Ahmavaaran koulukritiikki
on valitettavasti totta

TS/Veikko Wahlroos<br />Kirjoittajan mukaan peruskoulu sinänsä on erittäin myönteinen asia. Sen toteutuksessa jokin meni kuitenkin vikaan, mikä johdosta koululaisten taidot erityisesti matemaattisissa aineissa ovat heikentyneet.
TS/Veikko Wahlroos
Kirjoittajan mukaan peruskoulu sinänsä on erittäin myönteinen asia. Sen toteutuksessa jokin meni kuitenkin vikaan, mikä johdosta koululaisten taidot erityisesti matemaattisissa aineissa ovat heikentyneet.

Emeritusprofessori Yrjö Ahmavaara väittää perustellusti, että Suomen koululaisten tiedot ovat heikentyneet rajusti erityisesti matemaattisissa aineissa. Miten tähän on tultu?

Pohjat tälle kehitykselle luotiin heti peruskoulujärjestelmän aloituksessa. Peruskoulu on sinänsä erittäin tärkeä ja myönteinen asia. Sillä on rakennettu perusta nykyiselle tietoyhteiskunnalle, Suomi maailman kärjessä.

Jotakin meni kuitenkin pahasti pieleen heti alussa. Vuonna 1972 kouluhallituksen uusi pääjohtaja Erkki Aho avauspuheessaan julisti, että nyt päästään karttakepillä sohivista koulumestareista. Tästä alkaen opettaja on oppilaan työtoveri ja auttaja.

Voiko huonommin motivoida silloin koko järjestelmään syystä kriittisesti suhtautunutta opettajajoukkoa? Edelleen Aho sanoi toteuttavansa sosialistista koulutuspolitiikkaa. 27-vuotias opetusministeri Ulf Sundqvist esitti yhteiskunnallisen aspektin ulottamista kaikkiin oppiaineisiin. Epäselväksi ei jäänyt, mistä poliittisesta suuntauksesta oli kysymys.

Peruskoulun toteuttamista ansiokkaasti tutkinut FT Antti Lappalainen on todennut, että opettajille ei jäänyt mitään sijaa opetuksen sisällön suunnittelussa. Matematiikkaan tuotiin DDR:stä sinikopioina joukko-oppi ja historian opetuksessa tehtiin historiaa Pirkkalassa.

1980-luvun puolivälissä poistettiin tasokurssit. Hallinnollinen päätös tehtiin hyvissä ajoin ennen kuin tasokurssien poistamisen kokeilu oli antanut selkeän tuloksen, että ratkaisu oli väärä.

Aho Ja Sundqvist kävivät hoveineen pontevan kampanjan opettajien auktoriteetin murtamiseksi ja onnistuivatkin siinä aika hyvin.

Matemaattiset aineet on polemisoitu ympäristövihamieliseksi suurteollisuuden ilmentymäksi. 120 kasvatustieteen professoria eivät saa kasvatusta hallintaan. Opetusministeriön kansliapäällikkö Vilho Hirvi myöntää matemaattisten aineiden ongelmat, mutta sanoo, että Ahmavaaran ajatuksissa kumisevat 1970-luvun ongelmat. Jo on aikakin!
Arvo Järvelä
kasvatustyöntekijä evp
Turku