Turkuun olisi saatava
uusi rautatieasema

TS/Jari Laurikko<br />Kasvavat matkustajamäärät ruuhkauttavat Turun nykyisen rautatieaseman, ennustaa kirjoittaja ja ehdottaa uutta pääasemaa linja-autoaseman läheisyyteen.
TS/Jari Laurikko
Kasvavat matkustajamäärät ruuhkauttavat Turun nykyisen rautatieaseman, ennustaa kirjoittaja ja ehdottaa uutta pääasemaa linja-autoaseman läheisyyteen.

Turun merkitys Suomen ja Ruotsin välisen matkustajaliikenteen kauttakulkupaikkana tulee tulevaisuudessa varmasti lisääntymään niin meri- kuin maaliikenteenkin osalta. Turun kaupungin ja rataverkosta vastaavan Ratahallintokeskuksen olisikin korkea aika pohtia kaupungin ratapihan uudistamismahdollisuuksia.

Raiteiden sähköistyksen suhteen Turku oli jälkijunassa, kun vasta 90-luvulla ensimmäiset sähköveturit pääsivät kaupunkiin. Aseman osalta Turku on ollut jo pitkään jälkijunassa. Aseman tasoristeys on paitsi vaarallinen myös erittäin antiikkinen ratkaisu. Laiturit yhdistävästä tunnelista on haaveiltu jo iät ja näin on todistettu jälleen Turun kaupungin suhteettoman hidas päätöksentekokyky.

Mielestäni Turun nykyinen rautatieasema ei täytä sille asetettuja vaatimuksia. Turkuun tulisi pikaisesti saada uusi rautatieasema linja-autoaseman läheisyyteen, vaikkapa linja-autoaseman lähes tyhjän rahtiterminaalin tontille paikalle. Näin Turkuun saataisiin yksi joukkoliikennettä palveleva keskusasema, jolta on loistavat yhteydet paikallisliikenteen busseilla eri puolille kaupunkia toisin kuin nykyiseltä rautatieasemalta. Helsinginkadun, Ratapihakadun ja Aninkaistenkadun risteyksen muodostama liikenteellinen solmukohta olisi ihanteellinen paikka joukkoliikenteen keskittymälle. Kaupunkilaisten ohella lähempänä keskustaa sijaitseva keskusasema palvelisi myös Turkuun junilla sekä linja-autoilla saapuvia turisteja.

Nykyinen rautatieasema ei tulevaisuudessa tule riittämään varsinkaan ydinkeskustaan suuntautuvien yhteyksien osalta, jos Turun lähialueilla aloitetaan paikallinen raideliikenne. Suurentuvat matkustajamäärät voisivat helposti ruuhkauttaa jopa levennetynkin Ratapihankadun.

Itse joudun useasti liikkumaan Turun ja Helsingin väliä junalla enkä panisi lainkaan pahakseni, jos Turulla olisi Suomen lähes kaikkien muiden suurten kaupunkien tapaan hieno ja lisäksi toimiva käyntikortti junamatkailijoille.
Junailija