Rakennetaan silta

TS/Kalle Ipatti<br />Kirjoittajan mielestä Suomen olisi otettava mallia Ruotsin ja Tanskan yhdistävästä Juutinrauman sillasta.
TS/Kalle Ipatti
Kirjoittajan mielestä Suomen olisi otettava mallia Ruotsin ja Tanskan yhdistävästä Juutinrauman sillasta.

Pitkin Etelä-Suomen helmaa rakennetaan pätkittäin E18-tietä, joka joskus ilmeisesti ylittää itärajan. Maailmalla rakennetaan teitä yhä enemmän maakuljetusten varaan, tosin osittain maksullisina tunneli-, pikatie- ja siltamaksuilla käytettäviksi, mikä sinänsä on luonnollista ja hyväksyttävää. Suhteutettuna käyttäjän kokoon (painoon), käyttömäärään, kustannukset jakautuvat oikeudenmukaisesti.

Osaamista näkee Euroopassa ja sen ulkopuolella, jopa isoja kohteita. Vesistöjen ylittämisiä ja alittamisia, läheisin esimerkki pohjoismaissa Tanskan ja Ruotsin yhteys. Suomessa näperrellään ja kinastellaan pienimuotoisesti jopa saariston lossi- tai kiinteistä yhteyksistä.

Nyt kun kaikkea tehdään tukirahaperiaatteella, eli EU-tuella, olisi sinne työnnettyjä miljardeja pyrittävä saamaan takaisin, Suomen ja muun Euroopan yhteyksien parantamiseen. Olisi ryhdyttävä suunnittelemaan ja tekemään E18 -tiestä kiinteää yhteyttä länteen. Rikkinäinen Saaristomeri antaisi varmasti hyvän linjauksen eteläiseen maakuntaan asti.

Tuskinpa Tanskan ja Ruotsin välistä yhteyttä ilman EU-tukea rakennettiin, ei myöskään Englannin kanaalin alitusta, ym. suurimittaisia liikenneyhteyksiä. Nyt on Suomen päättäjillä tilaisuus näyttää, että osaavat myös pyytää, ei vain antaa.

On uskottavampaa laittaa rahaa koko kansaa ja kansainvälisyyttä palvelevaan tarkoitukseen kuin joihinkin hyvin toimeentulevien varustamojen pohjattomiin taskuihin tai epämääräisiin telakkatukiin.

Kansainvälinen siltaprojekti olisi haaste suurille rakennusfirmoille, jotka pystyisivät ja joilla olisi mahdollisesti halua näyttää osaamistaan. Työllisyyskin paranisi jopa hallituksen tavoitteisiin, kun kysymykseen tulisi se suoritustason osaaminen, joka nyt on kortistossa.
Työeläkeläinen

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.