Hirvensalon pullonkaula

Syksyn taas saavuttua Hirvensalon liikenneongelmat ovat tulleet jälleen kerran konkreettisiksi. Perjantaiaamuna 5.9. työmatkani 1 km mittainen osuus Moikoisten liikekeskuksesta Vähäheikkiläntien risteykseen kesti 20 minuuttia ja koko ajan jonossa matelemalla.

Moni hirvensalolainen ihmetteli uuden Hirvensalon puistotien ja sillan valmistuttua kummallista puolitoistakaistallisuutta. Suurinpaan osaan Turun asuinlähiöistä on jo alunperin suunniteltu selkeät, kaksikaistaiset ajoväylät, kuten esim. Kalevantiellä itäiseen Turkuun ja Satakunnantiellä läntiseen Turkuun.

Miksi Hirvensalon katu ja silta tehtiin leveäksi, mutta selkeästi yksikaistaiseksi, vaikka tiedettiin jo silloin alueen asukasluvun voimakas kasvu? Nyt kyseinen osuus on aamuisin selkeä pullonkaula jonojen ylettyessä Moikoisista Majakkarantaan, jonka jälkeen Stålarminkadulla liikenne sujuu jo normaalisti.

Voitte vain kuvitella, miltä tuntuu yritää Lauttarannasta, Honkaistenkadulta tai Majakkarannasta pusertua taivaanrantaan asti jatkuvan jonon keskelle. Myös bussiliikenne kärsii tilanteesta. Hirvensalon ns. koululaisbussi 52 odottaa Majakkarannan pysäkillä Kakskerrasta tulevaa autoa, joka joutuu seisomaan autojonossa puoli tuntia ja siten myöhästyttämään säännöllisesti 52 lähtöä. Koululaiset myöhästyvät tunneiltaan ja aikuiset töistään.

Miten Turun kaupungin liikennesuunnittelutoimisto perustelee puolitoistakaistaisuutta ja kertokaa, onko asialle aiottu tehdä jotain. Jos asiaa ei uskota, kehotan tulemaan seuraamaan autojonoja Hirvensalosta aamuisin ennen kahdeksaa ja ihastelemaan katusuunnittelun kukkasta.
Ullamari Pesonen
Hirvensalolainen