Formulat
Alastarolle

Julkisuudessa on esitetty ajatus 100 miljoonan markan investoinnista pääkaupunkiseudulle FI-rataan. On olemassa parempi vaihtoehto lähellä kaikkia eteläisen Suomen ruuhkakeskuksia: Alastaro.

Alastaron radan rakentaminen nyt toimivista moottoriradoista on edullisin vaihtoehto. Sen täydennysrakentaminen F3000 ja FI-radaksi voidaan toteuttaa edullisesti ja nopeasti siten, että se täyttää osakilpailujen hakemiseen tarvittavat kriteerit.

Alastaron rata on jo nyt Suomen moottoriratojen ykkönen ja se on vakiintunut toimiva kohde. Radalla on pidetty huomattavia tapahtumia mm. kuorma-autojen EM-osakilpailu ja kiihdytysajojen EM-kilpailu. Katsojia kisat ovat keränneet yhteen tapahtumaan 25000.

Alastaron radan edellytykset kehittyä formula 1-radaksi ovat hyvät. Tarvitaan vain radan täydennysrakentamista. Kyse on yhteiskunnan kannalta edullisesta ratkaisusta. Alueella on jo nyt rakennuskaava-aluetta ja lisärakentamiseen tarvittavat luvat ovat olemassa. Haluttaessa voitaisiin päästä nopeasti liikkeelle muutamassa vuodessa. Mika Häkkinen voisi ajaa FI-osakilpailuja siten Suomessa!

Alastaro sijaitsee siten, että suhteellisen lyhyt matka on niin Helsinkiin, Turkuun, Tampereelle kuin Poriinkin. Juuri radan läheisyydessä on toimiva pienlentokenttä Oripäässä ja Turun lentoasemalle ei ole kohtuuton matka. Myös Turun ja Tampereen majoituskapasiteetti on kohtuullisen lähellä rataa.

Formulakisojen järjestäminen on iso kaupallinen kysymys. Tekniset valmiudet tuskin ovat suurin ongelma. Mutta valmiudet F3000 ja F1-kisojen järjestämiseen Suomessa pitäisi olla. Muutamassa vuodessa ja suhteellisen pienin kustannuksin voidaan Alastarolle luoda edellytykset suuntautua hakemaan F1-osakilpailua. Moottoriurheiluväen, valtiovallan ja muiden tahojen yhteisvoimin on järkevää nyt kehittää Alastaron moottorirataa luomaan kansallisesti merkittävälle moottoriurheilulle edellytyksiä.

Olavi Ala-Nissilä
kansanedustaja (kesk)