Palvelu ei kiinnosta Postia

Virallisten postikonttoreiden lakkauttamisen jälkeen saatiin meillekin tänne Merimaskuun loistavasti toimiva asiamiesposti. Toiminta oli täsmällistä, ystävällistä ja joustavaa - toisin kuin usein "oikeassa" postikonttorissa.

Taas kerran meille ilmoitetaan palvelun loppuvan. Miksi? Ketjujohtaja Anttonen Helsingistä antaa Turun Sanomien kirjoituksen mukaan meidän ymmärtää, että asiassa olisi jonkinlainen selkkaus. Hän sanoo: "Kun saimme faktat, että kaikki ei mene prosessin mukaan, teimme päätöksen." Prosessi tässä tapauksessa tarkoittaa ylenmääräisestä työstä maksettua kohtuullista korvausta, josta olisi asiamiesposti halunnut neuvotella. Mutta Posti ei ole koskaan kuullutkaan sellaisesta asiasta.

Vaikka kirjoituksessa annetaan ymmärtää, että asiasta olisi pidempäänkin neuvoteltu, on tosiasia kuitenkin, että vajaassa viikossa sai Posti Helsingissä tehtyä asiassa päätöksen, laadittua kirjeen ja toimitettua sen meille asiakkaille. Kerrankin nopeata toimintaa Postilta.

On turha kuvitella, että nyt sen paremmin kuin kolme vuotta sittenkään löytyisi yrittäjää, joka olisi valmis ottamaan hoitoonsa koko ajan kasvavaa työmäärää sillä korvauksella, minkä Posti on valmis maksamaan. Postin kanssa ei nimittäin neuvotella asiasta. Se on "Ota tai jätä"-linja. Vetoomukset tai nimien keräykset eivät kannata, palvelu ei Postia enää kiinnosta.

Jo 1500 -luvulla Euroopassa aloitettu yleinen postinkuljetusjärjestelmä on ilmeisesti palvelujärjestelmänä jo saavuttanut huippunsa Suomessa, ja nyt on jäljellä enää suunta alaspäin. Kiitos Postin yksityistämis-, hajauttamis-, eriyttämis- ja ties minkä prosessien, alkaa postin kulku meillä olla uhattuna.

Mikä on näiden tapahtumien jälkeen jäänyt Postin tehtäväksi? Näin maallikkona kuvittelisi sen olevan postin kulun turvaaminen kaikkialle maahamme. Se ei kuitenkaan tunnu itse postilaitosta kiinnostavan. Luulisi nykyisen sähköisen viestinnän aikana Postin yrittävän kehitellä palvelujaan entistä kilpailukykyisemmiksi ja käyttäjäystävällisemmiksi.

Kysymys kuuluukin keille Posti niitä kehittää, keitä asiakkaita Posti sitten haluaa palvella? Todennäköisesti Posti on kyllästynyt tiskin takana jonottaviin yksityisiin kansalaisiin, joiden palveluun Postilta kuluu aivan turhaan potentiaalista työaikaa, jonka voisi suunnata mieluummin suurasiakkaiden paremman palvelun kehittämiseen.

Tässä on selvästikin menossa sama asiakkaiden karsinta kuin muutama vuosi sitten tapahtui pankkien kohdalla. Kun saadaan ohjattua pienasiakkaat muualle (tarkoittaa jonkun muun riesaksi) voidaan alkaa kerätä kermaa suurasiakassektorilta. Postin kohdalla tätä vain hidastaa hieman postiasetus. Posti olisi varmaan jo aikaa sitten myynyt ulkomaalaiselle halukkaalle koko jakeluverkostonsa, mutta kaupan esteenä on ostajan haluttomuus ottaa vastuulleen myös Suomen harvaan asutun maaseudun voittoja syövä jakelu.

Muuhun johtopäätökseen ei voi tulla, kun seuraa tuota Postin tempoilua jakeluverkostonsa hoitamisessa. Meille maallikoille jää vain yksi suuri kysymys - mitä sen jälkeen jää vielä Postin tehtäväksi? Aikooko Posti palata aikaan ennen valtiollistamista ja hoitaa vain valikoidut, voittoa tuottavat asiakkaat. Vielä toistaiseksi Posti on valtion laitos ja siksi pitäisi myös valtion hallintoa kiinnostaa, miten se tehtävänsä täyttää. Postin kulku ihan fyysisesti, kappaletavarana, on edelleen ainoa tapa saada lähetys paikasta A paikkaan B. Siihen me tarvitsemme Postia.
Maarit Lineri
Merimasku