Työpaikkoja ja yrityksiä ei saa päästää muualle
Turkua on osattava myydä

TS/Arto Takala<br />Turussa on jo Datacity, Electrocity ja Biocity. "Voitaisiin luoda Sales City, johon kerättäisiin osaamista ja osaajia, olipa kyseessä sitten markkinointi, suoramainonta, kenttämyynti taikka vientitoiminnot", ehdottaa kirjoittaja.
TS/Arto Takala
Turussa on jo Datacity, Electrocity ja Biocity. "Voitaisiin luoda Sales City, johon kerättäisiin osaamista ja osaajia, olipa kyseessä sitten markkinointi, suoramainonta, kenttämyynti taikka vientitoiminnot", ehdottaa kirjoittaja.

Kiitos osuvasta artikkelista koskien Turun alueen "Kadonneiden työpaikkojen hintaa". Viime aikoina on hehkuteltu myös Turusta "muuttovoittajana" ja alueen talouskasvun veturina (18,2 prosentin työttämyysasteella).

Totuus on toisenlainen. Meille muuttaa runsaasti opiskelijoita, jotka opiskelevat Turussa, viihtyvät hyvin, ja valmistuttuaan siirtyvät veronmaksajiksi muualle, erityisesti Helsinkiin. Monet opiskelijoista haluaisivat pysyä Turussa, mutta muuttavat luonnollisestikin sinne missä työtä on tarjolla.

On korkea aika kiinnittää huomiota alueen taloudelliseen menestykseen, niin päättäjä- kuin kuluttajatasollakin. Jokainen turkulainen voi kulutuksessaan vaikuttaa talousalueen teollisuuden ja palveluiden menestykseen. Ostamalla turkulaisen tuotteen jätät markkasi (tai ainakin suurimman osan siitä) Turun alueen teollisuuden kehitykseen. Tämän konkreettisemmaksi ei "markka ja ääni" - periaate käy.

Toinen tapa vaikuttaa on kyseenalaistaa pääkonttoreiden, keskuskonttoreiden ja myös erilaisten palveluyksiköiden siirto Turusta pääkaupunkiseudulle. Sillä kun pääkonttorit ja hallintorutiinit on saatu siirrettyä muualle, on helppo aloittaa myös muiden toimintojen alasajo, sopiihan toimintojen keskittäminen (muualle) hyvin tehokkuuden ja shareholder-value ajattelun henkeen.

Näiden yritysten pitäminen Turussa vaatii yhteistyötä yli poliittisten puoluerajojen ja toimenpiteitä, joilla saadaan yritykselle aikaan selkeitä etuja, niin rahassa kuin toiminnan sujuvuudessakin mitattuna. Hyvä alku saattaisi olla se fakta, että palkkakustannukset Turun alueella ovat jopa 20 prosenttia edullisemmat kuin pääkaupunkiseudulla. Vuokrakustannuksissa ero saattaa olla huomattavasti suurempikin.

Erittäin mielenkiintoisia "palvelukeskuksia", jotka erikoistuvat kaikkien kotimaan asiakkaiden puhelin- ja internet-palveluun, perustetaan yhä enemmän ympäri Suomea. Tällainen palvelukeskus voi toimia yhtä hyvin Helsingissä kuin Ivalossakin - miksei myös Turussa?

Kun Turkuun on nyt perustettu Data-, Electro- ja Biocityjä (oikeansuuntaisia toimenpiteitä), niin joko olisi aika panostaa myös myyntiin ja markkinointiin? Turkulaiset korkeakoulut voisivat yhteistyössä alueen yritysten kanssa satsata huomattavasti enemmän myynnin ja markkinoinnin sekä viennin edistämiseen. Voitaisiin luoda Sales City, johon kerättäisiin osaamista ja osaajia, olipa sitten kyseessä telemarkkinointi, suoramainonta, kenttämyynti taikka vientitoiminnot.

Yritykset voisivat palkata edullisesti myyntivoimaa, ja saisivat "oman" markkinointiyksikön, jonka osaaminen olisi huippuluokkaa, murto-osalla siitä kustannuksesta jonka oman yksikön rakentaminen maksaa. Myyntiyksikkö laskuttaisi kohtuullisen perusmaksun ja sen jälkeen rohkeamman veloituksen, joka määrittyisi pelkkien tulosten mukaan.

Samalla saataisiin käytännön työelämän sekä yrittämisen kokemusta alueen opiskelijoille, ja ehkä madellettua nykyisin kovin korkeaa kynnystä siirtyä akateemisesta opiskelijasta yrittäjäksi.

Turkulaisuudessa on se hauska piirre, että menitpä Suomessa sitten minne tahansa, niin paikkakuntalaisilta löytyy aina mielipide turkulaisista. Eikä se mielipide ole aina kovin positiivinen. Se mielipide ei perustu tietoon taikka edes omiin kokemuksiin. On vain näitä lentäviä lauseita malliin "Kyl määki Turuus".

Uskon, että puhaltamalla yhteen hiileen ja pitkäjänteisellä työllä näitä mielipiteitä saadaan kyllä oikaistua ja muokattua siten, että asiakaskin lopulta ostaa Turust. On tosin syytä muistaa, että ei Turun talouden menestyksestä ole viime kädessä kiinnostuneet muut kuin turkulaiset; vaikka välillä kyllä tuntuu etteivät aina hekään.

Matti Miettunen

yrittäjä

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.