Turun keskustan pyörätiet ja pysäköintipaikat

TS/Ari-Matti Ruuska<br />Turussa pyöräilijän on vielä vähän hankalaa löytää sujuvaa reittiä halki keskustan. Kirjoittajan mukaan pyörätieverkkoa kuitenkin rakennetaan jatkuvasti.
TS/Ari-Matti Ruuska
Turussa pyöräilijän on vielä vähän hankalaa löytää sujuvaa reittiä halki keskustan. Kirjoittajan mukaan pyörätieverkkoa kuitenkin rakennetaan jatkuvasti.

Otsikolla "Mihin unohtuivat autoilijat" Tuula Ernvall esitti kysymyksiä ja näkemyksiä Turun keskustan pyöräteiden suunnittelusta (TS 23.12.). Hän kysyi mm. miksi pyörätietä ei rakenneta Ratapihankadun sijasta Läntiselle Pitkäkadulle.

Ratapihankatu tulee levenemään yhteensä 10 metrillä nykyiselle ratapiha-alueelle. Yksi metri lisääntyvästä katualueen leveydestä tulee lisätilana kevyen liikenteen käyttöön. Tätä lisätilaa käyttäen sekä kaventamalla jalkakäytävää metrillä rakennetaan Ratapihankadulle kaksi metriä leveä pyörätie. Tämä ei ole syynä pysäköintipaikkojen poistamiseen, vaan: 1) Pysäköintipaikkojen poistamisella parannetaan Ratapihankatua ajavan autoliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta. 2) Rakentamalla Ratapihankadun reunaan puiden väliin nykyisten pysäköintipaikkojen tilalle yhtenäinen viherkaista parannetaan kadun nykyisin kovin ankeaa ilmettä.

Kadun suuntaiseen pysäköintipaikkaan ajaminen tapahtuu useimmiten pysähtymällä ensin ajokaistalle ja peruuttamalla sen jälkeen pysäköintipaikkaan. Ratapihankadun kaltaisen pääkadun liikenteessä tämä aiheuttaa peräänajovaaran ja huonontaa liikenteen sujuvuutta. Jos Ratapihankatu jätettäisiin ilman pyörätietä, niin tämä kahden metrin tila käytettäisiin jalkakäytävän säilyttämiseen nykyisellään ja viherkaistan leventämiseen.

Kadun uudelleen rakentamisen kustannuksia pyörätien pois jättäminen ei pienentäisi. Pyörätiettömällä Ratapihankadulla muutamat uhkarohkeat pyöräilijät ajaisivat autojen seassa vaarantaen oman turvallisuutensa ja haitaten autoliikenteen sujuvuutta.

Pyörätien rakentaminen erillisenä työnä Läntiselle Pitkäkadulle maksaisi useita miljoonia markkoja ja edellyttäisi joko pysäköinnin poistamista kadun toiselta puolelta tai kaksisuuntaiselle liikenteelle jäävän tilan kaventamista 5-6 metriseksi. Oleellista on kuitenkin se, että vaikka pyörätie jätettäisiin pois Ratapihankadulta, niin pysäköintipaikat poistuisivat siitä huolimatta ja eivätkä kadun rakentamiskustannukset laskisi.

Tuula Ernvall oli huolissaan myös siitä, etteivät Yliopistonkadun alle kävelykadun ja kauppatorin kohdalle pian valmistuvat 600 uutta pysäköintipaikkaa pysty korvaamaan alueelta kävelykadun myötä kadonnutta n. 30 pysäköintipaikkaa. Mielestäni vajaan vuoden poissaolleet pysäköintipaikat tulevat hyvinkin korvattua ja saldo jää vielä reilusti plussan puolelle. Tämä saldo riittää korvaamaan myös ne vajaa sata pysäköintipaikkaa, jotka poistuvat ydinkeskustasta, kun keskustan pyörätieverkko rakennetaan kattavaksi kaupunginvaltuuston 8.10.2001 hyväksymän toteuttamisaikataulun mukaisesti.

Toriparkin toteuttamisella voidaan haluttaessa vielä lisätä ydinkeskustan pysäköintipaikkamäärää pysäköintimahdollisuuksien parantamiseksi ja keskustan lisärakentamisen aiheuttaman lisääntyvän pysäköintipaikkatarpeen täyttämiseksi.
Matti Salonen
liikenneinsinööri
Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusvirasto

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.