää 12 miljoonan tonnin kapasiteettiin, mitä hankkeen kannattavuus edellyttää.".

Kun asiaa ajattelee näin, juna meni jo viimeistään eduskunnan Vuosaariäänestyksessä: se sinetöi maa-, meri- ja ilmaliikenteen kehityksen suunnan, josta katsottuna olemme täällä Varsinais-Suomessa väärässä paikassa. Näin asia ei mielestäni voi olla, joten työsarkaa Varsinais-Suomen puolesta meillä riittää.
Kirjoittaja on Kokoomuksen kansanedustaja, Varsinais-Suomen maakuntavaltuuston varapuheenjohtaja ja Turun kaupunginvaltuutettu.