Suomen Posti, quo vadis?

Onkohan Postin johdolla ja suunnittelijoilla enää minkäänlaista kosketusta arkipäivän toimintaan. Kovasti siellä suunnitellaan hienoja asioita, mutta ne kun eivät tunnu toimivan käytännössä.

Jokin aika sitten postilokerooni tuli Postin moniste, jossa hehkutettiin palvelujen paranevan pakettien kulun nopeutumisessa. Jos paketin viimeinen jättöaika on klo 17, niin ainakin pienten yritysten pakettien lähtö siirtyy seuraavalle päivälle, koska yritykset vievät paketit postiin useimmiten vasta yrityksen sulkemisen jälkeen. Mikähän logiikka tässä pelaa? Samanaikaisesti soittelin postiin paketin perään, jonka kulku Helsingistä Turkuun kesti 6 päivää! (Vuoden sisällä tämä on tapahtunut kohdallani jo neljästi).

3.4. Posti muutti maksutonta jälkeenlähettämiskäytäntöään supistamalla aikaa 3 kuukaudesta yhteen kuukauteen, jonka jälkeen muuttaja joutuu maksamaan postin jälkeenlähettämisestä peräti 80 mk/vuosi. Muutin 4.3. ja silloin minulle ilmoitettiin, että jälkeenlähettäminen toimii kohdallani 3 kk veloituksetta. Postin saaminen kuitenkin lakkasi 3.4. ja kun selvitin asiaa, niin selvisi, että edellisen asuntoni postilaatikko oli täynnä postia.

Soittaessani Postin palvelunumeroon 11.4. klo 17 em. asiasta, sain odottaa 8 (lue kahdeksan) minuuttia, ennenkuin minua palveltiin. Aikaisemmin olen yleensä selvinnyt 3-5 minuutin odotuksella, mutta tämä oli kyllä pohjanoteeraus! Ei yrittäjällä ole aikaa kuunnella Postin panhuilumusiikkia aivan rajattomasti.

Niin että kirveellä olis töitä! Suunnitelkaa hyvät Postin suunnittelijat itsenne pois markkinoilta, koska ette tunnu ymmärtävän palvelun merkitystä. Kyllä kilpailijoita toiminnallenne alkaa ilmaantua, jos jatkatte samaa rataa liian kauan.
Ryhtyisinköhän postin
kilpailijaksi, palvelemalla?