VR:n aikataulu-uudistus sivuraiteelle

Jari Laurikko<br />Turusta Helsinkiin aamulla lähtevä Pendolino-vuoro korvattaneen kesällä tavallisella junalla, jolloin matka-aika pitenee, mikä kirjoittajan mielestä ei ole VR:n mainostamaa parempaa palvelua.
Jari Laurikko
Turusta Helsinkiin aamulla lähtevä Pendolino-vuoro korvattaneen kesällä tavallisella junalla, jolloin matka-aika pitenee, mikä kirjoittajan mielestä ei ole VR:n mainostamaa parempaa palvelua.

VR:n on kerrottu uusivan kesäkuun alusta alkaen Turun ja Helsingin välin aikatauluja. Samalla linjalle tullee uutta kalustoa - on puhuttu kaksikerroksista vaunuista. Oheinen kirjoitus perustuu Pendolinon matkustajien kuulemiin kolmannen käden tietoihin, faktaa VR ei ole vaivautunut liiemmälti asiakkailleen tai palveluhenkilökunnalleen jakamaan.

Tämän hetkisten puheiden mukaan nykyinen Turusta lähtevä aamu-Pendolino (lähtöaika 6.40) korvataan "tavallisella" junalla. Matka-aika pitenee 10 minuuttia. Samoin Helsingistä 15.38 lähtevä Pendolino kuulemma poistuu. Seuraava juna (tavallinen) lähtee 16.02 ja se olisi Turussa 18.22. Pendolinoon verrattuna lisäaikaa on puolisen tuntia. Onko kysymyksessä ajattelemattomuus vai rahastus, sitä tuskin kerrotaan. Vai haluaako VR lyhytnäköisesti palvella Ruotsin lauttojen matkustusliikennettä?

EU-Suomessa kyseinen kaljaralli ei kauan kestä ja sen syöttöliikenteeseen VR:n ei kannata panostaa..

Ainakin "uudistus" merkitsee sitä, että Turusta työssä käyvät joutuvat ostamaan Pendolinon kuukausilipun ja köröttelevät sitten tarpeen tullen tavallisella, hitaammalla junalla. Palvelu siis heikkenee, vaikka kuukausilippujen hintoja jälleen ansiokkaasti hilattiin vuoden vaihteessa ylöspäin. Tuskaa ei lievennä sekään, että talvella VR:n alueen parkkimaksut tulivat käyttöön. Parkkimaksun ja kuukausilipun yhteinen hintavaikutus on ollut 320 mk kuukaudessa. Ja sen vastineeksi palvelut siis olennaisesti huononevat.

VR on "yksityistämisestään" huolimatta yhteiskunnan ylläpitämä palvelulaitos. Helsinki, Turku ja Salo muodostavat yhä tiiviimmän yhteisen työssäkäyntialueen. Jotta talous kehittyisi, vaaditaan toimivia yhteyksiä. Työssäkäyntialueet laajenevat ja rautatie muodostaa tässä suhteessa hyvät edellytykset keskusten väliselle työssäkäynnille. Karjaa muodostaa oman kokonaisuutensa, jonka liikennetarpeet olisi pystyttävä erottamaan Turun ja Helsingin välisestä liikenteestä. Ei vaatine suuria investointeja jatkaa toinen raide Kirkkonummelta Karjaalle - yksi kilometri moottoritietä maksaa kuulemma 22 miljoonaa markkaa. Sillä summalla tekee jo kummasti raidetta pitkin etelän korpia.

VR on mennyt viimeisten vuosien aikana eteenpäin monella saralla: uutta kalustoa on hankittu, palveluhenkilökunta on pätevää, raiteet ja turvajärjestelmät toimivat. Jotta kehitys ei pysähtyisi, olisiko Turun ja Helsingin kansanedustajilla tuumauksen paikka? Kyseessä on molempien kaupunkien yhteinen etu.
Ismo Söderling
toistaiseksi säännöllinen matkaaja

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.