Vanha raitiovaunutalli
museoksi

Turun liikennelaitos sai käyttöönsä kuusi uutta palvelulinja-autoa, ja mikä parasta - ne maalattiin laitoksen omaan okrankeltaiseen väriin.

Seuraava homma olisi lopettaa TuKL:n nykyisten linjojen kilpailuttaminen! Jos raitiotieliikenne kukoistaisi vielä Turussa, olisikohan esim. sataman linjaa kilpailutettu? Saaristolinjoja TuKL on liikennöinyt lähes 26 vuotta (1.4.1975 alkaen) ja hyvinhän on hoitanutkin, keltainen bussi sopeutuu saaristomaisemaan eri vuodenaikoina upeasti.

Näin paljasjalkaisena turkulaisena olen sitä mieltä, että TuKL:n keltaiset vaarat kuuluvat Turun kaupunkikuvaan, joten laitokselle on taattava omien linja-autolinjojen säilyminen tulevaisuudessakin.

Kaupungin päättäjiltä toivoisin, että raottaisivat rahakirstuaan, jotta saataisiin kunnostettua vanha raitsikkatalli museoksi Turun joukkoliikenteelle. Erittäin tärkeää olisi saada ajanmukaiset säilytystilat raitiomoottorivaunuille n:o 5 ja n:o 42 sekä jälkivaunulle n:o 125, nämä kolme vaunua on viimeisen päälle hienoiksi entisöityjä.

Rahaa tarvittaisiin myös Leyland -linja-auton kunnostamiseen. Tämä n:o 8 vm. 1963 on arvokas entisöimiskohde TuKL:n bussiliikenteestä. Toinen Koiramäen punaisista linja-autoista vm. 1973 on luvattu säästää, hyvä! Senkin takia, että Sisu-merkkisiä linja-autoja ei enää valmisteta.
Suomen Linja-autohistoriallisen
seuran jäsen 449