Päätoimittaja Ari Valjakan kolumni:
Valtiolla on vastuunsa

Raumalaisen Finnyardsin väki käy yt-neuvotteluja lomautusuhkan edessä. EU-maiden teollisuusministerit pohtivat huomenna Brysselissä maanosamme telakoiden kohtaloa.

Keskustelussa telakkatuista voi vain ihmetellä miksi Suomi ainoana maana vaarantaa tahallaan täällä kehitetyn erikoisosaamisen tulevaisuuden ja tuhannet työpaikat luopuessaan subventioista, joita kilpailijamaat jatkavat eri muodoissa.

Kauppa- ja teollisuusministeri Antti Kalliomäki pitää telakoiden taistelua työpaikoistaan härskinä vedätyksenä. Hänen mukaansa telakat eivät voi panna vaikeuksistaan "pätkääkään valtion piikkiin".

Päinvastoin, ministeri saa luvan ottaa osavastuun syntyneestä tilanteesta omalle ja valtion kontolle. Kalliomäki oli paikalla keväällä EU:n teollisuusneuvoston kokouksessa, jossa telakkatuista sovittiin. Sen mukaan EU sallii jäsenmaittensa maksavan telakoille korkeintaan yhdeksän prosenttia tukea laivan hinnasta.

Direktiivi, jonka Kalliomäki ilman puheenvuoroa hyväksyi, on voimassa vuoden 2000 loppuun. Kuitenkin Suomi, joka on muuten mallioppilas direktiivien noudattajana, on nyt ainoana maana päättänyt luopua tuesta ennen määräajan päättymistä.

Suomen valtio on myös kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n jäsenenä osaltaan syypää siihen, että laivatilaukset menevät Kaukoitään.

IMF tukee 250 miljardilla markalla Korean horjuvia pankkeja, jotka puolestaan subventoivat maan telakoita. Raumalaisen ja turkulaisen telakkatyöntekijän veromarkoilla maksetaan siis korealaistovereiden palkkoja.

Mutta osataan sitä Euroopassakin. Tukiviidakko laivanrakentajille, tilaajille, alihankkijoille tai maantieteellisille alueille on niin laaja, että siitä ei ota selvää kukaan.

Kalliomäki voisi huomenna puhua esimerkiksi Espanjan tilanteesta isoilla kirjaimilla. Automaattisesti annettavan yhdeksän prosentin tuen lisäksi Espanjan valtio korvaa mukinoitta maan telakoille vuotuiset lähes kahden miljardin markan tappiot, joita alihinnoitelluista alustoimituksista aiheutuu.

Sen lisäksi EU antoi pari vuotta sitten Espanjalle luvan käyttää 240 miljardia pesetaa eli lähes yhdeksän miljardia markkaa konkurssikypsien telakoittensa kuntoon saattamiseen tai lopetukseen.

Potti on lähes loppuun käytetty ilman, että yhtään kahdeksasta telakasta olisi suljettu tai saatu kannattavaksi. Miljardit on levitetty sosiaalipolitiikan alttarille, telakoiden väki on vähentynyt 10000:sta kuuteen tuhanteen henkeen.

Suomessa toimivista kahdesta norjalaistelakasta Finnyards ei ole saanut yhtään tilausta ilman yhdeksän prosentin täystukea, mutta tekee ensimmäisen voitollisen tuloksensa tänä vuonna. Masa-Yards on onnistunut erikoisosaamisellaan tekemään kauppoja ilman tukiaisiakin, mutta keskimäärin Masankin tuet ovat kuuden prosentin luokkaa.

Valtiovallalla on jäljellä 152 miljoonaa markkaa sitomatonta tukirahaa. Jos asiakas löytyisi, sillä voisi teoriassa myydä tämän vuoden puolella 1,6 miljardin arvoiset laivat täydellä yhdeksän prosentin tuella.

On turha riidellä siitä, onko raha käytettävä ennen vuoden vaihdetta vai ei. Jos kauppoja ei synny muutamassa viikossa, Kalliomäen on pakko siirtää varattu raha käytettäväksi ensi vuoden puolella.

Hallitus joutuu puolestaan luopumaan päätöksestään olla myöntämättä tukirahaa ensi ja seuraavalle vuodelle. Lähestyvät vaalit voittavat markkinatalouden teoriat.

Nyt pitää saattaa voimaan kolme vuotta sitten syntynyt kaikkien OECD-maiden välinen telakkatukien lopettamissopimus ilman Yhdysvaltojen allekirjoitusta.

Vaikka amerikkalaiset eivät ratifioikaan muiden jo hyväksymää sopimusta, asia ei ole käytännössä niin vaarallinen kuin nyt auki oleva tilanne. Jenkit rakentavat laivoja vain kotimarkkinoilleen, eivätkä kilpaile tilauksista muualla maailmassa. OECD-sopimuksen aukipitäminen heidän takiaan toimii vain eteläeurooppalaisten maiden kilpenä. Sen suojissa Italian, Ranskan ja Espanjan telakat voivat harjoittaa vääristynyttä toimintaansa, johon Suomella ei ole jatkuvasti varaa.

Ministeri Kalliomäki voi huomenna puolustaa telakoittemme työllisyyttä aloittamalla Brysselissä ylläkuvatun operaation ohjaamisen pikaisesti satamaan.