Oikea ruokavalio ja hyvinvointi

Kiitos ravitsemusterapeuteille Outi Pynnönen ja Merja Rastas antamastanne palautteesta (TS 30.4.) kirjoitukseeni. Ravitsemusterapeuttien kirjoituksesta oli aistittavissa painopisteen olevan ruuan nautittavuudessa. He kuuluvat samaan koulukuntaan kotitalousopettajien kanssa, jotka surutta käyttävät kermat, voit ja lihat ruuanvalmistuksessaan. Ruoka maistuu herkulliselta, mutta ei ole hyväksi elimistölle. Siinä on se ero.

Missä oli se virheellisyys kirjoituksessani josta he mainitsivat? En ainakaan kehottanut ihmisiä huonoille tavoille. Päinvastoin. Mielestäni vaarana on ennemminkin ravitsemusterapeuttien oma lausunto, joka antaa kehotuksen jatkaa entisiä huonoja tapojaan. He jopa suosittelivat maito- ja lihatuotteiden käyttöä, joiden on todettu lisäävän monien sairauksien riskiä.

Mm. tri William Ellis on tutkinut maitotuotteita 42 vuoden ajan. Maidon eräs osa on nimeltään kaseiini. Kaseiini hyytyy mahalaukussa ja muodostaa suuria, tiiviitä ja vaikeasti sulavia kokkareita. Ihmisen elimistössä tämän liisterimassan käsittelyyn vaaditaan runsaasti energiaa. Osa tästä massasta kovettuu, tarttuu suoliston sisäpintaan ja estää ravintoaineiden imeytymistä.

Valkuaisaineiden eli proteiinien ruuansulatus on kaikkein hankalinta. Ruuansulatuskanavan läpi kulkemiseen kuluu 25-30 h. Jos syö lihaa aika kaksinkertaistuu. Proteiinien liikasaanti rasittaa elimistöä. Lihassa on huonoja tyydyttyneitä rasvoja ja arakidonihappoa kuten myös kananmunissa.

Huonoiksi hiilihydraateiksi luokitellut leivonnaiset, sokerit ja perunat aiheuttavat elimistössä liikaa insuliinia. Hapen kuljetus lihaksiin vähenee. Kestävyys ja koko suorituskyky heikkenee. Se myös väsyttää ja heikentää keskittymiskykyä.
Maarit Laakkonen
Aura

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.