Suomessa uudetkin tiet epätasaisia

Kun olen yli 40 vuotta ajanut Suomen teitä, olen usein ihmetellyt kuinka juuri asvaltoidut tiet ovat niin epätasaisia. Olen ajanut paljon myös Ruotsissa, Keski-Euroopassa ja samoin Espanjassa, jossa tiet on tehty EU-rahoilla. Muualla tiet ovat tasaisia kuin pöytä, Suomessa kuin aaltoa, uusikin tie.

Viimeisin ihmetyksen kohde on Paraisilla Sattmarkin silta, joka on juuri päällystetty valetun betonikannen päälle ja on aivan epätasainen. Sillalla on ollut vuoroin toinen, vuoroin toinen ajokaista suljettuna koko kesän parhaana sesonkiaikana, ja myös muita sillan rakenteita on korjattu. Herää kysymys, että kun suljetaan tieosuus, eikö silloin voida tehdä vuorotyötä, kun kerran Suomessa työhaluisia on.

Tulee mieleen, että suomalaiset tilaajat eivät näköjään osaa vaatia laatua työlle.

Polttoaineverojahan perusteltiin alun perin sillä, että tien käyttäjät vastaavat myös teiden rakennus- ja hoitokustannuksista. Vanhojen teiden kunnostuksessa tehdään nykyään vain kosmeettisia parannuksia, kuten urapaikkailuja.

Haluaisin muistuttaa nykyisiä päättäjiä asiasta, joka heiltä on unohtunut. Meillä oli aikaisemmin erillinen autovero, joka siirrettiin polttoaineisiin, jotta käytäntö olisi sama kuin muulla Euroopalla. Nyt ollaan jälleen siirtymässä erilliseen autoveroon ja laittamassa vuotuista erillisverotusta. Aina tehdään määräaikaisia erillispäätöksiä toivoen, etteivät ihmiset muista entisiä päätöksiä.
O L