Luustomme tarvitsee maitotuotteita

Lehtikuva<br />"Terveysviranomaisemme nimenomaan suosittelevat maidon juomista mm. luuston pitämiseksi kunnossa", muistuttaa kirjoittaja.
Lehtikuva
"Terveysviranomaisemme nimenomaan suosittelevat maidon juomista mm. luuston pitämiseksi kunnossa", muistuttaa kirjoittaja.

Turun Sanomissa julkaistiin 19.10. otsikolla "Maidolla on myös haittavaikutuksia" kirjoitus, jossa ilmeisesti pyrittiin säikyttelemään kansaa maidon juomisesta.

Sen kirjoittaja, nimimerkki "Kalsiumia kasviksista" antoi ymmärtää, että jos elimistöön joutuu liikaa kalsiumia, niin elimistö poistaa sitä myös luustosta. Tällä hän ilmeisesti pyrki antamaan lukijoille sen kuvan, että runsaasti kalsiumia sisältävän maidon juominen voisi pahentaa luuston haurastumiseen eli osteoporoosiin liittyviä ongelmia.

Olin kirjoituksen julkaisemista seuraavana päivänä eli 20.10. seuraamassa Suomen osteoporoosiyhdistyksen järjestämää luentoa aiheesta "Tunnista osteoporoosi ajoissa", jossa oli puhumassa ja vastaamassa kysymyksiin osteoporoosiasiantuntija professori Jorma Viikari. Kun prof. Viikarilta kysyttiin, onko tutkimuksia, jotka olisivat osoittaneet maidon juomisella olevan kielteisiä vaikutuksia luuston kuntoon siten, että maidon juomisen seurauksena luustosta poistuisi kalsiumia, niin professori Viikari ei tiennyt yhtään tuollaista tutkimusta.

Myöskään Suomen terveysviranomaisten tietoon tuollaiset tutkimustulokset eivät ole tulleet tai ainakaan he eivät ole pitäneet niitä vakuuttavina, koskapa terveysviranomaisemme nimenomaan suosittelevat maidon juomista mm. luuston pitämiseksi kunnossa. Useimmille ihmisille olisi jo heidän terveyttään ajatellen suositeltavaa juoda 3-4 lasillista maitoa päivässä puhumattakaan siitä, että maito ainakin minun mielestäni on myös mitä maittavin ruokajuoma.

Entäpä kasvikset, joita nimimerkki suositteli maidolle vaihtoehtoisena kalsiumin lähteenä? Riittävä kasvisten syönti on toki sekin terveyden kannalta mitä suositeltavinta, mutta mitä nimenomaan kalsiumin saantiin tulee, niin professori Viikari totesi, että on aika vaikea saada riittävästi kalsiumia pelkästä kasvisruokavaliosta.

Yhdysvalloissa laadittiin jokin aika sitten "perinteisen vegetaarin terveellinen ruokavaliopyramidi" siitä, miten kasvisruokalinjan valinneet voivat tasapainottaa ruokavalionsa. Eräänä kohtana tässä oli meijerituotteiden syöminen joka päivä, joten kasvissyöjienkin keskuudessa maitotuotteiden tärkeys on varsin yleisesti oivallettu.
Jouni Koivisto