Rajoitetaan autoilua Turussa

TS/Robert Seger<br />Kirjoittaja ehdottaa Turun kaupunkiliikenteeseen systeemiä, että yhtenä viikonpäivänä saisivat liikkua vain autot, joiden rekisterinumero päättyy parilliseen lukuun ja toisena päivänä parittomat.
TS/Robert Seger
Kirjoittaja ehdottaa Turun kaupunkiliikenteeseen systeemiä, että yhtenä viikonpäivänä saisivat liikkua vain autot, joiden rekisterinumero päättyy parilliseen lukuun ja toisena päivänä parittomat.

Nimimerkille Peijooni, joka kirjoitit, miten liikennevalot palavat kaiken aikaa vain autoilijoille (TS 19.4.). Kirjoitit liikkuvasi paljon Raisiossa. Eipä näköjään tarvitse sinunkaan lähteä merta edemmäs kalaan. Sama juttu nimittäin on Turun liikennevaloissa.

Päättäjät ja insinöörinerot, jotka valoja säätelevät, ovat itsekin autoilijoita. Valot säädetään sen mukaan. Ei kai ole sopivaa eikä hyväksyttävää, että autoilijat joutuisivat odottelemaan. Itse joudun usein odottelemaan minuuttitolkulla liikennevaloissa pyöräni kanssa autojen huristellessa vauhdikkaasti omista vihreistä valoistaan. Eikä riitä että pyöräilijät (ja kävelijät) joutuvat odottelemaan. Kun se vihreä valo lopulta syttyy ja pyöräilijä pääsee tietä ylittämään, käy useimmiten niin, että valo peijakas vaihtuukin punaiseksi jo ennen kuin pääsee edes puoleen väliin ylityksessään. On siis kaksi vaihtoehtoa: kiertää liikennevalot kaukaa tai sitten painella päin punaisia, joka on riskialtis mutta toki odotusta
vähentävä vaihtoehto.

Täytyy todeta, että autoja on liikenteessä todella paljon tänä päivänä. Siinä valossa on ymmärrettävää, että vihreät valot palavat autoilijoille pidempään, pyöräilijöiden kustannuksella. Jospa ratkaistaisiin asia vaikkapa tähän tapaan: Otetaan käyttöön systeemi, jossa yhtenä viikonpäivänä saisivat liikkua vain autot, joiden rekisterinumero päättyy parilliseen lukuun. Jonakin toisena päivänä toisin päin.

Näin autojen ja myös saasteiden määrä pienenisi ainakin näinä päivinä, ja me pyöräilijäraukat ehkä välttyisimme odotuksen piinalta edes parina päivänä viikossa sekä saisimme tietää minkälaista olisi elää autoja suosivan "kiireyhteiskunnan" sijaan toisenlaisessa maailmassa.
Rami Seppälä