Kirjoittajavieras Jorma Jäntt:
Kilpailuttamisen
saldo myönteinen

Turun joukkoliikenteen ostopalveluliikenne on kilpailutettu ja se näkyy nyt kesäliikenteen alkaessa täysimääräisesti myös katukuvassa.

Kokemukset kilpailuttamisesta ovat olleet erittäin myönteisiä. Kilpailutetuilla linjoilla kalusto on 80-prosenttisesti uutta, kun ennen kilpailutusta vain joka kymmenes bussi oli uusi. Uudet matalalattiabussit on koettu tarpeellisiksi ja nyt niitä on jo 115, eli suhteellisesti eniten verrattuna muihin kaupunkeihin.

Kaikki uudet bussit on varustettu lisäksi ns. CRT-suodattimilla, jolloin terveydelle vaarallisista hiukkasista 99 prosenttia saadaan suodatettua pois. Bussiliikenteen päästöjä onkin saatu putoamaan kokonaisuudessaan 50-80 prosenttia päästölajista riippuen. Uudet bussit on mahdollisuus vielä varustaa uudella typenoksidipäästöt edelleen puolittavalla laitteistolla jopa kaasubussien päästöarvoja pienemmiksi.

Kilpailutetuilla linjoilla palvelutaso on muutenkin selvästi parantunut ja kuljettajien työskentelyyn ollaan aikaisempaa tyytyväisempiä matkustajatutkimustenkin mukaan. Kaupungin asettamat vaatimukset ja bonus- ja sanktiojärjestelmä näyttävät toimivan liikenteen laadun varmistamiseksi.

Tarjouskilpailussa sai sekä hinta- että laatupisteitä, jolloin kokonaispisteet ratkaisivat. Laatuun satsattiin aktiivisesti, jonka tuloksena Turkuun on saatu erinomainen ja ympäristöystävällinen bussikalusto. Tästä täytyy kiittää voittaneita liikennöitsijöitä, jotka ovat tehneet valtavan yli sadan miljoonan markan panostuksen Turun joukkoliikenteen hyväksi.

Kilpailutetuilla linjoilla kaupungin kustannukset putosivat noin viidenneksen eli vuositasolla 18 miljoonaa markkaa. Tästä hyödystä vajaa puolet voidaan käyttää palvelun parantamiseen ja tariffitason pitämiseksi edullisena. Sotainvalidien ilmaismatkat, opiskelija-alennukset, palvelulinja ja syksyllä uusien palvelulinjojen perustaminen sekä vuorotarjonnan lisääminen rahoitetaan pelkästään kilpailuttamisella aikaansaaduilla säästöillä.

Kilpailuttamisen takia kuljettajia ei jää työttömiksi. Paikallisen ns. Lonka-sopimuksen mukaan voittaneen yrityksen palvelukseen tarvittavat kuljettajat siirtyvät työvoimapankin kautta kilpailussa hävinneestä yrityksestä vanhoina työntekijöinä.

Turkulaisten matkustajien ja veronmaksajien on syytä olla kiitollisia kilpailuneuvostolle ja kilpailuvirastolle, jotka pakottivat Turun kilpailuttamaan ostopalveluina hankittavan bussiliikenteen, vaikka se ei aikanaan ollutkaan valtuuston enemmistön tahto. Sen sijaan kaupungin itse hoitamaa liikennettä ei ole juridisesti velvollisuutta kilpailuttaa, mutta se olisi hyvin tarkoituksenmukaista.

Kilpailutetut kolme kaupungin linjaa hoidetaan nyt kaikki sataprosenttisesti uusilla busseilla. Liikennelaitokselle jäljelle jääneet linjat kilpailuttamalla voitaisiin vielä säästää lähes viisi miljoonaa markkaa vuodessa ja samalla uusia vanhentunutta kalustoa. Siten saataisiin resurssit erityisesti vanhusten tarpeisiin räätälöityjen palvelulinjojen laajentamiseen koko kaupungin alueelle.
Kirjoittaja Jorma Jäntti on Turun joukkoliikennelautakunnan varapuheenjohtaja (vihr).

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.