Parantaako suolaus liikenneturvallisuutta?

TS/Arto Takala
TS/Arto Takala

Me autoilijat emme aina ymmärrä sitä, miksi on erittäin tärkeää suolata kuivaa tienpintaa silloin kun ilman lämpötila on esimerkiksi +2 astetta. Syy tähän on erittäin yksinkertainen. Talvella kyseinen lämpötila on suorastaan hengenvaarallinen. Lämpötila voi nimittäin yllättäen hiukan laskea, jolloin alueellinen katastrofi on valmis. Kukin voi vain kuvitella, mitä kuivan tien pinnan jäätymisestä voisi seurata! Puhumattakaan niistä vaaratilanteista, joita mainitussa lämpötilassa suolaamattomalla tiellä voisi vesisateella syntyä!

Jotta jäätymistä ei pääsisi tapahtumaan täytyy teitä suolata päivittäin niin taajamassa kuin sen ulkopuolellakin - ihan vaan siltä varalta, että lämpötila yhtäkkiä sattuisi laskemaan pakkasen puolelle. Suolaaminen itsessään tosin aiheuttaa tienpintojen kosteutta (sekä joitakin vähäisiä haittavaikutuksia, kuten pohjavesien pilaantuminen, tien nopeampi kuluminen urien ja erilaisten syöpymien muodossa, autojen ruostuminen ym.), mutta onneksi tien pintojen kosteutta voidaan tehokkaasti vähentää suolauksella.

Pakkasella kostea tien pinta pyrkii tietenkin jäätymään ja kaikki (tai ainakin melkein kaikki) tietävät, että jäätynyt suolaliuoksella käsitelty tienpinta on erittäin liukas. Jo -3 asteen pakkasella petollisesti jäätymään pyrkivä suolaliuos voi aiheuttaa hengenvaarallisia tilanteita risteysalueilla, kaarteissa ja jopa suoralla tiellä.

Liukkautta täytyy torjua! Niinpä teitä suolataan, jotta tien pinnan jäätymistä ei pääsisi tapahtumaan. Lämpötilan edelleen laskiessa suolataan teitä päivittäin epätoivoisesti ja toivotaan, että Suomessa lämpötila ei talvella laskisi alle -10 asteen. Tielaitoksen teiden suolausta käsittelevän sääntökirjan mukaanhan teiden suolauksesta ei yli -10 asteen pakkasella ole hyötyä.

Liukkautta täytyy kuitenkin torjua, joten, vaikka sitten tulisi taivaan täydeltä lunta, suoritetaan urhoollisesti vielä ennen tätä -10 asteen pakkasta viimeinen autoilijoiden tiellä liikkumisen turvallisuutta lisäävä teiden suolaus.

Onneksi meillä jokaisella autoilijalla on autossaan uuden karheat nastarenkaat, riittävästi vähintään -15 asteen pakkasen kestävää tuulilasinpesunestettä, lämmitettävät pyyhkijänsulat sekä tietysti lämmitettävä tuulilasi. Ilman näitä varusteita on Turun seudulla täysin edesvastuutonta liikkua autolla yli -10 asteen pakkasessa, vaikka tielaitos ahkerasti omalta osaltaan onkin tielläliikkujien liikenneturvallisuutta pyrkinyt parantamaan.
Maisteri

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.