Bensiinin hintaa leikattava

TS/Jonny Holmén<br />Polttoaineveron alentaminen on tällä hetkellä autoveron alentamista kiireellisempi asia, bensan yli seitsemän markan litrahinta ulottaa vaikutuksensa joka paikkaan, toteaa kirjoittaja.
TS/Jonny Holmén
Polttoaineveron alentaminen on tällä hetkellä autoveron alentamista kiireellisempi asia, bensan yli seitsemän markan litrahinta ulottaa vaikutuksensa joka paikkaan, toteaa kirjoittaja.

Varhemmin tänä keväänä Taloustutkimus kysyi Veronmaksajien Keskusliiton toimeksiannosta suomalaisilta, mihin kotitalouksilla kuluu liikaa rahaa, ja millaisista menoista perheiden olisi helpointa tinkiä.

Tutkimuksen mukaan suurimman osan kotitalouksien rahoista syövät auto ja bensa. Kakkoseksi nousevat puhelin-, kännykkä- ja internet-kulut. Neljännes vastaajista arvioi käyttävänsä reilusti rahaa alkoholiin ja tupakkaan.

Tarkasteltaessa lähemmin eri vastaajaryhmiä, niin työssäkäyvästä väestöstä 40 prosenttia tuskaili kalliita autoilu- ja bensakuluja. Eläkeläisistä 27 prosenttia piti auto- ja bensakuluja liian suurina.

Kun kotitalouksilta sitten kysyttiin helpointa tinkimisvaihtoehtoa, niin neljännes vastaajista ilmoitti kohteiksi tupakan ja alkoholin. Toiselle sijalle ylsivät puhelin -, kännykkä- ja internet-kulut. Näistä kuluista oli valmis tinkimään viidennes vastaajista. Seuraavana tinkimisen kohteena löytyvät ravintolakulut, joista säästäisi 16 prosenttia vastaajista. Autosta ja bensasta olisi helppo tinkiä vain 13 prosentin mielestä.

Jos asiaa tiedusteltaisiin suomalaisilta tällä hetkellä, niin reilusti päälle seitsemän markan huiteleva bensan litrahinta koettaisiin vieläkin suuremmaksi murheen aiheeksi kuin tutkimusajankohtana. Muutenkin autoileva suomalainen joutuu kärsimään verokarhun massiivisesta vaikutuksesta: Esimerkiksi katalysaattori on ollut markkinoilla jo kymmenen vuotta, mutta se löytyy edelleen alle puolesta Suomen autoista. Autoveron alentamisella auto-ostoja voitaisiin ohjata entistä puhtaampaan ja vähäpäästöisempään suuntaan.

Polttoaineveron alentaminen on kuitenkin tällä hetkellä autoveron alentamista kiireellisempi asia. Yli seitsemän markan litrahinta ulottaa vaikutuksensa joka paikkaan.

Polttoaineiden korkeat hinnat näkyvät myös joukkoliikenteen taksoissa. Matkahuollon myymien lippujen hinnat nousevat kesäkuun alussa keskimäärin viisi prosenttia, mihin Linja-autoliiton mukaan vaikuttaa polttoaineiden hinnannousun lisäksi kevään työmarkkinaratkaisu.

Valtiovarainministerin onkin syytä suhtautua polttoaineiden hinnan (veron) leikkaamiseen vakavasti, sillä autoilijoiden vyönkiristys alkaa jo riittää.
Simo Klimscheffskij (kok)
Turku