Kuntien tarjoamat
palvelut puntariin

kolumni Jukka Mikkola

Suomen Kuntaliiton tutkimuksessa vertailtiin kunnallisten palvelujen hintoja 47 kunnassa. Kustannuksissa havaittiin merkittäviä eroja kuntien välillä. Selvityksen mukaan hintaerot johtuivat muun muassa käyttöasteesta, henkilöstörakenteesta, toiminnan eriytyneisyydestä ja yksikköjen koosta.

Kustannusten vertailu asukas- tai käyttäjämääriä kohden ei kuitenkaan kerro koko totuutta. Palvelujen laatu saattaa vaihdella yhtä suuresti kuin hintakin. Esimerkiksi käytettävissä olevat tilat, välineistö ja henkilökunta vaikuttavat sekä tuotettavan palvelun tasoon että kustannuksiin. Kunnallisten palvelujen laatua pidetään itsestäänselvyytenä, mitä se kuitenkaan ei ole.

Myös palveluille asetettavat tasovaatimukset voivat vaihdella kunnittain.

Kuntien väestön ikärakenne, työttömyysaste, koulutustarve tai mahdollisuudet palvelujen yhteensovittamiselle vaikuttavat laatutasoon ja kustannuksiin. Toisessa kunnassa laadultaan samanlainen palvelu voidaan tuottaa halvempaan hintaan esimerkiksi toimivampien liikenneyhteyksien vuoksi.

Tällä hetkellä ei ole olemassa mittareita, joilla kuntalaiset voisivat arvioida kunnallisten palvelujen laatua suhteessa hintoihin. Vuosittain julkaistavat tilipäätökset kertovat vain palveluiden taloudellisesta tasapainosta. Tilinpäätöksestä katsotaan kuinka hyvin kunta menestyy ja paljonko valtionosuuksia se tarvitsee. Tämä on nurinkurista, koska kuntien tärkein tehtävä on laadukkaiden palvelujen tuottaminen.

Kuntaliitto toteuttaa sisäministeriön kanssa yhteistyössä seurantaa, joka liittyy kunnallisten palveluiden arviointiin. Arvioinnin tarkoituksena on luoda valtakunnallisia pelisääntöjä palveluille asetettujen tavoitteiden toteuttamiseksi. Tämä luo pohjaa kunnallisten palveluyksiköiden sisäiselle laadun tarkkailulle, mutta kuntalaisten käyttöön soveltuvat laatumittarit jäävät yhä puuttumaan.

Kunnille tulee nyt luoda mittareita, joiden perusteella palvelujen laatua voidaan tarkastella. Seurantatutkimus on hyvä pohja kuntalaisten käyttöön kehitettäville laatukriteereille. Myös palveluyksiköiden omassa laaduntarkkailussaan määrittämiä kriteerejä tulisi käyttää hyväksi.

Tavoitteeksi tulee asettaa vuosittain julkaistava hinta- ja laatutilinpäätös, jossa vertaillaan palvelujen laadun ja kustannusten välistä suhdetta. Näin voidaan parantaa kuntalaisten kuluttajansuojaa ja mahdollisuutta saada tasavertaista palvelua asuinpaikasta riippumatta. Toisaalta hinta- ja laatutilinpäätös olisi myös haaste kohti laadukkaampaa palvelua kunnissa.
Kirjoittaja Jukka Mikkola on eduskunnan varapuhemies ja kansanedustaja (sd).

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.