Liian lähellä roikkuvat riesana

TS/arkisto<br />"Formulakisojen perintöäkö lienee suomalaisten yhä paheneva tapa ajaa liian lähellä edelläajavaa", kirjoittaja kysyy.
TS/arkisto
"Formulakisojen perintöäkö lienee suomalaisten yhä paheneva tapa ajaa liian lähellä edelläajavaa", kirjoittaja kysyy.

Liikennevahinkojen määrä on taas kääntynyt jyrkkään nousuun. Noususuhdanteen lisäämä kiire ja formulamenestysten uho näkyvät tilastoissa.

Formulakisojen perintöäkö lienee suomalaisten yhä paheneva tapa ajaa liian lähellä edelläajavaa.

Näitä roikkujia näyttää olevan kahta sorttia; on niitä, jotka vauhdista riippumatta ovat aina ohittamassa, ja niitä, jotka yrittävät vaikeuttaa näitä ohituksia. Oikeanpituisen turvavälin jättämiseen suhtaudutaan kuin häiriköintiin.

Miksi turvaväliä ei muka tarvita jos liikenne syystä tai toisesta kulkee kattonopeutta hitaammin?

Rampeilta päätielle ajo kysyy hermoja roikkujien takia.

Kattonopeus ja ohjenopeus ovat eri käsitteitä. Miksi poliisia myöten luodaan kuvaa, että kattonopeus on sama kuin ohjenopeus? Poliisi pahentaa tilannetta muunmuassa lausunnoillaan, että alle kymmenen prosentin ylinopeuksista ei sakoteta, tai viiden prosentin ylipaino sallitaan. Juuri jatkuvaa kymmenen prosentin ylinopeutta ajavat rekat terrorisoivat pahasti tieliikennettä nykyään.

Nyt liukkaiden kelien alkaessa itse kukin voisi kysyä itseltään onko kiire ja miksi, ja oikeuttaako kiire vaarantamaan liikennettä. Toisten tekemien virheiden takia ei pidä provosoitua tekemään itse samoja virheitä. Muuten tulee taas pahaa jälkeä ja vakuutusyhtiöt saavat jälleen syyn korottaa maksuja.
Ismo Saloranta
Lieto