Uusia autoja Turun
Liikennelaitokselle

Kaikki voimat tuntuvat taas olevan liikkeellä joukkoliikennettä vastaan. Kansanedustaja Ilkka Kanerva TS:n mielipidesivulla 20.10. ilmoitti keksineensä mielestään hyvän idean, mistä Turun koulutoimen puuttuvat rahat otetaan. Joukkoliikenteen kilpailusta; kun liikennelaitoksen linjoista kilpailutetaankin 80 prosenttia, syntyy tarvittavat säästöt.

On mielestäni veronmaksajien aliarvioimista asettaa eri tahoja vastakkain. Kyllä kilpailuttamisesta saatava mahdollinen hyöty tulee ohjata joukkoliikenteen kehittämiseen, eikä kaupungin pohjattoman kassan katteeksi.

On valitettavaa, että turkulaisille uskotellaan liikenteen kilpailuttamisella saavutettavan kokonaisuudessa suuria säästöjä ja nostettavan vielä joukkoliikenteen palvelutasoa.

Ei todellakaan säästö veronmaksajille ole entisen ja kilpailutetun hinnan ero. Mitä ja kuka maksaa käyttökuntoisen mutta vanhan kaluston romuttamisen viiden vuoden jälkeen? Mihin ohjautuvat liikennöitsijöiden verotulot? Kuka maksaa henkilökunnan ennenaikaiselle eläkkeelle siirtymisen kustannukset, kun työpaineet ovat suuret ja ikä painaa?

Mitä maksaa kilpailun päätöksen valituksesta aiheutuneet oikeuskulut (linja 99)? Kuinka paljon liikenteen tehostaminen heikentää palvelua? Mikä on todellinen kustannustaso? Miksi liikennelaitos ei voisi nyt osallistua kilpailuun? Eikö kilpailu olekaan vapaata? Tietenkin voidaan ehdot räätälöidä siten, että vain jotkut pärjäävät. Voivatko "suuret" liikennöitsijät ajaa tappiolla tai tehdä sellaisen tarjouksen?

Jos linja- ja aikataulusuunnittelua ja toteutusta ei tehdä matkustajia palvelevaksi, niin palvelutaso ei kokonaisuudessaan nouse.

Aikataulut tulee laatia siten, että kuljettaja normaalikelillä ja olosuhteissa, turvallisuutta vaarantamatta ja joustavaa ajotapaa noudattaen voi suorittaa tehtävänsä. Niin rahastustoimenpiteet kuin muutkin hyvään palveluun kuuluvat tehtävät. Hänen tulee päästä tietyin väliajoin lakimääräiselle lepotauolleen.

Kyllä hymy on vähissä ja väkinäistä jos rakkoa pakottaa. Sellainen on myös kuljettajilla. Vielä kun kuljettajien alhaista ansiotasoa pyritään entisestään alentamaan sekä työsuhteiden kestoa tekemään epämääräiseksi, niin voiko joku muu kun palvelun tilaaja luulla että palvelu paranee.

Johtaja Erkki Airaksisen jäljiltä laitoksella on vanhentunut kalusto. Sen kalliista kunnossapidosta joutuu nyt vastaamaan nykyinen henkilöstö. Silloinen johtoajatus oli hankkia Turkuun soveltumattomia nivelautoja. Siinä riitelyssä meni aikaa. Ei hankittu moneen vuoteen mitään, kunnes autojen hinnat nousivat ja hankintojen määrä lähes puolittui.

Nykyisiä työntekijöitä ei saa rangaista menneistä virheistä. Nyt tarvitaan muutama uusi auto, jotta palvelu pelaa. Hyvää matkaa keltsulla!

Heikki Jansson
linja-auton kuljettaja
Turun Liikennelaitos