Ajoneuvovero rankaisee

TS/Jari Laurikko<br />Jos autoilusta pitää veroa valtiolle saada on oikea tapa kulutuksen verotus ei ajoneuvoveron korotus, sanoo kirjoittaja.
TS/Jari Laurikko
Jos autoilusta pitää veroa valtiolle saada on oikea tapa kulutuksen verotus ei ajoneuvoveron korotus, sanoo kirjoittaja.

Uuden, keskustavetoisen hallituksen budjettiriihessä tuli "yllätyksellisesti" esille jälleen ajoneuvoveron korotusesitys. Asian tullessa esille tiedotusvälineissä, ministerit olivat veron korotuksesta onnellisen tietämättömiä.

Miten voi olla, että näitä asioista vastaava ministeri ei tiedä, mitä alaiset ministeriössä kirjoihin kirjaavat? Ainahan on leikillisesti puhuttu, että ministerit vaihtuvat, mutta kansliapäälliköt pysyvät! Onkohan tässäkin taas näin tapahtunut?

Oli miten oli, mutta vaalien alla keskustapuolue johtonsa suulla vaati, että mm. ajoneuvoveron kaltaista veroa ei saisi olla, koska se verottaa auton omistajaa, käyttötarpeesta riippumatta. Onhan Suomi hyvinkin harvaanasuttu maa ja kulkeminen julkisilla kulkuvälineillä on isojen kaupunkien ulkopuolella hankalaa jopa mahdotonta! Auto on siis pakko olla jos aikoo käydä työssä tai hoidella muut asiansa.

Voidaanko siis taas sanoa, että "keskusta pettää jälleen"? Autoilijana en ollenkaan pidä ajatuksesta, että kun minulla on pakko auto olla päivittäisten työmatkojen ja asioitten hoitamisen vuoksi, siitä vielä rangaistaan erillisellä verolla. Mielestäni oikea tapa, jos autoilusta kerran pitää veroa valtiolle saada, on ns. kulutuksen verotus. Parempi maksaa polttoaineen hinnassa vaikka hieman lisää veroa (veron osuus nyt jo noin 75 %), kuin pelkästä omistamisesta.

Näin nekin ihmiset, jotka omistavat auton vain siksi, että eivät muuten voi velvollisuuksiaan hoitaa, eivät joudu epäoikeudenmukaiseen asemaan. Siis, ne jotka kuluttavat eniten, myös maksavat eniten.
H. Nurmi