Vihreä valo meilläkin
vilkkumaan

Viime aikoina on sanomalehdissä keskusteltu erityisen vilkkaasti taajamien liikennevaloista, niiden ajoituksesta sekä punaista päin ajamisesta tai kävelemisestä. Esitän jalankulkijana muutaman havainnon ja näkökohdan; liikun säännöllisesti Turun tuomiokirkon - Hämeenkadun - yliopiston suunnalla.

1. Akatemiatalon nurkalla on valoton keskikorokkeeton suojatie. Siinä on kuitenkin miltei mahdotonta päästä kadun yli: Hämeenkadulta valoista syöksyvät autot eivät pysähdy suojakäytävän eteen käytännöllisesti katsoen koskaan, tuomiokirkkosillalta tulevat vain, jos joutuvat jonottamaan ajoa Hämeenkadulle.

2. Hämeenkadulla ajetaan kovaa. On myös runsaasti kääntyvää liikennettä. Kaivokadun kulma on erittäin ongelmallinen. En voi luottaa vihreään jalankulkuvaloon, koska punaista valoa päin kiihdyttävät autot ovat miltei sääntö. (Turvallisempaa olisikin usein ylittää katu ko. risteyksessä päin punaista silloin, kun autoja ei ole läheisyydessä...)

3. Sääntöjen mukaan jalankulkija, joka on lähtenyt ylittämän katua vihreän jalankulkuvalon palaessa, saa viedä hankkeensa päätökseen, vaikka punainen valo syttyisikin kesken ylityksen. Monet kääntyvät ajoneuvot esimerkiksi Kerttulinkadun kulmassa näyttävät tulkitsevan tilanteen kuitenkin näin: Haa, punaista päin kulkeva; siitä vaan kylkeen tai ainakin palttoon helmoja viistäen! Jalankulkijaa pelottaa.

4. En ole havainnut yhdenkään kirjoittajan muistuttavan mieliin, että useissa Euroopan maissa jalankulkijan valot toimivat näin: kiinteä vihreä valo = saan lähteä ylittämään; vilkkuvaksi muuttuva vihreä valo = saan viedä ylityksen päätökseen, mutta en enää lähteä ylitykseen; punainen kiinteä jalankulkuvalo = stop tykkänään. - Suosittelen systeemiä meillekin: Erityisesti kääntyvät autoilijat tajuaisivat tilanteen paremmin seuratessaan syrjäsilmällä jalankulkuvalojen vaiheita. Jalankulkijalle liikenneympäristö tulisi samoin selkeämmäksi ja mieluisammaksi myös noudattaa.

5. Muuten olen sitä mieltä, että valojärjestelmä esim. Eerikinkadun ja Aurakadun kulmassa on oivallinen. Järjestelmää tulisi laajentaa useampiin keskikaupungin risteyksiin, joissa on vilkasta jalankulkuliikennettä ja - vielä, autotonta keskustaa odotettaessa - runsaasti kääntyviä ajoneuvoja.

Jalan olisit jo perillä -
toivottavasti hengissäkin