Kirjoittajavieras Annika Lapintie:
Vanhojen
autojen verotus

Vanhan auton omistaja saa Norjassa 6 000 kruunun romutuspalkkion viedessään ajokkinsa hyväksyttyyn autopurkamoon. Suomessa Autontuojat ry suunnittelee järjestelmää, jossa jokainen autonomistaja osallistuisi romutettavien autojen kierrätyskustannuksiin esimerkiksi 50 markan autoveron korotuksella.

Auton omistaminen ja käyttäminen ei ole missään ilmaista. Kaikissa maissa peritään vuotuisia maksuja autonomistajilta muun muassa tieveron, vuosiveron tai ajoneuvoveron nimellä. Monissa Keski-Euroopan maissa kasvaa auton omistamisesta perittävä vero auton iän myötä. Syynä korkeampaan maksuun on se, että vanhat autot saastuttavat moninkertaisesti enemmän kuin uudet mallit.

Iäkkäiden autojen turvatekniikka on myös vanhentunutta, joten liikenneturvallisuuskin puoltaa uusien automallien suosimista. Toisaalta on aina syytä muistaa, että tärkein turvatekijä autossa istuu ratin takana.

Vaikka autojen keski-ikä Suomessa on Kreikan jälkeen Euroopan korkein, en silti kannata vanhojen autojen omistajien rankaisemista lisämaksuilla ja korotetuilla autoveroilla. En ole vakuuttunut, että on järkevää yllyttää perheitä kuluttamaan kaikki liikenevät rahansa uusiin ja kalliisiin automalleihin. Kodeissa on varmasti tähdellisempiäkin rahareikiä.

Autojen käyttöikä on kuitenkin rajallinen, joten Norjassa käytössä oleva vanhojen autojen romutuspalkkio tuntuu suomalaisia suunnitelmia paremmalta järjestelmältä. Mikäli autokannan uusimista halutaan nopeuttaa, on porkkana tehokkaampi ja miellyttävämpi kuin keppi.

Norjan malli otettiin siellä käyttöön vuonna 1996, jolloin 6 000 kruunun romutuspalkkio maksettiin ennen vuotta 1985 rekisteröidyistä autoista. Korotettu palkkio uudisti tehokkaastiautokantaa. Vuonna 1996 vietiin Norjassa romutettavaksi 230 000 autoa, mikä oli peräti kolme ja puoli kertaa enemmän kuin edellisenä vuotena. Autojen kokonaismäärä laski 20 000 autolla.

Muualla Euroopassa käytössä oleva tapa rankaista vanhojen autojen omistajia lisämaksuilla ei ole sekään aivan pyyteetöntä . Kuluttajatutkimuskeskuksen selvityksessä todetaan, että vanhojen autojen isompi käyttömaksu johtuu myös siitä, että keskieurooppalaiset automaat haluavat näin lisätä oman autoteollisuutensa kysyntää. Suomen ei kannata olla mukana toteuttamassa tällaista verotusmallia.

Autoverot eivät ole tietenkään ainoa syy henkilöautojen kasvaneeseen käyttöikään. Autojen laatu ja tekninen kestävyys on myös parantunut. On vain hyvää ja järkevää taloudenpitoa, että kotitalouksien kalliita hankintoja hoidetaan huolellisesti ja siten pidennetään niiden käyttöikää.

Vanhojen autojen ajoneuvoveron korottaminen ei ole tehokkain keino parantaa liikenneturvallisuutta. Tehokkaampaa on noudattaa tiukkoja katsastusmääräyksiä, jolloin vanhenevat autot joudutaan pitämään hyvässä kunnossa hoitamalla hyvin ja huoltamalla säännöllisesti.
Kirjoittaja on kansanedustaja (vas) ja eduskunnan liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja.