Suolauksesta voitaisiin luopua

TS/Robert Seger<br />Kirjoittaja ihmettelee, miksi toisia teitä suolataan ja toisia ei, vaikka liikenne ja tieolosuhteet eivät näyttäisi eroavan toisistaan.
TS/Robert Seger
Kirjoittaja ihmettelee, miksi toisia teitä suolataan ja toisia ei, vaikka liikenne ja tieolosuhteet eivät näyttäisi eroavan toisistaan.

Teiden suolaus on jälleen alkanut. Asiasta ollaan vähintään kahta mieltä. Itse en kannata suolausta, mutta silti sanon, että TVL:n päättäjät saattavat olla oikeassa. Perustuuhan heidän ratkaisunsa kaiketi laajoihin tutkimuksiin. Sallittakoon silti seuraavienkin näkökohtien esittäminen.

Suolauksen haittoja ovat tuulilasin ja auton kuraantuminen sekä siitä johtuva ainakin pieni liikenteellinen riski, auton ruostumisen nopeutuminen, pohjavesien pilaantumisvaara, kasvanut energian kulutus autojen pesuun ja teiden uusimiseen nastarenkaiden kuluttaessa paljaita tienpintoja.

Entä talvisen kurakelin vaikutus mielialaan? Kävin isänpäivänä Turun puolesta Loimaan seudulla. Mikäs oli ajellessa juuri pestyllä autolla kuivaa tietä, kunnes vastaan tuli suolaliuosta levittävä kuorma-auto. Tien yli puhaltanut voimakas tuuli painoi liuossuihkun vastaan tulevien päälle. Perille päästyä havaitsin auton olevan kuin jauhopussi olisi heitetty päälle. Kotiin päästyä oli mentävä uuteen pesuun.

Sitä ihmettelen, että toisia teitä suolataan toisia ei, vaikka liikenne ja olosuhteet eivät välttämättä näytä eroavan toisistaan. Havainto viime torstailta: Säkylän tie Tortinmäkeen saakka kuiva, siitä Yläneelle suolattu ja märkä. Paluumatkalla myöhemmin illalla sama tieosuus kuivan tuntuinen, Tampereen moottoritie suolattu ja märkä, Turun ohitustie kuiva.

Monesta muustakin matkasta on sama kokemus: välillä suolattua, välillä suolaamatonta. Eli autoilija joutuu joka tapauksessa varautumaan suolaamattomiin teihin. Eikö silloin voitaisi yhtä hyvin ajaa kaikkialla suolaamattomia teitä ja varautua hiljaisempaan vauhtiin ja suurempaan varovaisuuteen? Eihän nykyihmisenkään tarvitse aina täysillä mennä.
E. M.