Pääkirjoitus 9.2.1999
Lennonjohtajien lakosta uhkaa
tulla myös hallituksen päänvaiva

Lennonjohtajien lakossa alkoi maanantaina toinen viikko ilman vähäistäkään tietoa sovun mahdollisuudesta. Pitkäksi povattu työtaistelu kärjistää jo selvästi osapuolten välejä. Samalla aktivoituvat vaatimukset valtiovallan puuttumisesta peliin.

Valtakunnansovittelija Juhani Salonius on ollut asetelmasta varsin pessimistinen. Hän pitää mahdollisena, että lakko jatkuu jopa useita viikkoja. Jo kerran epäonnistuneen sovintoesityksen tekijä tuskin innostuu uudesta yrityksestä, ennen kuin tulokseen pääsyn edellytykset ovat olennaisesti kohentuneet.

Kovien vaatimusten siekailemattomana läpiviejänä tunnettu lennonjohtajien yhdistys on törmännyt tavallista tiukempaan neuvottelukumppaniin. Työnantajan elkeistä voi päätellä, että nyt se ei aio antaa yhtä helpolla periksi kuin joskus aiemmin.

Lennonjohtajien yli 25 prosentin palkankorotustavoite kielii ahneudesta, jolle on työmarkkinoiden historiassa vaikea löytää vertaa. Sitä perustellessaan lennonjohtajat ovat joutuneet turvautumaan argumentteihin, joihin he tuskin itsekään uskovat.

Puheet aivovuodosta ja ammattikunnan karkaamisesta muille maille ovat aiheuttaneet työnantajan taholla lähinnä hilpeyttä. Ylettömillä vaateillaan jo ennestään hyvätuloiset lennonjohtajat ovat inflatoineet uskottavuutensa myös suuren yleisön silmissä.

Ilmailulaitos sanoo varautuneensa pitkään lakkoon. Vajaan 300 lennon päivittäinen liikenne pystytään sen mukaan ylläpitämään niin kauan kuin tarve vaatii.

Toisaalta myös tilapäisen henkilöstön kestokyvyllä on rajansa. Ennemmin tai myöhemmin kaikille on pakko järjestää tilaisuus kunnon lepotaukoon, mikä tietää kokonaan tai ainakin osittain lennottomia päiviä Suomen kentille.

Lentoliikenteen pyöriminen tähän asti odotettua paremmin hermostuttaa ymmärrettävästi työntekijäjärjestöä. Se ei ole tyytynyt vain syyttämään Ilmailulaitosta lennonjohtajuutta lakon aikana hoitavien esimiesten ammattitaidottomuudesta, vaan kanteli lennonjohdon turvallisuudesta oikeuskanslerille. Työnantaja on puolestaan uhkailleet lennonjohtajien yhdistystä oikeustoimilla.

Ilmapiiri ei ole sovun hierontaan kaikkein otollisin. Oman rikkansa rokkaan tuovat koko ajan voimistuvat näkemykset, joiden mukaan valtiovallan tulisi puuttua asiaan. Viimeksi sille kannalle asettui Suomen Yrittäjät. Sen mielestä yhteiskunnan olisi lainsäädännöllä estettävä lennonjohtajien kaltaisten avainryhmien lakot.

Hallitus on pääministerin suulla yksikantaan ilmoittanut, ettei se aio puuttua konfliktiin. Paineet kysymyksen periaatteelliseen pohdintaa lisääntyvät kuitenkin lakon jatkuessa ja maalisvaalien lähetessä.

Vaikka Suomi alkaa Ruotsin ohella olla maailman harvoja maita, joissa lakko-oikeus on lähes rajoittamaton, kynnys lainsäädännöllisiin toimiin on meillä hyvin korkea. Jotenkin pitäisi kuitenkin saada aisoihin se, etteivät yhteiskunnan toiminnoille tärkeät erityisryhmät voi mielin määrin käyttää asemaansa ylimitoitettujen etujen saalistamiseen.

Lapin yliopiston työoikeuden professori Seppo Koskinen heittäisi pallon työmarkkinoiden keskusjärjestöille (A 7.2.). Niiden tulisi keskenään sopia pelisäännöistä avainryhmien lakoissa.

Ajatus on kehittelemisen väärti. Erityisesti sen kysymyksen osalta, miten lennonjohtajien kaltaiset villit työntekijäryhmät saadaan sitoutumaan keskusjärjestöjen sopimuksiin.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.