Kaste ei liity nimenantoon

Reuters<br />Kasteen liittäminen nimenannon yhteyteen tai päinvastoin on myöhempien aikojen keksintöä, kirjoittaja huomauttaa. - Kuva Tanskan prinssin kastetilaisuudesta.
Reuters
Kasteen liittäminen nimenannon yhteyteen tai päinvastoin on myöhempien aikojen keksintöä, kirjoittaja huomauttaa. - Kuva Tanskan prinssin kastetilaisuudesta.

Olen samaa mieltä pastori Tapio Pastilan kanssa siitä, että kaste ja nimenanto ovat eri asioita (TS 11.2.).

Nimenanto sen alkuperäisessä merkityksessä oli Jumalan ihmiselle antama oikeus. Ihmiselle annettiin oikeus nimittää oman mielensä mukaan eläimet ja taivaan linnut. Mutta toisinaan Jumala itse puuttui siihen, miten jotkut ihmiset oli nimitettävä, esimerkiksi Isak, Abram, Israel, Johannes, Jeshua.

Nimenanto oli normaalisti vain vanhempien päätös siitä, mikä nimi lapsella oli syntymänsä jälkeen oleva. Kasteella ei ollut mitään tekemistä sen kanssa. Kasteen liittäminen nimenannon yhteyteen tai päinvastoin on myöhempien aikojen keksintöä. On siis täysin kristillistä erottaa ne myös tapahtumina toisistaan.

Alkuperäiseltä nimeltään kaste oli "baptidzo", jota paremmin ja kuvaannollisemmin suomen sana kaste voidaan kääntää sanalla upotus. Johannes upotti Jeesuksen samalla tavalla Jordanin virrassa, niin että he molemmat astuivat veteen.

Tästä seikasta voimme lukea myös Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherran ja koko hänen aarteistonsa hoitajan tapauksesta: Apostolien teot 8 luku: (jae 36) "Tietä kulkiessaan he tulivat veden ääreen. "Hoviherra sanoi: Tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua? (jae 37) Silloin Filippos sanoi hänelle: Jos sinä uskot koko sydämestäsi, se tapahtukoon. Hoviherra vastasi: Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan poika. (jae 38) Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi (baptidzo) hänet."

Jokin kirkolliskokous jo aikoja sitten on tarkoitushakuisesti jättänyt pois jakeen 37 kokonaan. Vielä 1933 käännöksen Raamatuista, joka oli virallisessa käytössä aina 1990-luvun alkuvuosiin saakka, puuttui jae 37 kokonaan. Näin on saatu "virallinen" ponnin sille käsitykselle, että voidaan kastaa kenet tahansa, vaikka kastettava itse ei uskoisikaan.
Risto Heinonen
nimen saanut, kastettu
liikenneneuvos, Turku