Liikennelaitoksesta
itsenäinen yhtiö

Turku suunnittelee 6,7 miljoonan markan investointia uusiin busseihin. Esitänkin päättäjille seuraavat kysymykset:

1. Lehdessä kerrottiin kilpailutuksen ajavan pieniä liikennöitsijöitä konkurssiin (Aamuset 28.10.). Onko oikein, että verovaroin halutaan kiihdyttää tätä?

2. Kun yleisesti on tiedossa TuKL:n tappiollinen toiminta päinvastaisista onnettoman heikoista selityksistä huolimatta, niin miksi sitä pitää jatkaa?

3. Kun kerran on päätetty kilpailuttaa, niin tehtäköön se koko laajuudessa. Epäilyttääkö, etteivät yksityiset kykenisi tarjoamaan edullisemmin ns. "palvelulinjaston" liikennettä?

4. Markkinatalouden lait ovat kieltämättä kovat. Onko päättäjien mielestä oikein, että TuKL on sellainen instituutio, jota on tässä tilanteessa suojattava verovaroin?

Järjenvastaiseksi ja mielestäni jopa tuomittavaksi tämän rahankäytön tekee samanaikainen säästäminen terveydenhoidossa.

Mikäli TuKL todella pärjäisi omillaan, niin tehtäköön siitä yhtiö, joka kilpailijoidensa lailla hankkii itse tuottonsa ja rahoituksensa. Yhtiö saattaisi jopa tuottaa kaupungille - näinhän sen kannattajat ovat vakuuttaneet.

Järki hoi!