Turha taivastella
asiallisia mainoksia

Nimimerkille "Mielipiteet kasvuympäristöstä", joka taivasteli kondomimainoksia, niitähän on päiväkodin ja koulun välittömässä läheisyydessä. Hän vaati niitä välittömästi poistettaviksi asiattomina vedoten sopivaisuus- ja kohtuullisuuharkintaan.

Nyt haluaisinkin kehottaa arvoisaa nimimerkkiä pohtimaan seuraavia seikkoja: mikä tarkemmin ottaen tekee kondomimainonnasta asiattoman? Sekö, että mainoksessa on mainittu kondomi nimeltä ja kuvakin saattaa olla mukana?

Mikä niissä kondomeissa sitten on niin pahaa, että lapsia tulisi kaikin keinoin suojella tietoisuudelta, että niitä on olemassa? Mikä on nimimerkin mielestä sovelias ikä, jolloin lapselle voi kertoa mistä he ovat tulleet? Pelkääkö nimimerkki päiväkoti-ikäisten lasten saavan elinikäisiä traumoja liian lähellä päiväkotia sijaitsevista kondomimainoksista? Mihin näitä olisi sitten turvallista sijoittaa, etteivät osuisi pilttien silmiin?

Oma näkökulmani asiaan on, että kyseinen mainonta ylipäänsä on hyödyllistä, katsoisin sen olevan osa seksuaalivalistusta, jota ei voi olla liikaa, kun tarkastellaan tilastoja lisääntyvistä sukupuolitaudeista ja ei-toivotuista raskauksista varsinkin nuorten keskuudessa.

Lapsella, joka ei vielä ikänsä puolesta kulje päiväkotimatkoja yksin, on yleensä aikuinen mukana, joka voi lapsen näkökulmasta kertoa hänelle mainoksesta sopivaksi katsomansa asiat.

Kyseiset mainokset voivat herättää ihan tervetulluttakin keskustelua perheissä, mikäli lapset nyt edes kiinnittävät huomiota niihin. Siis säilyttäkäämme kondomimainokset katukuvassa, valtaväestö suhtautuu niihin kuitenkin luontevasti. Minkälainen mainonta on pelottavaa ja asiatonta, on kiinni yksilöstä itsestään.
V.B.