Tietokonehuoltoon
kotikäyntejä

Hankin vuosi sitten Soneran internet-liittymän, joka toimi muutaman kuukauden ilman ongelmia. Vuodenvaihteessa kävi sitten niin, että en kolmen viikon aikana pystynyt hoitamaan pankkiyhteyksiäni. Homma hoitui, kun asennutin myyjällä Netscapen.

Nyt on ongelmani, että sähköposti kyllä lähettää viestini, mutta vastaukset tulevat silloin kun sattuu, kahden-viiden päivän viiveellä, eikä inboxia tai sent mailia pysty mitenkään ohjaamaan. Nuolet näyttävät harmaata, eivätkä reagoi hiirellä annettuihin komentoihin.

Soitin Soneran puhelinpalveluun ja siellä viisas atk-slangin taitava nuori mies yritti ensin osoittaa, että en ymmärrä asiasta mitään - mikä on lähes totta. Lopuksi hän totesi, että teillehän on Soneran paketissa tullut levyke, jolta löydätte neuvot tähän ongelmaan. Ei minun IMac-tietokoneeseeni voi laittaa mitään levykkeitä, kun ei ole ulkopuolista levyasemaa.

Totesin keskustelun turhaksi ja otin yhteyttä Turun Soneraan. Pyysin kotikäyntiä yli kymmenentuhatta maksanutta laitettani huoltamaan, pikkujutussa niin kuin nuori atk-ekspertti oli sanonut. Vastaus oli: "Meillä ei valitettavasti ole laitehuoltoa, mutta puhelinpalvelumme neuvoo kaikissa ongelmissanne".

Pesukoneita, jääkaappeja ja monia muita paljon vähemmän maksavia koneita voi maksusta kutsua huoltamaan kotiin alan ekspertin, mutta ei internetsysteemejä. Ongelma on ilmeisesti siinä, että huoltohenkilökuntaan ei ole lainkaan satsattu, ei yksinkertaisesti osata, eikä tarvitsekaan osata niin kauan kuin myynti pelaa ja tuottaa.
Arvo Järvelä
atk-rajoittunut