Kirjoittajavieras-kolumni
Jari Ketola:
Puhelinta ei olisi
pitänyt myydä

"Hyville asiakkaille lähetetyt ystävälliset terveiset" viime joulukuussa kertoivat Turun Puhelimen siirtyvän sekuntiperusteiseen laskutukseen vuodenvaihteen jälkeen. Liittymäkäytännön kerrottiin selkiytyvän ja hinnoittelun yhdenmukaistuvan. Samoin asiakaskirjeessä mainittiin, että erillisestä ilta- ja yöhinnasta joudutaan luopumaan. Nämä toimenpiteet ovat nyt nostaneet puhelinkuluja huomattavasti.

Turun Puhelimella ei ole mennyt niin huonosti, että maksuja piti näin roimasti nostaa. Vuoden 1998 tilinpäätöstiedot kertovat konsernin tuloksen olleen ennen varauksia ja veroja 33 miljoonaa markkaa ja liikevaihdon nousseen kohtalaisesti. Asiakaskuntaakin on vielä rahastettavana melkoisesti, yksityisasiakkaitakin noin satatuhatta.

Kun tehdystä kaupasta ovat saaneet kuulla korvat punaisena nekin valtuutetut, jotka aikanaan myyntiä vastustivat, niin on syytä muistuttaa, mitä tapahtui ennen Turun Puhelimen myyntiä.

Turun Telelaitoksen nimi vaihtui maaliskuussa 1996 Turun Puhelimeksi. Sitä ennen oli tehty päätös toiminnan jatkamisesta kunnallisena liikelaitoksena. Oli laadittu toimintastrategia suuntaviivoineen aina vuoteen 2000 asti. Keskeisiin tavoitteisiin kuului alan johtaviin ja kilpailukykyisimpiin kuulumisen lisäksi asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden toteuttaminen. Puhelu- ja muut telepalvelumaksut olivatkin silloin Suomen halvimpia. Edullisuutta lisäsi vielä se, että poistettu 11 prosentin valtion televeron kustannusvaikutus siirrettiin suoraan asiakkaiden hyväksi.

Turun Puhelin oli myös kaupungin liikelaitoksena tuottoisa. Liikevoitto vaihteli vuosien 1992-1996 välillä 32-51 miljoonan markan arvosta, josta näiden viiden vuoden aikana kilahti kaupungin kassaan yhteensä 175 miljoonaa markkaa.

Kaupungin varallisuus karttui samana ajankohtana Puhelimen tuloutuksen ja arvonnousun ansiosta, jonka voi mitata kilpailijoiden ostotarjouksista, yhteensä 340-425 miljoonalla markalla.

Nyt tehdyt taksojen korotukset nostavat puhelinlaskuja jopa satoja markkoja kuukaudessa. Internetin käyttäjillä eniten. Vaihtoehtoja on tietysti, kuten se, ettei käytä puhelinta. Lienee turhaa toivoa, että Turun Puhelin edes tyytyisi nykyiseen ainakin kohtuulliseen katteeseensa. Onhan sille annettu lähes vapaat kädet toimia, joten rahastus luultavasti vielä kiihtyy.

Siksi, kun taas ollaan yksityistämässä jotain, ehkä Turku Energiaa, Puhelimen ja liikennelaitoksen jatkoksi, niin kannattaisi havahtua huomaamaan laajemminkin, että kaupungin omat palvelut pitävät yksityisen puolen hintatasoa kurissa, laatua kohtuullisena ja palveluiden saatavuutta kaikille mahdollisena.

Kirjoittaja on Turun kaupunginvaltuutettu (vas).

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.