Nopeusvalvonta ei paranna liikenneturvallisuutta

Auton ja polkupyörän omistavana olin hetken aikaa tyytyväinen luettuani virkavallan kerrankin valvoneen liikennettä myös Turun keskustassa (TS 19.4.). Mutta valvonta keskittyi jälleen lähes yksinomaan ylinopeuksiin, vaikka ylinopeus ei suinkaan ole ainoa tai edes pahin riskitekijä liikenteessä ja se oli myös vähiten toivottu kohde lisävalvonnalle poliisin omassa kyselyssä. Esimerkiksi kaikenlainen kohteliaisuus ja sujuvuus loistavat poissaolollaan ja harva enää jaksaa käyttää vilkkua.

On selvää, että valtio tarvitsee 300 miljoonan vuosittaiset sakkotulonsa ja nämä kerätään tietysti helpoimmalla tavalla - valvomalla ylinopeuksia hiljaisen liikenteen aikaan pääteillä. Kuitenkin ko. metodit ovat osasyynä liikenneilmapiirin kiristymiseen ja sitä kautta liikenneturvallisuuden heikkenemiseen.

Mikäli virkavalta haluaa autoilijoiden kunnioituksen takaisin, olisi sopiva aika keskittyä myös käytännössä muihinkin rikkeisiin kuin ylinopeuteen sekä osoittaa joustoa sakotustilanteessa. Myös toteamukset ylinopeuden yhdistämisestä muihin rikkeisiin tulisi lopettaa.

Ja mitä yölliseen nopeusvalvontaan tulee, mikäli virkavallan tavoite on tosiaan liikenneturvallisuuden kohentaminen, olisi järkevää valvoa liikennettä aikana, kun liikkeellä olisi edes muutama muu autoilija, joiden turvallisuutta voisi vaarantaa...
Järki käyttöön liikennetarkkailussa

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.