Missä kuluttajan
oikeudet?

Olen työtön. Säästin peruspäivärahasta talvikenkärahat ja ostin Kenkä-Eeron myymälästä puolivarrelliset nahkaiset talvikengät. Ne maksoivat 399 markkaa. Kävelin näillä merkkikengillä runsaat kaksi kuukautta, kun yhtäkkiä vasemman kengän pohja alkoi "nauraa" noin kahdeksan sentin matkalta kärjestä katsottuna.

Menin heti myymälään näyttämään tätä valmistusvirheistä talvikenkää vaatien identtistä kenkää vikakengän tilalle. Siihen minulla on nimittäin oikeus kuluttajasuojalainsäädännön ja tuotevastuulain perusteella.

Kenkäkauppias ei ollut paikalla ja sovittiin, että tulen seuraavana päivänä uudestaan. Silloin sain vastauksen, että vika korjataan ja käytetään paikallista suutaria. Saisin kengät seuraavana päivänä.

Kun tulin hakemaan kenkiä, kuinka ollakaan, liike olikin lähettänyt kenkäparin tehtaalle korjattavaksi ilman asiakkaan lupaa. Kyselyyni milloinka minä sitten saan kengät takaisin oli vastaus: Vaikea sanoa, kyllä siinä ainakin viikko menee". Siis minun täytyy kävellä väliaika lenkkareissa talvipakkasessa.
Mikko Pietilä
kauppatieteen maisteri