Nauvolaisilla ei ole oikeutta
tuhota saariston maisemia

Jotain on pahasti vialla, kun nauvolaisten päättäjien ajama politiikka alkaa saada diktatuurin piirteitä. Suunnitelma noin 320 milj.mk maksavasta jättisillasta välille Parainen-Nauvo ei ole edes pitkällä tähtäyksellä liiketaloudellisesti kannattava, näin ollen nauvolaisten näkökulma on varsin yksipuolinen.

Turun Sanomissa Airiston sillasta aiemmin esitetty tietokoneella tehty kuvamanipulaatio ei sellaisenaan vastaa todellisuutta. Stig Backlundin ja Monica Forssin olisikin syytä tutustua esim. Vaasan Raippaluodon siltaan, ja ottaa huomioon Airiston suunnitellun siltajättilaisen todelliset, kaksinverroin suuremmat mittasuhteet.

Kyseessa ei olisi mikään pieni kaunis rakennelma Airiston merimaisemassa, sillä sekä valoisaan aikaan että pimeässä räikeästi valaistuna silta näkyisi erittäin häiritsevänä peräti noin 50 km säteellä ympäristöön.

Myös Stig Backlundin väite (TS 8.2.), jonka mukaan Ruotsin ja Turun väliset isot matkustajalautat (Viking ja Silja Line) pilaavat maisemaa, on vailla todellista pohjaa. Lautat liikkuvat, toisin kuin silta, ja ovat kooltaan aivan eri luokkaa kuin kyseinen massiivinen silta olisi.

Ristiriitaisuus hallitsee myös Backlundin ehdotusta uuden lauttasataman rakentamisesta Nauvon Pärnäsiin. Halutaan iso satama Nauvoon, ja kuitenkin samalla kyseiset matkustajalautat pilaavat saariston maisemaa?

Massiivisen sillan haittavaikutukset tulisivat olemaan mittavat ympäröivälle luonnolle (mm. Seilin suojelualue), mukaanlukien Stormälön asukkaat.

Ehdotettu satama toisi sekin lukuisia ympäristöhaittoja. Backlund on myös unohtanut sen tosiasian, että lääkäri-ja pelastushelikopteritoimintaa kehitetään parhaillaan. Potilaat saadaan ilmateitse nopeimmin tehohoitoon, helikopteri voittaa aina auton.

Saariston kehitys ei riipu pelkästään kulkuyhteyksistä, ihmisten oma henkinen pääoma ja yhteistyökyky merkitsevät paljon esimerkiksi yritystoiminnassa. Siltahankkeen haitat ovat suurempia kuin hyödyt, niinpä nykyistä lossiliikennettä on mahdollista kehittää sujuvammaksi. Tunneli Prostvik-Lillmälö saattaisi joskus tulevaisuudessa olla ajankohtainen.

Nauvolaisilla ei ole yksinoikeutta tuhota Turunmaan saariston upeimpia maisemia paikoilleen jämähtäneillä päähänpinttymillään.

Ei jättisiltaa Stormälöön

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.